kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۹۰۹
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷
کرملین:

سرنگونی هواپیمای روسیه کار اسرائیل بود /سوریه را ظرف 2 هفته به اس-300 مجهز می‌کنیم

مسکو رسما اعلام کرد، سرنگونی هواپیمای روسیه بر فراز سوریه، نتیجه اقدامات عمدی رژیم اسرائیل بوده است و روسیه قصد دارد ظرف دو هفته ارتش سوریه را به سامانه دفاعی «اس-300» مجهز کند.




«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه، دیروز رسما اعلام کرد، سرنگونی هواپیمای نظامی «ایلوشین-20» روسیه بر فراز سوریه، نتیجه اقدامات عمدی رژیم اسرائیل بوده است. این اتفاق که هفته گذشته رخ داده، به مرگ 15 نظامی روسی انجامید.
به گزارش فارس، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه نیز دیروز اعلام کرد، ظرف دو هفته ارتش سوریه را به سامانه دفاع موشکی «اس-300» مجهز می‌کند.پیش از این، تجهیز سوریه به اس-300 به درخواست رژیم صهیونیستی، به تعویق افتاده بود. وزارت دفاع روسیه در رابطه با حادثه سقوط ایلوشین نیز اعلام کرد که این کار «در نتیجه اقدامات غیرمسئولانه نیروهای اسرائیل» رخ داده و چون روس‌ها تنها یک دقیقه پیش از حمله به ارتش سوریه، از تصمیم صهیونیست‌ها مطلع شده‌اند، وقت کافی برای دور ماندن از میدان درگیری نداشته‌اند، در نتیجه مسکو این حق را دارد تا این اقدام غیرمسئولانه اسرائیل را پاسخ دهد.
وزیر دفاع روسیه در این رابطه گفت: «اعضای تیم اسرائیلی به خوبی از اوضاع در منطقه با خبر بودند و از هواپیمای روسی به عنوان سپر در برابر پدافند هوایی سوریه استفاده کردند که در نتیجه، 15 نفر از نیروهای نظامی ما در این حادثه کشته شدند و همین مسئله نیز ما را وادار کرد تا اقدامات مناسبی را در واکنش به این اقدام اسرائیل انجام دهیم تا امنیت نیروهای نظامی روسیه، که در حال مبارزه با تروریسم بین‌المللی در سوریه هستند، را ارتقاء بخشیم».
دیروز وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد، ارتش این کشور با استفاده از ابزارهای الکترومغناطیسی، جلوی حملات هوایی از سمت مدیترانه به سوریه را خواهد گرفت.
وعده موشکی پوتین به بشار اسد
«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نیز دیروز طی تماس تلفنی با همتای سوری خود «بشار اسد»، به وی قول داد که مسکو به زودی سامانه موشکی «اس-300» را در اختیار سوریه قرار می‌دهد.به گزارش فارس، طرفین در این گفت‌وگوی تلفنی، آخرین تحولات سیاسی سوریه به ویژه تحولات شهر «ادلب» را مورد بررسی قرار دادند.بشار اسد شامگاه چهارشنبه هفته گذشته در پیامی به پوتین، جان باختن شماری از نظامیان روسیه در حادثه سرنگونی هواپیمای ایلوشین 20 در آسمان سوریه را به وی تسلیت گفت.رئیس‌جمهور سوریه در این پیام ضمن اعلام همدردی با مردم روسیه و خانواده‌های 15 نظامی کشته شده، تأکید کرد که رژیم صهیونیستی مقصر و مسبب اصلی آسیب دیدن و سقوط هواپیمای روس بر فراز آسمان لاذقیه بوده است.
وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی همواره برای دستیابی به «اهداف شوم» خود و انجام تجاوزات در منطقه، به «زشت‌ترین وسیله‌ها» متوسل می‌شود، تاکید کرد: «ما مطمئنیم که چنین اقداماتی، به تداوم مبارزه شما و ما با تروریسم، لطمه نمی‌زند.»
واکنش رژیم صهیونیستی
ارتش رژیم صهیونیستی به نتیجه تحقیقات روسیه درباره سقوط هواپیمای ایلوشین-20 واکنش نشان داد و آن را رد کرد. در بیانیه ارتش رژیم صهیونیستی آمده است، این موضوع را که جنگنده‌های اسرائیلی از هواپیمای روسی به عنوان سپر استفاده کرده‌اند، قبول ندارد.بیانیه فوق راجع به تحویل اس-300 به سوریه نیز اینگونه واکنش نشان داد که روسیه طرف‌های غیرمسئولی را به سلاح پیشرفته مجهز کرده است!در این ارتباط، یک تحلیلگر کانال 10 شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی نیز گفت، تحویل اس-300 به سوریه، برای اسرائیل یک تحول بسیار منفی است.کارشناسان مستقل نیز معتقد هستند، این اتفاق برای رژیم صهیونیستی و حتی برای آمریکا، بسیار فاجعه‌بار خواهد بود و از هم‌اکنون می‌توان گفت که صهیونیست‌ها برای همیشه به یک قدرت نظامی درجه چندم در منطقه تبدیل می‌شوند.
سایر رویدادها
* گروه موسوم به دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه اعلام کرد، جنگنده‌های متعلق به ائتلاف آمریکایی ضدداعش طی چهارسال گذشته، بیش از 3000 غیرنظامی را در سوریه کشته‌اند.
* «شیخ نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان اعلام کرد، تروریست‌ها و حامیان آنها در جنگ سوریه، شکست مفتضحانه‌ای را متحمل شده‌اند.
* روزنامه انگلیسی «آی‌نیوز» در سرمقاله خود نوشت، بشار اسد در آستانه پیروزی در جنگ علیه گروه‌های مسلح است.