kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۲۵۸
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۴

تایمز: بن‌سلمان از ترس ترور در کشتی زندگی می‌کند

روزنامه تایمز چاپ لندن در یادداشتی با اشاره به ناکامی‌های داخلی و خارجی ولیعهد عربستان و تشدید نارضایتی‌ها در داخل خاندان آل سعود، این احتمال را مطرح کرد که پدرش ممکن است به زودی او را از قدرت برکنار کند.

 روزنامه «تایمز» لندن در مطلبی تحت عنوان «روزهای ولیعهد سعودی به شماره افتاده است» نوشت که امیدهای به اینکه بن سلمان فردی اصلاح‌گرا باشد و به «مداوای بیماری‌های منطقه» بپردازد، بیهوده است. این روزنامه در ابتدا به سفر محمد بن سلمان در اسفندماه گذشته به انگلیس اشاره کرد که در جریان آن میلیون‌ها دلار پول به شرکت‌های فعال در زمینه روابط عمومی و لابی‌ها پرداخت و گفته شد که او به‌عنوان قوی‌ترین مرد سعودی با وجود 32 سال سن قرار است به انگلیس سفر کند.
تایمز افزود: «اما بعد از گذشت شش ماه، به نظر می‌رسد که احتمال پادشاهی وی با ابهام مواجه شده و پدرش سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی در حال ابراز نشانه‌های شک و تردید در این‌باره است.» این روزنامه انگلیسی ادامه داد: «به نظر می‌رسد که سلمان بن عبدالعزیز عرضه سهام آرامکو را لغو کرده است زیرا این احتمال مطرح ‌شده است که عرضه سهام شرکت در نیویورک به مصادره اموال عربستان به علت شکایت قضایی در آمریکا علیه عربستان به اتهام ارائه ندادن اطلاعاتی در خصوص حملات یازدهم سپتامبر سال 2011 میلادی منجر شود.»
تایمز همچنین به بازداشت نخبگان و بازرگانان سعودی در هتل «ریتز کارلتون» ریاض اشاره و عنوان کرد که این مسئله به از بین رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران و خروج نزدیک به 150 میلیارد دلار سرمایه از این کشور شده است.
در حوزه سیاست خارجی، این روزنامه انگلیسی عنوان کرد که سیاست‌های محمد بن سلمان به عربستان ضربه زده است زیرا جنگ در یمن که وارد سومین سال خود شده است، باتلاقی ساخته‌ و پرداخته ولیعهد است.  این روزنامه انگلیسی اضافه کرد: «طبق برآورد صورت گرفته توسط اندیشکده آمریکایی بروکینگز، تداوم این جنگ ماهانه 5 تا 6 میلیارد دلار هزینه دارد؛ ضمن آنکه انگلیس و آمریکا از طریق فروش اسلحه برای قربانیان این جنگ دلسوزی می‌کنند.»
این روزنامه انگلیسی افزود: «در واقع حوثی‌ها به پرتاب موشک‌های ارزان‌قیمت به عربستان ادامه می‌دهند، اما هر بار که عربستان این موشک‌ها را با استفاده از موشک‌های آمریکایی موسوم به پاتریوت منهدم می‌کند نزدیک به 3 میلیون دلار آب می‌خورد.»
تایمز در ادامه، تلاش‌های ولیعهد سعودی برای منزوی کردن قطر به اتهام حمایت از تروریسم را شکست‌خورده توصیف کرد. این روزنامه انگلیسی افزود که قطر اکنون شوک اولیه ناشی از تحریم خود را پشت سر گذاشته و دوحه اکنون از سوی کشورهایی مانند ایران، چین و روسیه حمایت می‌شود.
به نوشته تایمز، چیز زیادی از ادعاهای مدرنیته بن سلمان باقی نمانده است و هرچند تبلیغات گسترده‌ای در خصوص اجازه زنان برای رانندگی انجام شد اما در مقابل، 13 فعال زن عربستانی که به دنبال جنبه‌های دیگری از آزادی هستند، بازداشت شدند. در پایان این یادداشت آمده، محمد بن سلمان نه اصلاح‌گر است و نه مرد قدرتمند؛ چرا که پدرش با یک حرکت قلم می‌تواند جانشین خود را تغییر داده و ولیعهد را از قدرت محروم کند و با توجه به نارضایتی رو به رشد شاهزاده‌های خشمگین احتمال دارد این مسئله اتفاق بیفتد و چه بسا اینکه ولیعهد سعودی در طول تابستان امسال تحت مراقبت شدید، در کشتی تفریحی خود در نزدیکی سواحل جده می‌خوابید، به همین دلیل باشد.
از سوی دیگر حساب توییتری «العهد الجدید» که متعلق به افراد نزدیک به کانون تصمیم‌گیری‌های پنهان در عربستان است، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، را فردی مضطرب دانست که هر آن احتمال می‌دهد ترور شود. در توییت العهد الجدید آمده است: «صرف نظر از خبر روزنامه تایمز درمورد فرا رسیدن پایان قدرت بن سلمان، ولیعهد عربستان، عملکرد، اقدامات دیوانه‌وار و آزار و اذیت وی برای دیگران همگی نشان از احساس ناامنی و اضطراب دارد.» العهد الجدید در توصیف شخصیت بن سلمان افزود: «وی تحمل هیچ مخالفتی را ندارد و در همین حال تدابیر امنیتی اطراف خود را به گونه‌ای تشدید کرده است که حتی به نزدیک‌ترین افراد اجازه نمی‌دهد به او نزدیک شود و همگی این‌ها تایید می‌کند که او به شدت هراسان است، گویی او را تعقیب می‌کنند و هر آن ممکن است ترور شود.»