kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۱۹۴۴
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۳
پس از عبور نقدینگی از یک تریلیون و 600 هزار میلیارد تومان

رئیس بانک مرکزی: آماده مهار نقدینگی هستیم!

در شرایطی که نقدینگی کشور در تیر ماه از یک تریلیون و 600 هزار میلیارد تومان گذشته و نسبت به ابتدای دولت، 3/3 برابر شده است، عبدالناصر همتی اعلام کرده بانک مرکزی برای مهار نقدینگی آماده است!

روز گذشته در مطلبی به عبور نقدینگی از یک تریلیون و 600 هزار میلیارد تومان اشاره کردیم و نوشتیم میزان نقدینگی نسبت به سال گذشته بیش از 20 درصد افزایش داشته که با توجه به رشد بالایی که داشته به نظر می رسد تحول مثبتی برای مهار نقدینگی رخ نداده است.
با این حال، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در دیدار با مدیران عامل بانک‌ها، با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در مورد کنترل و هدایت نقدینگی، بر عزم نظام در کنترل نقدینگی و حمایت از سیاست‌های بانک مرکزی در این زمینه تاکید کرده است.
وی در مورد درآمدهای ارزی کشور گفت: علی‌رغم تلاش دولت ترامپ برای قطع درآمدهای ارزی کشور تدابیر مختلفی برای خنثی‌سازی آن انجام گرفته و بانک مرکزی با قدرت ارز موردنیاز کالاهای ضروری و اساسی و نیز مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای کارخانجات و نیازهای واقعی مردم را تأمین می‌کند.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه تلاش دولت بر این است که در این جنگ اقتصادی کمترین فشار ممکن به مردم وارد شود، ابراز امیدواری کرد؛ روند جاری حداقل منجر به اصلاح الگوی مصرف و واردات کشور شود و کشور در مسیر تعمیق تولید ملی و توسعه صادرات قرار گیرد.
در این جلسه بانک‌های کشور آمادگی خود برای همراهی و کمک به بانک مرکزی در کنترل و مهارنقدینگی و نیز پشتیبانی از فعالین اقتصادی اعلام و مقرر شد در کنترل بازار ارز نیز با سیاست‌های بانک مرکزی همراهی نمایند.همانطور که اشاره شد نقدینگی کشور در دوره حسن روحانی از 490 هزار میلیارد تومان به یک تریلیون و 600 هزار میلیارد تومان ارتقا یافته و تقریبا 3/3 برابر شده که نشان دهنده عملکرد نا مناسب این دولت در حوزه مهار نقدینگی می‌باشد، هرچند اذعان رئیس جدید بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی، دیرهنگام بوده و به موقع نمی باشد ولی باید منتظر ماند و دید رئیس کل بانک مرکزی چقدر می‌تواند در مهار نقدینگی و هدایت آن به سمت تولید موفق بشود.
گفتنی است چندی پیش، همتی اتفاق بازار ارز را اگرچه محصول رشد نقدینگی و اصرار بر افزایش نقدینگی دانسته بود اما با بیان این جمله که «من حرکتی در جهت کاهش نقدینگی نمی‌بینم و تا زمانی که این روال ادامه داشته باشد بازار ارز به همین صورت خواهد بود» این طور در جامعه برداشت شد که اراده‌ای برای کنترل نقدینگی و حل مساله ارزی در کشور وجود ندارد. فعالان بازار معتقدند صحبت‌های وی، سیگنالی مبنی بر احتمال بالقوه افزایش قیمت دلار از دیدگاه بازار ساز داشت تا مخاطب هوشمند بازاری، آن را سریعا به این برداشت برساند که قیمت دلاراز دید بانک مرکزی بازهم افزایش می‌یابد. همین نقطه نظرات و سیگنال‌های منفی از سخنان ارزی همتی موجب شد تا در یادداشتی به ارائه توضیحاتی درباره خلاصه پخش شدن این قسمت از سخنرانی‌اش در رسانه‌ها بپردازد: «در همایش بانکداری اسلامی بحث مفصلی در مورد دلایل رشد نقدینگی داشتم و اینکه عمده عامل رشد نقدینگی را رفتار بانک‌های مشکل‌دار در ارائه سودهای بالا برخلاف سیاست اعلام شده و تحمیل بی‌کفایتی مدیریتشان از طریق اضافه برداشت از بانک مرکزی دانستم و تاکید کردم اراده‌ای برای کنترل نقدینگی وجود ندارد که در واقع به تداوم رفتار بانک‌ها اشاره داشتم و تاکید کردم این روند را تحمل نخواهیم کرد. متاسفانه به علت پخش تقطیع و خلاصه شده اظهارات من، این برداشت اشتباه از صحبت‌های من شده است که گویا دولت یا بانک مرکزی این اراده را ندارد.»