kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۱۹۴۱
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۲
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

نیازی به واردات گندم نداریم

معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه ذخایر کالاهای اساسی کافی است، گفت: بنابراین نیاز به واردات گندم نداریم.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی‌اکبر مهرفرد در جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم نگرانی وجود ندارد، افزود: در سال جاری تولید گندم در حالی که میزان بارندگی نسبت به سال گذشته 30 درصد کاهش یافته است، به 9 و نیم میلیون تن رسید و این رقم در حالی است که هیچ افزایش سطح زیر کشت صورت نگرفته است. بنابراین نیاز به واردات گندم نداریم.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته رکورد تولید شکر در 120سال گذشته زده شد، گفت: دو میلیون و 15 هزار تن در کشور شکر تولید شد، در حالی که نیاز کشور ما به این محصول دو میلیون و 300 هزار تن است و در سال جاری نیاز به واردات شکر نداریم.
معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی در مورد سه کالای ذرت، جو و کنجاله سویا که پایه تولید شیر،‌گوشت، مرغ و تخم مرغ است؛ اظهار داشت: تا تاریخ 16 شهریور 97 میزان واردات ذرت و جو نسبت به سال گذشته افزایش داشته، اما واردات کنجاله کاهش داشت و از آنجا که واردات دانه‌های روغنی افزایش داشته، بنابراین برای تهیه کنجاله با مشکلی مواجه نیستیم.
همچنین رئیس‌بنیاد ملی گندمکاران درباره آخرین وضعیت اعلام نرخ خرید تضمینی گندم برای سال ۹۸-۹۷ اظهار داشت: پیگیری‌ زیادی انجام داده‌ایم و به نتایجی رسیده‌ایم که قیمت منصفانه باشد.
ایمانی نرخ کارشناسی‌شده برای خرید تضمینی گندم را کیلویی ۱۶۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: البته این نرخ به شرطی است که شرایط تغییر نکند؛‌ در سال ۹۷-۹۶ که نرخ خرید تضمینی تغییر نکرد و ثابت ماند و سال قبل از آن هم تغییر بسیار ناچیزی داشت، درحالی‌که هزینه‌های تولید بسیار افزایش یافته بود.
رئیس‌بنیاد ملی گندمکاران افزود: تقاضای ما این است که آقای حجتی با شخص رئیس‌جمهور صحبت کند تا موضوع افزایش تولید در جامعه کشاورزی و افزایش نرخ گندم را در نظر بگیرند.
ایمانی گفت: امسال قیمت بذر گندم ۱۲ درصد نسبت به سال قبل بالا رفته و در سال ۹۶-۹۵ نیز نرخ بذر ۱۵ درصد افزایش یافته بود که فقط در این دو سال ۲۷ درصد در نرخ بذر افزایش داشته‌ایم. همچنین پس از برداشتن یارانه برخی کودها از سال گذشته کیسه ۵۰ کیلویی کود دی‌آمونیوم فسفات از ۱۲۰ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان رسیده و قیمت سموم نیز سرسام‌آور بالا رفته که از هیچ قاعده‌ای پیروی نمی‌کند.
رئیس‌بنیاد ملی گندمکاران درباره قاچاق گندم به خارج از کشور هشدار داد و افزود: اکنون قیمت جهانی گندم ۲۴۵ دلار در هر تن است، مضاف بر آن‌که این رقم تا مبدأ بوده و ۳۰ درصد هزینه حمل باضافه هزینه‌های بازرگانی و گمرکی به این رقم اضافه خواهد شد و اگر با ارز یارانه‌ای ۴۲۰۰ تومانی حساب کنیم هر کیلوگرم گندم وارداتی کیلویی ۲۰۰۰ تومان برای دولت تمام می‌شود، درحالی‌که اگر بخواهیم نرخ دلار ۱۰ هزار تومان را محاسبه کنیم، رقم بیش از اینهاست.