kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۱۳۵
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۵

کوتاه اقتصادی

* بر اساس مصوبه هیئت دولت، واردات کالا بدون انتقال ارز برای کالاهای موجود در انبارها بلامانع اعلام شد. به گزارش تسنیم، هیئت وزیران به پیشنهاد وزارت اقتصاد واردات کالا بدون انتقال ارز را برای کالاهای موجود در انبارها بلامانع اعلام کرد. بر اساس تصویب نامه هیئت وزیران؛ به پیشنهاد گمرک ایران ثبت سفارش با اعتبار حداکثر یک ماه برای ترخیص جهت واردات کالا به استثنای خودرو که تا قبل از تاریخ تصویب این تصویب نامه دارای قبض انبار اماکن گمرکی ، مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی باشند بدون انتقال ارز و با ارز متقاضی از سوی هیئت وزیران بلامانع اعلام شده است.
* رئیس ‌اتحادیه سوپرمارکت‌ داران با ‌اشاره به اینکه برخی دلالان و بنگاه داران سودجو کالاها را به قیمت درج شده یا حتی بالاتر از آن در بازار سیاه به مغازه­‌داران می­‌فروشند گفت:برخی مغازه‌داران هم، برای جبران، برچسب جدید قیمت روی اجناس می‌چسبانند که این موضوع تخلف و ضایع کردن حقوق مصرف‌کنندگان است. درخشانی با بیان اینکه در ماه­‌های اخیر، کاهش عرضه، کمبود مواد اولیه، احتکار و در نتیجه آن، افزایش قیمت­ برخی محصولات، بازار مصرف را دچار مشکل کرده است افزود: بر اساس قانون، درج قیمت جدید روی محصولات تخلف محسوب می‌شود و در دادگاه قابل پیگیری است.هموطنان می‌توانند تخلفات را برای رسیدگی به سامانه 124 اطلاع دهند.
* یک کارشناس حوزه کار پیشنهاد توزیع کوپن الکترونیکی را بازگشت به دوران گذشته دانست و گفت: وظیفه وزارت کار توزیع بن و کوپن نیست بلکه تولید ثروت و کارآفرینی و تبدیل آن به رفاه اجتماعی است. او معتقد است برای کمک به معیشت کارگران راه‌های بهتری مثل حذف مالیات از فیش‌های حقوقی کارگران وجود دارد. علی‌اکبر لبافی در گفت‌وگو با ایسنا، با ارزیابی پیشنهاد اعطای کوپن الکترونیکی، گفت: توزیع بن و کالا برگ در حد وظایف یک تعاونی‌ است نه وزارت کار و نباید ماموریت‌های یک وزارتخانه را ‌اشتباه بگیریم. وزارت کار وظیفه توزیع بن و کوپن را ندارد و این وظیفه در سطح اتحادیه‌های تعاونی و تعاونی‌های مصرف است. ماموریت اصلی وزارت کار تولید ثروت و کارآفرینی است که باید تبدیل به رفاه اجتماعی شود.
* مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی از اضافه شدن ۵۰۰۰ مگاوات به صورت اسمی به ظرفیت نیروگاه‌های کشور خبر داد و گفت: ۲۵ واحد نیروگاهی تا تابستان سال آینده وارد مدار خواهد شد تا بتوانیم تابستان پیش‌رو را بدون کوچک‌ترین مشکل سپری کنیم.
* رئیس ‌اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه دلیل گرانی گوجه فرنگی و سیب زمینی کاهش تولید است نه صادرات،گفت:پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال تولید سیب درختی ٤٠ درصد کاهش یابد. سید رضا نورانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در واکنش به مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه صادرات سیب زمینی و گوجه فرنگی باعث گرانی این دو محصول شده است، گفت: نمی‌شود همیشه کمبودها و گرانی‌ها را گردن صادرات انداخت. وی اضافه کرد: سال گذشته سیب زمینی کاران و گوجه کاران متضرر شدند و تولید این محصول در سالجاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.رئیس‌اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه صادرات، دلیل گرانی این محصولات در بازار نیست، گفت: کشت این محصولات در تابستان امسال کاهش چشمگیری داشته بویژه در گوجه فرنگی؛ الان باید وفور گوجه باشد اما این چنین نیست و ما شاهد هستیم قیمت هر قوطی رب ٤ هزارتومانی نیز به ١٠ هزارتومان رسیده است.