kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۱۸۶۱
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۰
رئیس ‌مجلس:

اقتصاد ایران نیازمند جراحی است

رئیس ‌مجلس شورای اسلامی گفت: امروز وضعیت کشور از نظر مسائل اقتصادی به‌گونه‌ای است که نیاز به انجام یک سری جراحی‌ها در آن احساس می‌شود.

به گزارش ایرنا، علی لاریجانی دیروز در دومین روز سفر به استان فارس، در جلسه شورای اداری شهرستان استهبان افزود: در مجموع باید توجه داشت که ما در شرایطی هستیم که فشار بین‌المللی بر کشور وارد است و علاوه‌بر این در داخل نیز با برخی مشکلات مواجه هستیم و ضرورت دارد در گام نخست درد را به درستی تشخیص دهیم و بعد نسبت به درمان آن اقدام کنیم.  وی ادامه داد: اگر بخواهیم مسئله فشار اقتصادی را حل کنیم باید بدانیم که چنانچه مشکلات درونی اقتصاد حل شود بسیاری از معضلات بیرونی هم رفع خواهد شد.
او اظهار داشت: دشمن همواره بر روی نقاط ضعف دست می‌گذارد و اگر ما این نقاط ضعف را حل کنیم آنها قدرت چانه‌زنی زیادی نخواهند داشت.
رئیس ‌مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از نقاط ضعف این است که کشور گران اداره می‌شود و منابع در جای اصلی خودش و در جایی که باید هزینه نمی‌شود، باید در کشور تولید ثروت شود چرا که کشوری موفق است که ثروت‌زا باشد.
وی افزود: امروز آنچه که برای ما مسئله است این است که اقتصاد کشور را از نظر تولید روان کنیم.
رئیس ‌قوه مقننه گفت: امروز با وجود اقداماتی که در جهت بهبود شاخص‌های فضای کسب‌وکار در کشور انجام شده اما در کل نسبت به دیگر کشورها جایگاه خوبی نداریم و قرار داشتن در رتبه بالای 100 در جمع 182 کشور رتبه مطلوب نیست.
رئیس ‌مجلس گفت: وقتی در کشور می‌توانیم تولید روان داشته باشیم باید ‌اشکالات، مقررات و بخشنامه‌های دست‌وپا گیر را برداریم.
رئیس ‌مجلس شورای اسلامی مشکلات کشور را از نظر کمبود آب و خشکسالی جدی برشمرد و از اقدامات دیگر برای مقابله با کم‌آبی را، شیرین کردن آب دریا، آبیاری نوین و ترویج و توسعه کشت گلخانه‌ای برشمرد و افزود: شیرین کردن آب دریا این یک کار پرهزینه است اما چند مورد آن با مشارکت و همکاری بخش خصوصی و به شکل ‌اشتراکی آغاز شده است. وی گفت: اگر تصور کنیم که مشکل کم‌آبی با انجام تمام این کارها حل می‌شود، باید گفت خیر، چنین نیست چرا که مشکل عمیق‌تر از اینها است و باید بیشتر سرمایه‌گذاری و کار بیشتری انجام شود.  رئیس ‌مجلس شورای اسلامی، ضمن تاکید بر لزوم توجه به مدیریت درست و مصرف صحیح آب افزود: 90 درصد آب مصرفی مربوط به بخش کشاورزی است که بیشتر هم به شکل غرقابی انجام می‌شود که اگر این بخش را مدیریت کنیم خیلی تاثیرگذار خواهد بود.
وی افزود: از دیگر اقداماتی که برای تامین آب می‌توان انجام داد بحث فراهم کردن منابع جدید آبی برای مناطق مشکل‌دار است که در جلسه‌ای که در همین زمینه داشتیم از وزیر نیرو خواسته شد که طی 2 یا سه ماه آینده طرح آمایش آب را تهیه کنند.
رئیس ‌مجلس شورای اسلامی همچنین در دیدار با آیت‌الله سیدعلی‌اصغر دستغیب متولی آستان حضرت احمد بن موسی(ع) با تاکید بر اینکه نمایندگان به دنبال مدیریت مسیر تولید کشور هستند، گفت: مجلس رفع مشکل تولیدکنندگان را پیگیری می‌کند.
لاریجانی افزود: به دنبال این هستیم که با ارائه کمک‌های مختلف، تسهیلاتی را ایجاد کنیم تا افرادی که کارآفرین هستند و ظرفیت‌هایی را برای تولید کشور خلق کرده‌اند، در تلاطمات دچار مشکل نشوند.رئیس ‌قوه مقننه با بیان اینکه یکی از دغدغه‌هایی که در مجلس شورای اسلامی وجود دارد، کمک به تولیدکنندگان است، تصریح کرد: این اطمینان را می‌دهیم که نمایندگان در مجلس به دنبال این هستند که مسیر تولید کشور در تلاطمات مدیریت شود.رئیس ‌مجلس شورای اسلامی همچنین با تاکید بر اینکه برخی از مشکلات موجود، کشور خارجی و برخی دیگر مشکلات مزمن اقتصادی داخلی هستند، یادآور شد: امیدواریم مشکلات به نحوی که موجب سعادت و رستگاری ملی باشد، برطرف شود.