kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۹۰۶
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷
ایندیپندنت هم هشدار داد

یمن فقط 2 ماه غذا دارد، مرگ در کمین کودکان یمنی

پس از سازمان ملل و رسانه‌های مختلف، روزنامه انگلیسی ایندیپندنت هم با انتشار گزارشی اعلام کرده مردم یمن با قحطی بی‌سابقه‌ای مواجه شده‌اند و تنها برای 2 یا 3 ماه آینده غذا دارند.



سرویس خارجی -

محاصره ظالمانه ائتلاف سعودی علیه یمن باعث شده جان غیر نظامیان زیادی به خطر بیفتد. کودکان در این میان آسیب‌پذیرترین قشر هستند و گرسنگی و بیماری شایع‌ترین بلایای جنگ ظالمانه عربستان علیه یمن است. همین چندروز پیش بود که سازمان ملل اعلام کرد در مبارزه با گرسنگی در یمن در آستانه شکست قرار    داریم. دیروز گزارش تکان دهنده دیگری در این مورد منتشر شده است.
روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نوشته: «آژانس مراقبت بین‌المللی که در امور بشردوستانه فعالیت می‌کند، هشدار داده ذخیره غذایی یمن فقط برای دو یا سه ماه آینده کافی است. این در حالی است که بندر اصلی این کشور ممکن است در پی افزایش حملات هوایی ائتلاف سعودی تعطیل و ورود مواد غذایی و دارو به یمن غیرممکن شود.»
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، «یوهان مویج»، رئیس‌این آژانس هشدار داده با احتساب مواد غذایی که برنامه جهانی غذای سازمان ملل فراهم کرده و آنچه تاجران ذخیره کرده‌اند، موادغذایی ذخیره یمن تنها بین دو تا سه ماه جوابگوی نیاز مردم این کشور خواهد بود. «مویج» در مصاحبه با ایندیپندنت گفته:«وقتی بندر الحدیده بسته شود حرف از میلیون‌ها میلیون نفر است که هیچ غذایی برای خوردن نخواهند داشت».گفتنی است بیش از ۸ میلیون نفر در یمن در معرض قحطی و گرسنگی هستند و سازمان ملل بار‌ها و بار‌ها آنچه در این کشور می‌گذرد را بزرگ‌ترین بحران بشری جهان توصیف کرده است.بیش از ۷۰ درصد صادرات یمن از جمله موادغذایی، سوخت و دارو از طریق بندر الحدیده وارد می‌شود. حتی قبل از جنگ هم ۹۰ درصد غذای یمن وارداتی بود. ائتلاف سعودی سه سال است که این بندر را محاصره کرده است. نیرو‌های ائتلاف در حال حاضر در تلاشند تا کنترل این بندر را به دست بگیرند. عملیات این ائتلاف برای تسلط بر بندر الحدیده بزرگ‌ترین عملیاتِ جنگ یمن تاکنون بوده است اما ائتلاف سعودی موفق به ورود به بندر الحدیده نشده است.سازمان‌های زیادی درباره‌ افزایش حملات به بندر و کنترل مسیر‌های مواصلاتی توسط ائتلاف هشدار داده‌اند. اگر این اتفاق رخ دهد عرضه مواد غذایی حیاتی به یمن مختل خواهد شد.رئیس‌سازمان «کودکان را نجات دهیم» هم در این خصوص اعلام کرده: «کوچک‌ترین اختلال در عرضه غذا، سوخت و کمک‌های بشردوستانه از طریق این بندر حیاتی به مرگ صد‌ها هزار کودکی که سوءتغذیه دارند منجر می‌شود». این سازمان اعلام کرده افزایش بهای مواد غذایی باعث می‌شود تعداد کودکان یمنی که با قحطی مواجه هستند به ۵ میلیون نفر برسد. در گزارش سازمان مذکور آمده است: «اگر الحدیده تعطیل شود یک نسل کامل از بین می‌رود». سوءتغذیه یعنی کودکان یمنی 12 برابر بیشتر در خطر مرگ بر اثر وبا، ذات الریه و سرخک هستند. ممکن است این بیماری‌ها به آسیب‌های شناختی و فیزیکی منجر شود. صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) تخمین می‌زند بیش از ۱۱ میلیون کودک در سال ۲۰۱۷ به وبا و دیفتیری مبتلا شده‌اند؛ این در حالیست که امدادگران در تلاشند تا از شیوع دوباره وبا جلوگیری کنند.
هشدار به امارات و عربستان
از سوی دیگر، سرتیپ «محمد قادری» فرمانده نیروهای دفاع ساحلی ارتش یمن اعلام کرد اگر ائتلاف سعودی به بندر الحدیده حمله کند یا کار آن را دچار اختلال کند، دو بندر «جبل علی» در دبی (امارات) و «جده» در
(غرب عربستان) در تیررس موشک‌های نیروهای دریایی» هستند. این مقام یمنی هشدار داد بندر الحدیده به مثابه «شریان اصلی تغذیه یمن» در سایه محاصره دریایی، هوایی و زمینه ائتلاف عربستان علیه یمن است.