kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۴۶۳
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۱

سیب ‌زمینی و گوجه فرنگی روی ریل گرانی /مسئولان در حال مقصرتراشی

در حالی که قیمت سیب ‌زمینی و گوجه فرنگی در حال افزایش است، مسئولان به جای رفع مشکل، به بحث و جدل درباره دلائل گرانی این دو محصول مشغولند.



 حسن صابری، رئیس اتحادیه بارفروشان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر دلیل افزایش قیمت گوجه فرنگی و سیب زمینی را صادرات دانست و اظهار داشت: اتحادیه بارفروشان در نامه‌ای به رئیس اتاق اصناف تهران خواستار توقف صادرات سیب‌ زمینی و گوجه فرنگی شده است. ما رونوشت این نامه را به وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت نیز ارسال کرده‌ایم چراکه در صورت ادامه روند فعلی صادرات، شاهد نایاب شدن این محصولات در داخل خواهیم بود.
وی قیمت هرکیلوگرم سیب زمینی را در میدان مرکزی میوه و تره بار بین ۱۷۰۰ تا ۲۳۰۰ تومان و هر کیلوگرم گوجه فرنگی را بین ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: طی حدود ۱۰ روز اخیر سیب زمینی حداقل ۸۰۰ تومان گران شده ضمن اینکه در فصل گرما قیمت گوجه فرنگی نباید در سطح قیمت‌های فعلی باشد.
رئیس اتحادیه بارفروشان با اشاره به فرا رسیدن ایام محرم گفت: هر سال، قیمت گوجه فرنگی و سیب زمینی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش می‌یافت اما امسال نرخ آنها بین ۳۰ تا ۴۰ درصد گران شده.
سید رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی چند روز قبل گفت: کاهش تولید؛ عامل گرانی بوده است. سال گذشته سیب زمینی‌کاران و گوجه‌کاران متضرر شدند و تولید این محصول در سالجاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. الان باید وفور گوجه باشد اما علاوه بر گران شدن این محصول، قیمت هر قوطی رب چهار هزارتومانی به  ١٠ هزارتومان رسیده است.
وی تصریح کرد: دلیل نمی‌شود هرچه کم شد ما بگوییم دلیل آن صادرات بوده، درست است که قیمت ارز بالا رفته اما هزینه صادرات نیز گران شده است.
همچنین مدیرکل سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری چهار میلیون و ۹۳۱ هزار تن از مزارع سیب زمینی برداشت شود که در مقایسه با سال گذشته چهار میلیون و ۹۴۰ هزار تن تفاوت قابل ملاحظه‌ای دیده نمی‌شود.
حسین اصغری ادامه داد: در مورد گوجه فرنگی نیز پیش‌بینی تولید در سال زراعی جاری پنج میلیون و ۳۶۴ هزار تن بوده که در مقایسه با تولید سال زراعی گذشته با پنج میلیون و ۲۶۷ هزار تن، معادل ۹۷ هزار تن افزایش داشته است.
وی افزود: در سال جاری ۱۴۷ هزار تن سیب زمینی صادر شده که نسبت به سال گذشته (۷۹ هزار تن) ۸۶ درصد رشد داشته، ضمن اینکه در پنج ماهه سال جاری ۳۰۶ هزار تن گوجه فرنگی صادر شده که نسبت به سال گذشته ۱۲۵ درصد رشد نشان می‌دهد.
مدیرکل سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سیب زمینی تولید پاییزه در حال برداشت است و این محصول به تدریج به بازار مصرف عرضه شود. براساس پیش‌بینی‌ها سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیب زمینی برداشت می‌شود.