kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۱۹۸۸
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۶
افزایش قیمت ارز پس از کشتی و وزنه برداری،‌گریبان فوتبال را گرفت

کی‌روش: برای تمدید قرارداد تضمین می‌خواهم/ فدراسیون فوتبال: اداره امور با این شرایط غیرممکن است!

بالا رفتن قیمت ارز مشکلات عدیده‌ای را برای ورزش حرفه‌ای بوجود آورده تا جایی که پس از کشتی و وزنه‌برداری حالا مشکلات مالی گربیان فدراسیون فوتبال را هم گرفته است.
سرویس ورزشی-

بالا رفتن قیمت ارز، تاثیر منفی خود را در ورزش گذاشته است. کشتی، وزنه برداری و حالا هم فوتبال، بحران افزایش قیمت ارز، گربیان هر سه رشته را گرفته است؛ رشته‌هایی که علاقه مندان بسیاری نیز در ورزش ایران دارند.
کشتی ورزش اول ایران به دلیل عدم تخصیص ارز مبادله‌ای هفتمین اعزام خود را لغو کرد. روز گذشته روابط عمومی فدراسیون کشتی اعلام کرد با توجه به اینکه برای اعزام هریک از تیم‌های منتخب و یا ملی کشتی ایران به مسابقات بین‌المللی در بودجه مصوب فدراسیون، اعتبار مشخصی پیش‌بینی شده است، متاسفانه افزایش چند برابری نرخ ارز، عدم‌ تخصیص ارز مبادله‌ای از سوی‌ بانک مرکزی به فدراسیون‌ها و هزینه‌های چند برابری خرید بلیت، فدراسیون‌ کشتی را به ناچار و ‌برخلاف برنامه‌ها و مصلحت‌های فنی مجبور به اتخاذ سیاست انقباضی جدیدی کرده است تا در زمان فعلی تا با لغو تورنمنت‌های بین‌المللی تیم‌های ملی حداقل بتوانند صرفا در رقابت‌های جهانی پیش رو شرکت کنند.
بر این اساس حضور تیم منتخب کشتی فرنگی در رقابت‌های بین‌المللی کشتی در کشور بلاروس نیز، بعنوان هفتمین تورنمنت بین‌المللی منتفی شد. ضمنا کادر فنی با ارزیابی عملکرد فنی کشتی گیران در طول تمرینات و کارنامه خارجی ایشان و همچنین در صورت نیاز مسابقات درون اردویی در این زمینه تصمیم گیری خواهد کرد.
لغو اعزام تیم وزنه برداری
افزایش قیمت ارز، مشکلاتی را نیز برای وزنه برداری بوجود آورده است. سجاد انوشیروانی پس از اینکه به عنوان مسئول انجمن وزنه برداری فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی انتخاب شد، قراربود با تشکیل تیمی در قهرمانی دانشجویان جهان که در لهستان برگزار می‌شود، شرکت کند. در این راستا حتی مسابقات قهرمانی دانشجویان ایران هم برگزار شد اما در نهایت این اعزام لغو شد.
انوشیروانی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا در این باره گفت: ما نفرات را هم مشخص کرده بودیم و اسامی 8 وزنه بردار و 4 همراه را هم به شورای برون مرزی داده بودیم و حتی اسپانسر هم گرفتیم که قرار شد هزینه‌های این اعزام را تامین کند. فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی هم انصافا همکاری کرد اما زمانی که قیمت ارز افزایش پیدا کرد، متاسفانه برای اعزام به مشکل برخوردیم.
 او ادامه داد: اسپانسر ما پیش از افزایش قیمت ارز، مبلغی را تقبل کرده بود که برای اعزام تیم پرداخت کند و حتی پس از افزایش قیمت ارز هم در نظر داشت همان مبلغ را پرداخت کند اما مسئله این بود که ما با آن مبلغ نصف تیم را هم نمی‌توانستیم اعزام کنیم و اسپانسر ما هم نمی‌توانست بیشتر از آن مبلغ را پرداخت کند. از این رو برای اعزام به مشکل برخوردیم و در نهایت اعزام تیم به مسابقات قهرمانی دانشجویان جهان لغو شد.
هشدار نرم کی روش به فدراسیون فوتبال
پس از کشتی و وزنه برداری حالا نوبت به فوتبال رسیده است. از یک سو کی روش می‌گوید برای تمدید قرارداد با تیم ملی فوتبال تضمین می‌خواهد و از سوی دیگر تاج رئیس‌فدراسیون فوتبال با ناراحتی می‌گوید در بن بست مالی قرار داریم و اداره فوتبال با این شرایط غیر ممکن است.
در موضوع قرارداد کی روش با تیم ملی، این مربی در نشست خبری‌اش پیش از بازی تدارکاتی با ازبکستان از واژه «توافق مردانه» استفاده کرده بود. بسیاری پس از این صحبت‌های کی‌روش تصور کردند که ماندن وی در تیم ملی قطعی شده ولی انتشار یک متن در صفحه مجازی کی روش حکایت از اتفاقات دیگر در تیم ملی داشت.
کی روش در این متن عنوان کرده بود: «همانطور که در تاشکند گفتم، متاسفانه تا این لحظه، امکان نهایی کردن قرارداد بین من و فدراسیون فوتبال ایران فراهم نشد. یک توافق مردانه صورت گرفته اما نمی‌توانیم این قرارداد را رسمی‌کنیم، اگر امکان تضمین شرایط برای حمایت از برنامه آماده‌سازی تیم ملی وجود نداشته باشد، کار ما، با تمرکز روی دیدار سه شنبه ادامه پیدا می‌کند. از ازبکستان برای فراهم کردن امکان این دیدار تدارکاتی تشکر می‌کنیم.»
آنچه که از صحبت‌های کی روش برمی آید، این است که او حاضر نیست با شرایطی که تیمش را برای دیدار مقابل ازبکستان آماده کرده، به کارش ادامه بدهد و این مسئله باید هرچه سریعتر مورد حل و فصل قرار بگیرد. فوتبال ایران مشکلاتی برای تمدید قرارداد با کی روش به دلیل مسائل مربوط به تحریم و مشکلات نقل و انتقال مالی و همچنین برخی مسائل مربوط به این مربی دارد.
کی روش که بعد از 7 سال کار با ایران، برای اولین بار بدون قرارداد روی نیمکت خواهد نشست، بعد از این دیدار منتظر واکنش سریع فدراسیون به این وضعیت غیر رسمی فعلی خواهد بود.
شرایط دشوار فدراسیون فوتبال
فدراسیون برای تمدید قرارداد کی روش تحت شدیدترین فشارهای مالی است و این را می‌توان از صحبت‌های تاج متوجه شد. رئیس‌فدراسیون فوتبال در تازه‌ترین صحبت هایش درباره مشکلات ارزی این فدراسیون برای تامین هزینه‌های تیم ملی بزرگسالان گفت: ما برای تامین ارز مشکل داریم و مسئولان تصمیم‌گیرنده همه واقعیت‌های جامعه را ندیده‌اند و به شادی مردم اهمیت ندادند. آنها در حالی که باید به این مسائل دقت می‌کردند، این کار را انجام ندادند. مگر می‌شود که ما حقوق کی‌روش را از بازار آزاد تامین کنیم؟ یا حقوق آقای کرانچار را از بازار ارز آزاد تهیه کنیم؟ تهیه این مقدار ارز خیلی سخت است. در حال حاضر در بن‌بست قرار داریم و اداره این فوتبال با این شرایط غیرممکن است. با این حال به راهمان ادامه می‌دهیم تا شاید مشکلات حل شود.
انتظار اهالی ورزش این است که وزارت ورزش و شخص وزیر به این موضوع ورود کنند زیرا سکوت و ادامه یافتن این مشکل شاید منجر به تعطیلی ورزش حرفه‌ای شود!