kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۱۸۵۸
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۹
نمایندگان مجلس در گفت وگو با کیهان:

دولت باید مهره‌ها و برنامه اقتصادی خود را تغییر دهد

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی معتقد هستند که پیام روز طرح سؤال از رئیس‌جمهور در مجلس و عدم اقناع نمایندگان از چهار مورد این است که ملت و نمایندگانشان نسبت به حرکت اقتصادی دولت اعتراض دارند و لازم است تا رئیس‌جمهور ضمن تغییر افراد و گزینش افرادی کارآمد به تغییر راهبردهای اقتصادی نیز اهتمام ویژه داشته باشد، آنها همچنین از عدم ارائه برنامه از سوی دولت آن هم در این شرایط انتقاد دارند.


 
  سرویس سیاسی-

ششم ماه جاری حسن روحانی رئیس‌محترم جمهور به مجلس آمد تا به سؤالات نمایندگان پاسخ دهد. سؤال‌های نمایندگان 5محور داشت که همگی اقتصادی بودند و با توجه به مشکلات مردم توسط کمیسیون نمایندگان ولایی طراحی شده بود. این 5محور عبارت بودند از: عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، عدم اقدام شایسته دولت درباره کاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی شدید چند ساله، افزایش شتابان نرخ ارز خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی دارد.
پس از پاسخ‌های رئیس‌جمهور رای‌گیری صورت گرفت که نمایندگان تنها از یک مورد (استمرار تحریم‌های بانکی) از اظهارات روحانی قانع شدند، آن هم با رای شکننده‌ای که تنها یک اختلاف داشت و در چهار مورد دیگر نمایندگان ملت با رای بالا به عدم اقناع از پاسخ‌های رئیس‌جمهور رای دادند. اکنون نزدیک 10روز از آن تاریخ می‌گذرد. از برخی از نمایندگان مجلس پرسیدیم که با توجه به عدم اقناع نمایندگان در آن چهار محور به نظر آنها اکنون وظیفه دولت و شخص رئیس‌محترم جمهور چیست؟
خواست مردم: تغییر مسیر اقتصادی
حسینعلی حاجی دلیگانی؛ نماینده شاهین‌شهر، میمه و برخوار در گفت‌وگو با کیهان گفت: «به‌نظر من بعد از این مرحله سؤال باید این تنبه در دولتمردان ایجاد شده باشد که آنچه تا الان رفتار می‌کردند مورد قبول افکار عمومی، جامعه و مردم نیست. اینکه نمایندگان در این مقطع از پاسخ‌های رئیس‌جمهور قانع نشدند یکی از دلایلش افکار عمومی جامعه بود. یعنی افکار عمومی جامعه رای نمایندگان را به این سمت و سو سوق داد وگرنه اگر مجلس به تنهایی می‌خواست نقطه نظر خود را در رای خود لحاظ کند شاید نتیجه این نمی‌شد. می‌خواهم بگویم که مجلس در این مقطع چون دیده بود که جامعه واقعا دغدغه دارد و از طرفی نمایندگان هم نمی‌توانند پاسخ مردم را بدهند و از طرف دیگر پاسخ‌هایی هم که آقای رئیس‌جمهور که برای مردم قانع‌کننده باشد ارائه نداد از این بابت مجلس رای عدم اقناع داد به آقای رئیس‌جمهور.»
عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: «به نظر می‌رسد که این رای پاک، شفاف و به دور از شائبه‌های سیاسی بود، چرا که اوضاعی که اکنون داریم اوضاع قابل قبول برای کسی نیست.»
حاجی دلیگانی در ادامه افزود: «نتیجه آنچه گفته شد این است که آقای رئیس‌جمهور باید از گذشته درس بگیرد و به این نکته توجه داشته باشد که در آن ریلی که سیاست‌های اقتصادی دولت تاکنون بر روی آن حرکت می‌کرده است، مسیر درستی نیست. بنابراین لازم است که خودشان برگردند به مسیر درست و خط و مشی جدیدی براساس برنامه‌های کارشناسان و مجلس اتخاذ کنند تا اگر در نوبت بعدی سؤالی مطرح شد پاسخ‌هایی که ایشان ارائه می‌کنند هم برای نمایندگان قانع‌کننده باشد و هم برای مردم.»
وی یادآور شد: «بنابراین وظیفه رئیس‌جمهور اکنون این است که یک برنامه زمانبندی شده درستی را که شدنی هم باشد به مردم اعلام بکنند تا مردم هم تکلیف خودشان را بدانند. دولت باید بیاید به مردم صادقانه بگوید که ما این‌اشکالات در کارمان بوده و حرکت در مسیری که تاکنون در آن بوده‌ایم حداقل در این چهارمورد متوقف کرده‌ایم و از الان به بعد در مسیر و ریل جدیدی می‌خواهیم حرکت کنیم. این بهترین کاری است که به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور می‌تواند انجام بدهد.»
نمانیده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در پایان گفت: «من این را هم بگویم که مجلس به هیچ عنوان قصد مچ‌گیری از رئیس‌جمهور را نداشته و ندارد بلکه مجلس قبلا اعلام آمادگی کرده و هم‌اکنون حاضر است که برای حل مشکلات به دولت کمک کند.»
تغییر در افراد و راهبردها؛ مکمل همدیگر
محمدرضا پورابراهیمی؛ نماینده مردم کرمان در مجلس در گفت‌وگو با کیهان گفت: «من فکر می‌کنم پاسخ‌های رئیس‌جمهور طبیعتا بیانگر این است که عملکرد آقای رئیس‌جمهور در حوزه مربوط به سؤالات (که حوزه اقتصادی است) از نگاه مجلس قابل قبول نیست. طبیعتا این نخستین نکته‌ای است که به نظر می‌رسد.»
رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: «در ارتباط با اینکه پس از آن رئیس‌جمهور و دولت چه وظیفه‌ای دارند انتظار این است که آقای رئیس‌جمهور از این موضوع این پیام مجلس را درک کند که آن پیام انتقال دغدغه مردم است که مستقیما به شخص رئیس‌جمهور به صورت رو در رو گفته شده و امیدواریم که این انتقال پیام منجر به دو اقدام در دولت شود.»
وی اولین اقدام را چنین شرح داد: «نخستین اقدام تغییر در تیم اقتصادی کابینه است. افراد فعلی به هر دلیلی امکان تلاش در شرایط جنگ اقتصادی را ندارند و کاملا هم در افکار عمومی این افراد مشخص هستند و از آنها نام برده می‌شود.»
پورابراهیمی در توضیح دومین اقدام افزود: «بخش دوم هم تغییر در سیاست‌های اقتصادی دولت است که همزمان با تغییر در افراد لازم به نظر می‌رسد. این دو اقدام در کنار اهتمام دولت به اجرای دقیق برنامه‌های کارشناسی در عرصه اقتصادی نتیجه بخش خواهد بود.»
این نماینده عضو فراکسیون نمایندگان ولایی تشریح کرد: «باید همه و مخصوصا دولت به این نکته توجه داشته باشند که کار اقتصاد مانند پزشکی اصلا سیاست بردار نیست. ما در پزشکی نمی‌توانیم بگوییم که اگر یک بیماری مراجعه می‌کند به یک پزشک ما ببینیم که خط و ربط سیاسی او چیست تا درمانش را تشخیص دهیم! قاعدتا بیماری یک  فرد براساس یک روش علمی تشخیص داده می‌شود. امروز در عرصه اقتصادی هم دولت فارغ از مرزبندی‌های سیاسی باید به حرف نخبگان و خبرگان اقتصادی گوش فرادهد و این اتفاقاتی که در این اواخر و طی ماه‌های آغازین امسال و اواخر سال گذشته در کشور افتاده بیانگر این است که دولت تا حد زیادی رویکرد تخصصی را کنار گذاشته است و با یک ادبیات خاصی دارد کشور را در عرصه اقتصادی اداره می‌کند.»
وی در ادامه گفت: «بنابراین تغییر در تیم با رویکرد حضور نیروهای متخصص، جوان و کارآمد و همچنین تغییر در راهبردها براساس نظریه‌های متخصصین اقتصادی که دلسوزان کشور و نظام هستند در کنار اجرای دقیق برنامه‌هایی که جمع‌بندی شده به نظر من پیام مشخص مجلس است به رئیس‌جمهور و تیم اجرایی کشور.»
پورابراهیمی در پایان اظهار داشت: «انتظار هم این است که دولت سریع‌تر اقدام کند. اکنون چند هفته است که از استیضاح وزیر کار و تعاون می‌گذرد، یکی دو هفته است که از استیضاح وزیر اقتصاد گذشته خب در این شرایط دولت باید سریع تصیم بگیرد و وزیر این وزراتخانه‌ها را تعیین کند چرا که این وزارتخانه‌های مهم که نمی‌تواند با سرپرست اداره شود آن هم در این شرایط حساس. شرایط کشور طوری است که حضور نیروهای کارآمد به عنوان وزیر آن هم به صورت تمام وقت برای حل مشکلات مردم یک ضرورت است. من فکر می‌کنم اگر این روش‌ها را دولت به کار بندد قطعا می‌تواند بر مشکلات تا حد زیادی فائق آید.»
برنامه‌ای از دولت ندیده‌ایم
عبدالرضا مصری، نماینده مردم کرمانشاه و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس در ابتدای گفت‌وگوی خود با کیهان گفت: «اولین موضوع مهم در این قضیه نوع ادبیات و رفتار خوبی بود که در روز سؤال شکل گرفت. یعنی اینکه مجلس با توانمندی بالا مطالبات و مشکلات مردم را منعکس کرد به عنوان خانه ملت و رئیس‌جمهور محترم هم آمد و مطالب خودش را به عنوان قوه مجریه مطرح کرد که خوشبختانه این فرآیند گفت‌وشنود مورد تأیید مقام معظم رهبری قرار گرفت که ضمن رعایت اخلاق و اصول رفتاری، دو طرف حرف خود را زدند و مطالبه مردم گم نشد. نتیجه این فرآیند این شد که نمایندگان مجلس به عدم اقناع از پاسخ‌های رئیس‌جمهور در چهار مورد رأی دادند، یعنی پاسخ‌های رئیس‌جمهور قانع‌کننده نبود.»
مصری در ادامه افزود: «معنای این رأی آن است که دولت باید در رفع موانع و مشکلات این چهار موضوع که مجلس به آنها رأی نداد، کوشش کند. وقتی نمایندگان رأی به عدم قانع شدن دادند، معنایش این است که مردم در این زمینه‌ها قانع نشدند و مشکل دارند. مردم باید در مسائل جاری کشور عمل ببینند. آن روز معلوم شد که نمایندگان هم صرفا از طریق کلام قانع نمی‌شوند.»
وی سپس تاکید کرد: «نیاز آن است که از طرف دولت برنامه اجرایی و عملیاتی ارائه شود. متأسفانه در روز سؤال از رئیس‌جمهور ما برنامه‌ای از ایشان دریافت نکردیم. زیرا وقتی نمایندگان سؤال می‌کنند، فرصت زیادی وجود دارد که دولت بنشیند و برنامه‌های جمع‌بندی شده خود را ارائه دهد، از برنامه‌های آینده خود برای حل مشکلات بگوید و اگر نیازی به کمک مجلس دارد، آن را طرح کند اما متأسفانه ما آن روز چیزی به این صورت ندیدیم.»
مصری در ادامه سخنانش به آمادگی مجلس برای کمک به دولت‌اشاره کرد: «مجلس خوشبختانه کاملا آمادگی دارد که به دولت کمک کند یعنی اگر دولت برای انجام برنامه‌های جدی خودش در ارتباط با جنگ اقتصادی نیاز به مجوز یا قانونی دارد، مجلس کاملا آمادگی دارد که به دولت در این زمینه کمک کند.»
سیاست پایدار می‌خواهیم؛
نه مانند ارز جهانگیری
این نماینده مجلس دهم گفت: «در جلسه مربوطه ما جواب قانع‌کننده از دولت نگرفتیم. باز هم فرصت در اختیار دولت قرار دادیم تا راهکارهایی برای برون رفت از مشکلات تدارک ببینند و به مجلس برنامه ارائه دهند، لذا در جلسه هیئت هفت نفره‌ای هم که از طرف کمیسیون ولایی مأمور شده بودند که ساختار سؤال‌ها و برنامه‌ریزی برای ارائه آنها را آماده کنند، به این نتیجه رسیدیم که ما باید به دنبال اصلاح امور باشیم، لذا از دولت خواسته شد که در رابطه با این مشکلات یک برنامه مدون پایدار ارائه کنند نه مانند ارز مشهور به ارز جهانگیری که دوامی نداشته باشد که بعد از مدتی خود دولت هم مجبور شود آن را پس بگیرد و اینگونه مدام تلاطم ایجاد شود.»
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی یادآور شد: «سیاست‌های اقتصادی که اعلام می‌شود، اگر پایدار نباشد، بی‌اعتمادی می‌آورد، حالا بگذریم که آن سیاست‌ها خطا بود و از روز اول هم هیچ مشورتی با مجلس نکردند. البته ما هم اعتراض کردیم به این سیاست تحریک تقاضا که آمدند و گفتند که هر کسی که می‌خواهد بیاید و ثبت سفارش کند، ما ارز داریم و به او می‌دهیم. نتیجه آن شد که عروسک و دم‌کنی و اسباب بازی و این قبیل چیزها بیاید و ثبت سفارش شود.»
مصری گفت: «خلاصه اینکه این تغییرات همان تلاطمی است که دشمن به دنبال آن است. ما باید به دنبال ثبات باشیم. دشمن علاقمند است که تلاطم در بازار اقتصادی ایران ایجاد شود. این تلاطم مثل ضربان قلبی است که یکبار 100 می‌زند و یکبار 10، این تغییرات مدام ضربان یعنی حال بیمار به سمت بهبودی نیست.»
وی افزود: «ما نیاز به ثبات اقتصادی داریم و هر سیاستی که دولت اتخاذ نماید که منجر به ثبات اقتصادی شود، مورد پذیرش مجلس خواهد بود. تا الآن ما برنامه‌ای از دولت محترم ندیده‌ایم الا اینکه اقلام یک و دو مشخص شده و حالا به آنها که با ارز 4200 تومانی دولتی، کالا وارد کرده و در گمرک است، گفته‌ می‌شود که مابه‌التفاوت قیمت ارز را بدهید. برخی از آنها می‌گویند این کالا با قیمت ارز 8000 تومانی، اصلا توجیه اقتصادی ندارد؛ اگر ما از این موضوع خبر داشتیم، اقدام به واردات نمی‌کردیم، اینها ارز با 4200 تومانی ارزش دارد نه 8000 تومانی.»
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی گفت: «ما منتظر هستیم که ان‌شاءالله آقای رئیس‌جمهور و تیم اقتصادی دولت در رابطه با این چهار سؤالی که مجلس قانع نشده، برنامه مدون و اجرایی به مجلس بدهد.»
او در ادامه اضافه کرد: «آنچه که دولت تصمیم می‌گیرد، تصمیم یک وزیر نیست، چه بسا وزیر اقتصاد با موضوعی که در دولت مطرح می‌کند، مخالف باشد اما اینجا دولت تصمیم می‌گیرد، اما ما فقط افراد را می‌خواهیم تغییر دهیم سیاستی که اتخاذ می‌شود مصوبه‌ای که دولت دارد تصمیمی که دولت دارد، دولت می‌گیرد، لذا این گناه به گردن یک شخص انداختن گناه است که سیاست را یک شخص دیگر اعلام کند و شخص دیگر بخواهد جوابگو باشد. به عنوان مثال قیمت دلار باید توسط بانک مرکزی اعلام شود اما شما می‌بینید یک مرتبه معاون محترم اول رئیس‌جمهور اعلام می‌کند دلار 4200 تومان و ما فقط می‌رویم یقه وزیر اقتصاد را می‌گیریم وزیر اقتصاد کوچکترین دخالتی در این زمینه نداشته.»
نماینده مردم کرمانشاه در پایان گفت: «اولا کسی در دولت کم‌کاری می‌کند، دولت باید خودش آنکه کم کار است یا توانایی ندارد را تغییر دهد. اگر دولت موفق است، خب موفق است دیگر نیازی نیست. اگر دولت خودش به این نتیجه رسیده که توفیقی نداشته و الآن قیمت ارز در طول تاریخ ایران بی‌سابقه است، چه از نظر عدد و چه از نظر تغییرات روزانه. خب این معنا که سیاست‌های اتخاذ شده اقتصادی غلط است نه آدم‌‎ها. آدم‌ها تابع رأیی هستند که داده می‌شود. لذا به نظر ما اگر دولت احساس می‌کند که تیم اقتصادی ضعیف است، خودش باید اقدام کند.
 این بد است که مجلس بیاید بر دولت پیشی بگیرد. ما انتظار داریم که اگر سیاست‌های دولت غلط است، سیاست‌ها را تغییر دهد. اگر آدم‌ها ناتوان هستند، خب قانون این اختیار را به دولت داده است که آقای رئیس‌جمهور می‌تواند به فلان وزیر بگوید نباش. امیدواریم که دولت اگر برنامه دارد به مجلس بدهد، مجلس کمک می‌کند.»