kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۹۹۷
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۳

پکن: آمریکا چاقو زیر گلوی چین گرفته و می‌گوید بیا مذاکره کن!

یک مقام چینی آغاز دور تازه اعمال تعرفه‌های سنگین آمریکا بر کالاهای چین را به «چاقو روی گلو» تشبیه کرده و گفته «نمی‌توان در چنین وضعی با آمریکا مذاکره کرد، بلکه مذاکره باید با احترام متقابل باشد.»
در حالی که جنگ تجاری و تنش نظامی بین آمریکا و چین روزبه‌روز شدیدتر می‌شود و آمریکا دور تازه تعرفه‌های خود را علیه کالاهای چینی سه‌شنبه گذشته اعمال کرد، دیروز «متیس» وزیر دفاع آمریکا گفت واشنگتن به دنبال راه‌های جدیدی برای گفت‌و‌گو و ادامه مناسبات با چین است! مسئله‌ای که با انتقاد مقامات چینی مواجه شده‌است. یک مقام دولتی چین دیروز (سه‌شنبه) گفته: «ممکن نیست گفت‌وگوهای تجاری با آمریکا برگزار کرد در حالی که واشنگتن تعرفه‌هایی را اعمال می‌کند که مانند گذاشتن چاقو بر روی گلوی کسی است.»
به نوشته «خبرگزاری فرانسه»، معاون وزیر اقتصاد دولت چین یک روز بعد از فعال شدن دور جدید تعرفه‌‌های دولت آمریکا بر ۲۰۰ میلیارد کالای چینی گفت: «پکن آماده مذاکره است اما هر دو طرف باید رفتاری برابر و با احترام داشته باشند. اکنون که آمریکا این نوع محدودیت‌های تجاری وسیع را تصویب کرده است، آنها چاقویی را بر گلوی کسی گذاشته‌اند. در چنین شرایطی، چطور ممکن است مذاکرات پیشرفت کند؟»
«شین‌هوآ» خبرگزاری دولتی چین نیز در مطلبی اعمال تعرفه‌های تجاری را «قلدری تجاری» نامید و نوشت: «واشنگتن با ارعاب و با استفاده از ابزاری چون تعرفه، سعی دارد دیگر کشورها را تسلیم خواسته خود کند.» روزنامه گلوبال تایمز (روزنامه ملی وابسته به حزب کمونیست چین) هم روز سه‌شنبه نوشت رویارویی با چین چه در حوزه اقتصادی و چه در حوزه نظامی بسیار گران تمام خواهد شد.