kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۹۰۴
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷

نگرانی جدی آمریکا از تبدیل انصارالله یمن به حزب‌اللهی دیگر

آمریکا هدف اصلی خود در یمن را «جلوگیری از شکل‌گیری شاخه حزب‌الله» معرفی و اعلام کرده این موضوع می‌تواند تهدید موشکی جدیدی برای عربستان و اسرائیل باشد.



عربستان بارها به صورت مستقیم و غیرمستقیم اعلام کرده اجازه نخواهد داد نسخه دوم حزب‌الله در یمن تشکیل شود. در واقع ریاض، انصارالله را به عنوان گروهی می‌داند که دقیقا همانند حزب‌الله عمل می‌کند و نگران است که به قدرت رسیدن این گروه در یمن باعث شود تا منافع ریاض به خطر بیفتد. اما مراکز مطالعاتی آمریکا نیز نسبت به این مسئله حساسیت زیادی نشان داده‌اند.
در همین ارتباط، «آکادمی مطالعات سیاست خارجی آمریکا» به تصمیم‌سازان سیاسی آمریکا نسبت به نادیده گرفتن «یک بحران وحشتناک در یمن» هشدار داده است. گزارش این مرکز مطالعاتی پس از آن منتشر شد که آمریکا هدف اصلی خود را ایجاد مانع برای جلوگیری از بروز پدیده شاخه حزب‌الله در جنوب شبه‌جزیره عربستان معرفی و اعلام کرد «این موضوع می‌تواند تهدید موشکی جدیدی برای عربستان سعودی و اسرائیل به‌دنبال داشته باشد.»
این گزارش برای تأکید بر نتیجه‌گیری خود به پژوهشی که از سوی «مرکز مبارزه با تروریست در دانشکده دریایی وست‌پوینت» نوشته شده ‌اشاره و تأکید می‌کند «چهره ایجاد یک جنبش یمنی با آرمان‌گرایی بالاتر و دشمنی بیشتر با منافع آمریکا به‌چشم می‌خورد.»