kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۱۷۸
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۶

هشدار بهداشتی درباره لیوان‌های یکبار مصرف شفاف

یک متخصص داخلی گفت: از ظروف یکبار مصرف شفاف در تماس با مواد داغ یا سرد، ترکیباتی آزاد می‌شود که سرطانی هستند.

محمدحسین فرقانی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با توجه به آغاز ایام ماه محرم و پخش نذری به وسیله مردم، باید در کنار کار ثواب، مسائل بهداشتی هم رعایت شود تا سلامتی کسی به خطر نیفتد.
فرقانی افزود: چای یکی از نذری‌های محبوب بین مردم است و نوشیدنی بسیار دلچسبی به شمار می‌رود اما همین چای ممکن است به سلامت افراد ضرر برساند.
وی ادامه داد: مواد سرطان‌زای ظروف یکبار مصرف شفاف که در بسیاری از مراسم‌ها از آنها برای توزیع چای و دیگر مواد غذایی داغ استفاده می‌شود در دمای 40 درجه سانیتگراد آزاد و وارد مواد غذایی می‌شوند؛ این ظروف یکبار مصرف شفاف از موادی تشکیل شده است که در تماس با مواد داغ یا سرد، سرطانی می‌شود.
این متخصص داخلی اظهار داشت: بهترین جایگزین برای لیوان‌های یکبار مصرف، لیوان‌های شیشه‌ای، کاغذی یا گیاهی است؛ ظروف یکبار مصرف فومی سفیدرنگ که در بسیاری از رستوران‌ها و مراسم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند مقاومت بیشتری نسبت به ظروف پلی‌استالین شفاف دارند و می‌توان این ظروف را جایگزین کرد.
وی یادآوری کرد: باید دقت کرد که غذا را به مدت طولانی مدت در ظروف یکبار مصرف نگه ندارید تا غذا خاصیت خود را از دست ندهد و سرطانی و بیماری‌زا نشود؛ قابل ذکر است ظروف یکبار مصرف با منشا گیاهی هم باعث تولید قارچ و میکروب می‌شود که نباید از آنها زیاد استفاده شود بنابراین تنها می‌توان گفت استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی، مضرات کمتری نسبت به ظروف یکبار مصرف پلاستیکی دارد.