kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۹۲۰
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۳
انتظار از حضور رئیس‌جمهور در سازمان ملل

آقای روحانی! محکم باشید /ملت ایران از آمریکا طلبکار است

انتظار افکار عمومی از رئیس جمهور به عنوان نماینده ایران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل این است که با بیانی قاطع و محکم از این تریبون جهت بیان حقانیت جمهوری اسلامی و تشریح عهدشکنی و کینه‌توزی‌ها و کارنامه سیاه شیطان بزرگ به خوبی بهره ببرد.



سرویس سیاسی-

رئیس جمهور روز یکشنبه به منظور سخنرانی و تبیین مواضع کشورمان در خصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی در هفتاد و سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، وارد نیویورک شد. این ششمین سفر رئیس‌جمهور به نیویورک است.
حضرت امام خمینی(ره) یک روز پس از تسخیر لانه جاسوسی، تحلیلی از رابطه ایران و آمریکا ارائه کردند که در عین اختصار و سادگی، از عمق و درایتی عجیب برخوردار بود. ایشان فرمودند:«در یک روایتی است که رسول خدا که مبعوث شد آن شیطان بزرگ فریاد کرد و شیطان‏ها را دور خودش جمع کرد و اینکه مشکل شد کار بر ما، در این انقلاب، شیطان بزرگ که آمریکاست شیاطین را با فریاد دور خودش دارد جمع می‌کند. و چه بچه شیطان‌ها که در ایران هستند و چه شیطان‏هایی که در خارج هستند، جمع کرده است و هیاهو به راه انداخته است...».
این نخستین بار بود که عبارت «شیطان بزرگ» برای آمریکا به کار رفت و رسماً وارد ادبیات سیاسی جمهوری اسلامی ایران شد و به مرور از مرزهای ایران نیز فراتر رفته و رسانه‌های بین‌المللی نیز بارها از این عبارت برای توصیف آمریکا استفاده کردند. با گذشت 39 سال از این ابداع عجیب بنیانگذار انقلاب اسلامی، این عبارت نه تنها تازگی و دقت خود را از دست نداده بلکه گذشت زمان و فراز و نشیب تاریخ، صحت این عبارت را بیش از پیش تایید کرده است.
از آمریکا طلبکاریم
انتظار افکار عمومی از رئیس جمهور به عنوان نماینده ایران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل این است که از این تریبون جهت بیان حقانیت جمهوری اسلامی و تشریح عهدشکنی و کینه‌توزی‌ها و کارنامه سیاه شیطان بزرگ به خوبی بهره ببرد.
ملت ایران از آمریکا طلبکار است و رئیس جمهور باید با قاطعیت و از موضع قدرت در این نشست شرکت کرده و آمریکا را در جایگاه متهم نشانده و به چالش بکشد.
شهدای اهواز
صبح شنبه یک تیم تروریستی وابسته به بیگانگان که ارتباطات آشکار آن با آمریکا و برخی کشورهای اروپایی و همچنین برخی رژیم‌های مرتجع منطقه قابل کتمان نیست، در شهر اهواز و در حین برگزاری رژه نیروهای مسلح، در اقدامی رذیلانه مردم را به رگبار بست. در پی این اقدام تروریستی 25 نفر از هموطنانمان شهید و  حدود60 نفر نیز مجروح شدند.
این حادثه تلخ جدیدترین مصداق طلبکاری ملت ایران از آمریکاست.
صبح روز وقوع حادثه تروریستی اهواز مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا ایران را به حمله مستقیم تهدید و در لحنی گستاخانه گفته بود که اگر ایران با استفاده از نیروهای وابسته به خود به منافع آمریکا حمله کند، به طور مستقیم به آن پاسخ خواهیم داد.
پس از حادثه تروریستی اهواز، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، متحدان منطقه‌ای آمریکا را مسئول این حمله تروریستی اعلام کرد و در صفحه توئیتر خود نوشت:«جمهوری اسلامی ایران حامیان منطقه‌ای تروریسم و اربابان آمریکایی آنها را مسئول حمله در اهواز می‌داند. ایران برای دفاع از جان ایرانیان پاسخی سریع و قاطع به تروریست‌ها می‌دهد».
گروهک تروریستی و جدایی‌طلب الاحواز که در حادثه تلخ اهواز، در اقدامی رذیلانه زن و کودک و پیر و جوان را به رگبار بست تنها یک نمونه از تروریست‌های تحت حمایت آمریکاست. داعش، منافقین، کومله، جندالشیطان، القاعده و دیگر گروهک‌های تروریستی نیز همگی دست‌پرورده و تحت حمایت آمریکا هستند.
آقای روحانی می‌بایست در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به حادثه تروریستی اهواز و نقش آمریکا در تجهیز و حمایت همه‌جانبه از گروهک‌های تروریستی بپردازد.
لازم به ذکر است که در روزهای گذشته در اقدامی مسبوق به سابقه در آستانه برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل، نشست گروهک تروریستی منافقین- که 17 هزار ایرانی را به شهادت رسانده است- با حضور مقامات آمریکایی از جمله «رودی جولیانی» در نیویورک برگزار شد.
برجام
برجام یکی دیگر از مصادیق طلبکاری ملت ایران از آمریکاست.
منتقدان روند مذاکرات هسته‌ای قبل از امضای برجام بارها اعلام کردند که قواعدی همچون «توازن تعهدات»، «همزمانی اجرای تعهدات»، «اخذ تضمین از طرف مقابل» و «پیش‌بینی برگشت‌پذیری امتیازات واگذار شده در صورت نقض عهد» که قاعده عقلی هر قرارداد عادی حقوقی است، در برجام رعایت نشده است و همین امر می‌تواند زمینه‌ساز عهدشکنی آمریکا در توافق هسته‌ای باشد. اما متاسفانه برخی مقامات ارشد دولت و اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای برخورد نامناسبی با انتقادهای کارشناسی داشتند.
متاسفانه دولت آقای روحانی در سال 94 در اقدامي عجولانه و شتابزده- به گونه‌اي که تعجب رسانه‌هاي غربي را در پي داشت- در 2 ماه همه تعهدات خود را به صورت يک‌طرفه و برگشت‌ناپذير انجام داد.  دولت در کمتر از 2 ماه، 12 هزار سانتريفيوژ را از چرخش انداخت، در قلب رآکتور اراک بتن ريخت، 9700 کيلو از 10 هزار کيلوگرم ذخاير اورانيوم غني‌شده را از کشور خارج کرد و حتي تحقيق و توسعه را نيز متوقف کرد.
اما زمانی که در دی ماه 94 نوبت به اجرای تعهدات آمریکا رسید، دولت اوباما-رئیس جمهور سابق آمریکا- بدون توجه به تعهدات، در اولین روز اجرای برجام، تحریم‌های جدیدی علیه ملت ایران وضع کرد.
دولت اوباما در ادامه، قانون محدودیت ویزا، قانون تحریمی آیسا، قانون وضعیت اضطراری علیه ایران، غارت 2 میلیارد دلاری اموال ایران و ده‌ها اقدام ضدایرانی دیگر را به فهرست کارنامه سیاه خود در برجام اضافه کرد.
دونالد ترامپ نیز پس از نشستن بر صندلی ریاست جمهوری، در ادامه قانون محدودیت ویزا، قانون مهاجرت را امضا کرد و در ادامه قانون تحریمی آیسا، قانون سیاه‌چاله تحریم (مادر تحریم‌ها) را امضا کرد.
ترامپ-18 اردیبهشت 97- در حالی از برجام خارج شد که ده‌ها امتیاز نقد از ایران گرفت، برنامه هسته‌ای کشورمان را نابود کرد و نه فقط به هیچ یک از تعهدات خود در برجام عمل نکرد و تحریم‌ها را که لغو آن موضوع مذاکرات بود لغو نکرد، بلکه ده‌ها تحریم جدید هم به آن افزود. و به وضوح می‌توان دید که هیچ یک از امتیازاتی که داده‌ایم قابل برگشت نیست و یا اینکه بازگشت آنها با دشواری و صرف هزینه‌های فراوان همراه است. به بیان دیگر، آمریکا شیره برجام را تا آخرین قطره مکید و سپس تفاله آن را دور انداخت.
22 اردیبهشت 97، پایگاه تحلیلی «پولیتیکو» به نقل از «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت:«از «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران تضمین گرفته که این کشور علی‌رغم تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از برجام و وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران، همچنان در توافق می‌ماند».
از سوی دیگر 25 اردیبهشت 97 رسانه‌های منطقه‌ای محتوای مذاکرات دولت آمریکا با اروپا را فاش کردند که نشان می‌دهد آمریکا قبل از خروج از برجام از اروپا برای ادامه فشار به ایران تضمین گرفته است.
در مجموع آمریکا به جهت اطمینان از خارج نشدن ایران از برجام و اخذ تضمین از اروپا برای فشار به ایران، با خیالی آسوده از این توافق خارج شد.
مقامات آمریکایی در موضوع برجام همواره با لحنی گستاخانه ایران را محکوم کرده‌اند. این در حالی است که توافق هسته‌ای هم در دولت اوباما و هم در دولت ترامپ به صورت فاحش نقض شده است و روحانی می‌بایست در نشست مجمع عمومی سازمان ملل با لحنی قاطع به این موضوع بپردازد.
رفتار منطقه‌ای
دونالد ترامپ و دیگر مقامات آمریکایی در ماه‌های اخیر  بارها با حمله به توان موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران مدعی شده‌اند که ایران باید از توان دفاعی خود و مقابله با تروریسم در منطقه چشم‌پوشی کند.
این در حالی است که آمریکا به همراه برخی کشورهای اروپایی و همچنین برخی رژیم‌های مرتجع منطقه در حال جنایت و کشتار زنان و کودکان در منطقه و تجهیز گروهک‌های تروریستی و حمایت از آنان است.
آقای روحانی باید در سازمان ملل با به چالش کشیدن اقدامات منطقه‌ای آمریکا و شرکای این کشور، از موضع طلبکار، جنایات واشنگتن در عراق و سوریه و یمن و بحرین و فلسطین را برای افکار عمومی تشریح کند.
تنش‌زدایی!
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مصاحبه با یورونیوز گفته است که هیئت ایرانی در اجلاس پیش روی مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل متحد وارد فضای تنش مبتنی بر سخنرانی نخواهد شد.
فلاحت‌پیشه افزود: هیچ تابویی در مذاکرات ایران و آمریکا وجود ندارد و هیئت ایرانی باید با حضوری جدی، آمادگی تنش‌زدایی با هر بازیگری در عرصه بین‌المللی حتی آمریکا را داشته باشد.
متاسفانه این اظهارات تأمل‌برانگیز رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ارسال پالس ضعف به طرف مقابل است.
در حالی که تجربه عبرت‌آموز برجام و حادثه تروریستی اهواز و اظهارات گستاخانه مقامات آمریکایی پیش روی ماست، آنگاه یک نماینده مجلس با سهل‌اندیشی پالس ضعف ارسال کرده و دشمن را به گستاخی بیشتر تشویق می‌کند.
عقب‌نشینی آمریکا!
همزمان با سفر رئیس جمهور به آمریکا برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، رسانه‌های زنجیره‌ای به صورت هماهنگ موضوع مذاکره با آمریکا و بزک چهره خبیث شیطان بزرگ را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
قرار بود نشست شورای امنیت به ریاست ترامپ با موضوع ایران برگزار شود. اما مشاوران و اندیشکده‌های آمریکایی به کاخ سفید توصیه کردند که این اقدام به ضرر واشنگتن تمام خواهد شد. زیرا تنها در یک قلم آمریکا با زیر پا گذاشتن قطعنامه 2231 از برجام خارج شده است و مطرح شدن این موضوع از سوی ایران در نشست شورای امنیت برای آمریکا مناسب نیست. بنابراین تصمیم بر این شد تا مسائلی مانند عدم اشاعه، اهمیت قانون اساسی و حاکمیت در نشست شورای امنیت به ریاست ترامپ مطرح شود.
اما مدعیان اصلاحات بدون توجه به خوی استکباری آمریکا، این فریبکاری را «عقب‌نشینی» و «امتیازدهی به ایران» جا زده و مدعی شده‌اند که ایران باید از این فرصت استفاده کرده و با مذاکره با آمریکا، امتیاز بگیرد!
این در حالی است که ترامپ و دولت وی به شدت نیازمند یک نمایش سیاسی و قرارگرفتن روسای جمهور ایران و آمریکا در یک قاب است. هدف طرف آمریکایی نه مذاکره است نه امتیاز دادن به ایران و نه رفع تحریم‌ها، هدف اصلی تسلیم ایران و امتیازدهی کشورمان در حوزه موشکی و منطقه‌ای و تکمیل پازل برجام است.
تبیین تخلفات
روحانی در فرودگاه جان اف کندی نیویورک و در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: این سفر همچون سال‌های گذشته برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل و ملاقات با برخی سران کشورها انجام می‌شود و همچنین جلسات و مصاحبه‌هایی در حاشیه مجمع عمومی خواهیم داشت.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه حال و هوای امسال با سال‌های گذشته متفاوت است، ادامه داد: متاسفانه آمریکایی‌ها از بسیاری از تعهدات خودشان در سراسر دنیا سر باز زدند که از جمله آنها تعهداتی بوده که در برجام داشتند و امسال فرصتی است تا تخلفات و نقض مقررات بین‌المللی آنها بهتر تبیین شود.
وی افزود: هدف ما این است که سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران نسبت به منطقه و جهان را در مجامعی که پیش رو داریم، تبیین می‌کنیم.
آمریکا حامی همیشگی تروریست‌ها
صبح دیروز جمعی از مدیران رسانه‌های آمریکایی با رئیس‌جمهور کشورمان دیدار کردند. روحانی در پاسخ به پرسشی درباره دیدار احتمالی با رئیس‌جمهوری آمریکا، همانطور که میان رهبران کره شمالی و آمریکا بعد از یک سلسله لفاظی‌ها چنین دیداری انجام گرفت، گفت: تشبیه این دو مسئله خیلی دقیق نیست. از سال گذشته تاکنون رئیس‌جمهور آمریکا از یک توافق بسیار مهم بدون هیچ دلیل خارج شده و مردم ایران را تحریم و تهدید کرده است و این اقدامات به‌سادگی قابل چشم‌پوشی نیست. کره شمالی با ماجرای ایران کاملا متفاوت است.
روحانی درباره حادثه تروریستی اهواز هم با بیان اینکه آمریکایی‌ها از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون پیوسته از گروه‌های تروریستی ضدایرانی حمایت و پشتیبانی کرده‌اند، اظهارداشت: آمریکایی‌ها در حوادث گذشته هم همواره حامی گروه‌های تروریستی بوده‌اند که علیه مردم ایران تلاش کرده‌اند و گروهی از آن تروریست‌ها هم‌اکنون نیز در آمریکا فعالیت‌های سیاسی و تبلیغاتی می‌کنند. آمریکا نمی‌تواند نسبت به عملیات تروریستی که نقض همه مقررات بین‌الملل است، بی‌تفاوت باشد.
رئیس‌جمهور گفت: یکی از مقام‌های آمریکا در روزهای اخیر و در پی حادثه تروریستی اهواز حرف تکان دهنده‌ای زده و ضمن حمایت از ترور و تروریست‌ها، دولت ایران را مسئول این ترور دانسته است! اگر ما این حرف را راجع به عاملان عملیات تروریستی 11 سپتامبر بزنیم مردم آمریکا چگونه قضاوت خواهند کرد اگر اینطور باشد آیا می‌توان گفت هر اقدام تروریستی که در کشورهای اروپایی و سایر کشورها روی می‌دهد مسئولیتش با دولت‌هایی است که کشورشان قربانی تروریسم شده‌اند؟
رئیس‌جمهور با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای محروم کردن ایران از فروش نفت اظهارداشت: هدفی که آمریکایی‌ها ترسیم کرده‌اند که ایران را از فروش نفت محروم کنند، نه تنها عملی نیست بلکه بسیار خطرناک خواهد بود و امیدوارم بتوانیم در چارچوب مقررات بین‌المللی به تجارت با کشورهای دوست ادامه دهیم.
روحانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا تمایل دارید تحت هر شرایطی با ترامپ دیدار کنید؟، گفت: دیدار خود به تنهایی موضوعیت ندارد، چرا که دیدار زمانی انجام می‌شود که ما امید داریم اختلافات کمتر شده و به نکات مثبتی دست خواهیم یافت. اما امروز نسبت به رفتار رئیس‌جمهور آمریکا هیچ امیدی نداریم و هیچ خاصیت و اثری در این کار نمی‌بینیم. اما اگر روزی ببینیم آمریکا صادقانه به دنبال بازسازی روابط است، آن زمان تصمیم خواهیم گرفت و فضای تازه‌ای خواهیم داشت.
آبراه خلیج‌فارس برای همه یا هیچ کس
رئیس‌جمهور همچنین در گفت‌وگو با شبکه NBC آمریکا تصریح کرد: ترامپ همه آنچه را می‌خواست در نوامبر انجام دهد، در سپتامبر انجام داد. او هرگز قادر نخواهد بود صادرات نفت ایران را به صفر برساند. فشار می‌آورد اما قطعا به اهدافش نمی‌رسد و اگر بخواهد از زور استفاده کند، حتما پاسخ دریافت می‌کند.
وی افزود: ایران به گواهی تاریخ قدرت حفظ امنیت آبراه‌های منطقه را داشته است و اکنون قدرتمندتر از همیشه. اگر قرار است خلیج‌فارس برای تجارت، آبراهی امن باشد، باید برای همه باشد. این نه یک تهدید، بلکه یک حقیقت تاریخی است.