kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۱۸۱
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۶

اخبار ویژه



تعهد کتبی مشاور افراطی
به دادگاه ویژه روحانیت

یک اصلاح‌طلب مدعی مشاورت رئیس جمهور که چندی پیش اظهارات عجیب و جنجالی‌اش انتقادات مسئولان مختلف کشور را به همراه داشت اخیراً از سوی دادگاه ویژه روحانیت احضار شده است.
به گزارش جهان‌نیوز این فرد که بیشتر به دلیل سوابق امنیتی‌اش شناخته می‌شود بعد از حضور در دادگاه ویژه روحانیت به دلیل اظهارات‌ بی‌جا و حاشیه‌سازش مورد بازجویی قرار گرفته و تعهد کتبی داده است.
وی پیش از این نیز در جمع تعدادی از اصلاح‌طلبان از لزوم تسخیر وزارت اطلاعات در دولت یازدهم سخن گفته و خط و نشانی هم برای فتح مجلس دهم کشیده بود.
عملکرد ماه‌های گذشته این فرد در دولت یازدهم نشان می‌دهد که وی نه تنها اقدامات مفید و ویژه‌ای در این مدت انجام نداده بلکه ظاهراً علاقه دارد با حاشیه‌سازی‌های مداوم، افکار عمومی را از مسایل اصلی به حواشی و جنجال‌های زودگذر منحرف سازد.
وی که در ایام فتنه از تجمعات غیر قانونی حمایت می‌کرد معتقد بود که باید با تجمعات در کف خیابان، از نظام امتیاز گرفته شود.
برخی خبرها حاکی از آن است که رئیس جمهور از مواضع فرد یاد شده ناخرسند است. به عنوان مثال اظهارات نامبرده درباره حذف نشان هلال احمر و استفاده از آرم شیر و خورشید، با مخالفت ضمنی روحانی مواجه شد که تأکید می‌کرد نشان هلال‌احمر، نشان خوب و مناسبی است.
فرد یاد شده همچنین اعلام کرده بود که حکومت بنی اسرائیل به موضع اصلاح‌طلبان درباره همزیستی مسالمت‌آمیز نزدیک شده است.

کیهان به خال زد
طرف جوش آورد!

کاکایی در گفت‌وگویی با روزنامه فرهیختگان ارگان دانشگاه آزاد (4 خرداد) همچنان بر طبل حمایت از یدالله رویایی شاعر ملحد و ضددین فراری کوبید و منتقدان خود را فاقد شعور خواند!
عبدالجبار کاکایی با تکرار مواضع قبلی خود در حمایت از شاعری ضددین و هتاک، با ادبیاتی لمپنی، رسانه‌های منتقد خود را فاقد شعور مشاوره دانست و گفت: «یک سناریوی از پیش طراحی شده شکل گرفت تا بیایند و این مسئله را تبدیل کنند به یک حربه علیه جشنواره، پروژه‌ای که در حال اتفاق افتادن در مسیر فرهنگی ما نیست، این مسیر به اعتقاد من باید تصحیح شود و این تخریب و اغواگری و هوچی‌گری رسانه‌ای که واقعا فاقد شعور مشاوره است.»
وی ضمن بیان این نکته که منتقدین دعوت از رویایی اطلاعات ادبی ندارند و فقط دچار یک جوگیری سیاسی شده‌اند اظهار کرد: «مشاوره‌های غلط به مدیریت فرهنگی داده می‌شود. نمونه‌اش همین حرکت اشتباه در قبال دعوت از یدالله رویایی بود که می‌توانست یک برگ مثبت برای رخداد فرهنگی جمهوری اسلامی باشد که تبدیل به یک برگ منفی شد.»
اتاق فکر هشتمین جشنواره شعر فجر در آخرین روزهای سال 1392 به بهانه «حضور صداهای مختلف در جشنواره شعر» از یدالله رویایی دعوت کرد. در پی این دعوت، کیهان درباره هویت یدالله رویایی و اشعار هجوگونه وی علیه اسلام، حضرت امام(ره) و مردم شریف ایران دست به افشاگری مستندی زد و در نتیجه وزارت ارشاد حاضر به حمایت از این دعوت نشد و توطئه دیکته شده مورد اشاره ناکام ماند. از این روی عصبانیت کاکایی از کیهان برای ما قابل درک است و عصبانیت این قماش را برای خود افتخار بزرگی می‌دانیم.
گفتنی است یدالله رویایی از کارگزاران فرهنگی رژیم سلطنتی بوده و به اعتراف خودش تحت حمایت خاندان پهلوی قرار داشته است. وی همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی از کشور فرار کرد و در فرانسه اقامت کرد. رویایی در طول چند دهه ضمن حمایت از جنایات گروهک‌هایی مانند منافقین و دیکتاتورهای معزول کشورهای عربی (قذافی و مبارک) سخیف‌ترین توهین‌ها را به اسلام، قرآن کریم، پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع)، بزرگان و مشاهیر ادبیات ایران (مولوی، عطار و...)، الهیات و عرف و اخلاق ملت ایران روا داشته است. وی مبتذل‌نویسی را از افتخارات خود می‌داند.

سواد اندک و نبوغ ویژه
معاون وزیر نفت

وعده «احداث خط لوله صادرات گاز از ایران به اروپا» را چند روز پیش یکی از مسئولان ارشد وزارت نفت داد. وعده‌ای که در عمل، به دلیل نیاز داخلی کشورمان اجرایی نیست و تنها یک نتیجه دارد؛ همراهی روسیه با سایر اعضای گروه 5+1 علیه ایران.
به گزارش رجانیوز، معاون امور بین‌الملل وزیر نفت در حالی از طرح انتقال گاز ایران به اروپا توسط خط لوله صحبت می‌کند که بنابر آخرین گزارش تخصصی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، اساسا قابل اجرا نیست و به دلیل نیاز داخلی ایران، واردات باید در دستور کار وزارت نفت باشد، نه صادرات.
مرکز پژوهش‌های مجلس چند هفته پیش، نظر کارشناسی خود را در مورد صادرات گاز ایران به اروپا اعلام کرده و این نظر کارشناسی توسط دفتر مطالعات انرژی صنعت و معدن این مرکز تهیه شده است. در گزارش این مرکز آمده است: «استمرار تراز منفی گاز در کشور همچنان باقی است لذا پیگیری هدف صادراتی بدون تغییر برخی از رویکردها امکان‌پذیر نیست. هم‌اکنون به رغم آن که ایران به صادرات گاز اقدام می‌کند، اما برای تامین مصرف داخلی کشور به واردات نیز نیازمند است.»
مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید می‌کند که «ایران باید بیشتر از صادرات، از کشورهای دیگر گاز وارد کند تا مصرف داخلی را تامین سازد. به نظر می‌آید با توجه به نگرانی‌های شرکت ملی گاز ایران در خصوص روند کنونی افزایش مصرف گاز در کشور و اصراری که در پیگیری گازرسانی به برخی از نقاطی که فاقد توجیه فنی و اقتصادی است، وجود دارد، استمرار تراز منفی گاز در کشور همچنان باقی است. علاوه بر اینها، مقوله تحقق صادرات گاز با راه‌اندازی و به بهره‌برداری رسیدن فازهای پارس جنوبی پیوند بسیار شدیدی دارد.»
در واقع، مسئولان ارشد دولتی به جای تلاش برای استفاده از فضای تنش در روابط ایالات متحده و روسیه بر سر ماجرای بحران اوکراین برای تامین منافع ملی کشورمان و بالا بردن هزینه فشارهای اقتصادی مبتنی بر تحریم برای کاخ سفید و سایر کشورهای عضو گروه 5+1، صراحتا دست به اقداماتی می‌زنند که نه تنها زمینه را برای همکاری بیشتر مسکو با کشورهای متخاصم ایران فراهم می‌کند، بلکه با یک فرصت‌سوزی آشکار، عرصه چانه‌زنی کشورمان را نیز مخدوش می‌کنند.
رجانیوز در عین حال از رئیس‌جمهور خواست شخصا اقدام کرده و مسئولان وزارت نفت را توجیه کند.

جاسوس سیا نشد

معمار بهایی را بیاوریم!
روزنامه زنجیره‌ای شرق، پیشنهاد داده تا جسد معمار فرقه ضاله بهائیت در ایران دفن شود.
پس از مرگ ریچارد فرای، ایرانشناس همکار سازمان جاسوسی آمریکا در فروردین ماه سالجاری، روزنامه‌های زنجیره‌ای در ایران، همصدا با رسانه‌های فارسی زبان معاند نظام، تلاش ویژه‌ای برای دفن این جاسوس کهنه کار در خاک جمهوری اسلامی ایران به کار بردند. اما پس از روشنگری‌های روزنامه کیهان و اقدام به موقع نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ائمه جمعه و اعضای شورای شهر و مردم انقلابی اصفهان، این پروژه ناکام ماند.
پیش‌تر، کاظم موسوی بجنوردی، رئیس دائره‌ًْالمعارف بزرگ اسلامی در سرمقاله‌ای برای روزنامه شرق، خبر داد که به عنوان «وصی ریچارد فرای» در پی برگزاری مراسم بزرگداشتی برای وی است و هنوز از انتقال جنازه فرای به ایران ناامید نشده است، اما روزنامه کیهان پیش‌بینی کرد که فتنه گران با برگزاری مراسم یادبود برای این جاسوس CIA قصد حاشیه سازی برای دولت دکتر روحانی را دارند. پس از هشدار روزنامه کیهان، شورای عالی علمی بنیاد دایرهًْ‌المعارف بزرگ اسلامی تصمیم گرفت تا مراسم بزرگداشت ریچارد فرای لغو گردد.
حال پس از این ناکامی‌ها، روزنامه شرق در یادداشتی تحت عنوان «معمار آرامگاه‌ها، مقبره خواهد داشت؟» پیشقدم شده و پیشنهاد داده تا جسد هوشنگ سیحون، از معماران دربار رژیم پهلوی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در پی فساد گسترده اخلاقی و اقتصادی از کشور گریخت و چند روز پیش در کانادا مرد، به ایران منتقل شود.
روزنامه کیهان در خبری ویژه تحت عنوان «تجلیل از معمار بهایی در خبرگزاری دولت» (7/3/1393) به تشریح بخشی از سوابق سیاه این معمار فاسد پرداخت. حال نویسنده روزنامه شرق در یادداشت فوق  با جعل تاریخ و توهین به مخاطب، در وصف این معمار بهایی می‌گوید: «او برای آشتی دادن معماری با ادبیات و زندگی روزمره مردم، سفرهای علمی را به همه کشور ترتیب داد». این قبح زدایی از معمار بدسابقه در حالی است که ابتذال و لاابالیگری از ارکان اصلی سفرهای دانشجویی سیحون بوده است و خود وی نیز در خاطراتش به برهم زدن نظم شهر‌ها و لاابالیگری، اشاره کرده است.
نویسنده در بخشی دیگر از این یادداشت می‌گوید: «]سیحون[ از دانشجویان معماری‌اش خواست که دست به قلم شوند و کروکی بکشند». اما نویسنده این روزنامه زنجیره‌ای اصلا به این مسئله اشاره نکرده است که موضوع اسکیس‌های این معمار بهایی برای دانشجویان، حمام عمومی زنانه، رقاصه زن، مردی در حال میگساری و... بوده است و همین هوشنگ سیحون بود که برای مدل‌های زنان عریان در کلاس‌هایش، جدول دستمزد تنظیم کرد.
و این تنها یک نمونه از جعل تاریخ و تحریف واقعیت از سوی روشنفکرنماهای ایرانی است. کسانیکه این بار گوی سبقت را از رسانه‌های اپوزوسیون در خارج از کشور ربوده و خواهان دفن این معمار بدسابقه در خاک جمهوری اسلامی ایران شده‌اند.

مخالفان اتحادیه اروپا
زلزله به راه انداختند

نتایج انتخابات پارلمان اروپا حاکی از زلزله سیاسی در این اتحادیه است.
شبکه بی‌بی‌سی در گزارشی نوشت: «طبق نتایج انتخابات پارلمان اروپا، احزاب عموما پوپولیست، ملی‌گرا و اکثرا راستگرا در این انتخابات جانی تازه گرفته‌اند و نتایج کم‌سابقه‌ای به دست آورده‌اند. احزاب پوپولیست مدتهاست که توانسته‌اند در انتخابات محلی کشورهایشان به عنوان یک نیروی جدی در میدان سیاست جولان دهند. اما این اولین‌بار است که پیام سیاسی آنها به این وضوح و با یک پیروزی چشمگیر بویژه از کشورهای اروپای شمالی و غربی به بروکسل می‌رود، طوری که ناظرین آنرا یک «زلزله سیاسی» خوانده‌اند که ممکن است آینده اتحادیه اروپا را تحت تاثیر قرار دهد.»
این گزارش می‌افزاید: این پیام سیاسی در این انتخابات از بریتانیا، جزیره‌ای که نه تنها از نظر جغرافیایی از بقیه اروپا جدا است، بلکه از نظر اقتصادی و سیاسی هم فاصله خود را تا حدودی حفظ کرده و مثلا پول واحد یورو را نپذیرفته، با صدای بلندی به گوش رسید. در انتخابات پارلمان اروپا حزب بریتانیای مستقل پیشتاز است. این حزب که مبارزات انتخاباتی خود را بر خروج از اتحادیه اروپا بنا گذاشته بود با بیش از 27 درصد آرا و 24 نماینده پیام خود را به بروکسل می‌فرستد. دو حزب کارگر و محافظه‌کار که در دهه‌های گذشته همواره قدرتمندترین احزاب بریتانیا بوده‌اند، هر کدام با 20 و 19 نماینده در پشت سر این حزب قرار دارند.
از سال 1910 این اولین‌بار است که حزبی جز دو حزب اصلی کارگر و محافظه‌کار بیشترین آرای بریتانیایی‌ها را از آن خود می‌کند، آن هم حزبی که خواهان خروج فوری از اتحادیه اروپاست.
بی‌بی‌سی خاطر نشان کرد: در فرانسه هم وضع مشابه بریتانیا است. حزب «جبهه ملی» مارین لوپن که منتقد اتحادیه اروپاست تابحال با حدود 20 درصد رشد، 26 درصد کل آرا را به دست آورده است. احزاب راستگرا و پوپولیست منتقد اتحادیه اروپا در دانمارک هم با 23درصد در صدر جدول و در اتریش و فنلاند با 20 و 12/9 درصد در رده سوم قرار گرفته‌اند.
در بین کشورهای اروپای‌شرقی، که هنوز پایشان درست و حسابی به اتحادیه اروپا باز نشده حداقل از لهستان و مجارستان صدای پشیمانی به گوش می‌رسد.
بی‌بی‌سی تائید کرد: با پیدایش بحرانهای اقتصادی در دهه گذشته و بالا رفتن نرخ بیکاری، انتقاد به سیاست‌های اروپا محور از دو سو شروع شد. از یک سو برخی سیاستمداران راست‌گرا در کشورهای اروپای شمالی و غربی نارضایتی روزافزون شهروندان را ابزاری برای پیشبرد اهداف خود و گسترش احزاب خود قرار دادند. از سوی دیگر در کشورهای با اقتصاد ضعیفتر و کشورهای اروپای شرقی که برای مبارزه با بحران نیازمند کمک کشورهای صنعتی‌تر و سرسپردن به شرایط آنها بودند، مخالفت با سیاست‌های اتحادیه اروپا شروع شد. به نظر می‌رسد امروز شهروندان اروپایی، حداقل در بسیاری از کشورهایی که از بیماری‌های اقتصادی رنج می‌برند، چه در شمال، چه در جنوب و چه در غرب یا شرق اروپا از سیاستمداران می‌خو‌اهند به مشکلات فرد فرد شهروندان خود بیشتر از بلندپروازی‌های قاره‌گستر خود توجه کنند.
همزمان فرانسوا اولاند که حزب متبوعش با ناکامی در انتخابات پارلمان اروپا مواجه شده، در اظهارنظری گفت: اتحادیه اروپا بیش از حد پیچیده و از دسترس خارج شده است.
اولاند با اشاره به تاثیر سیاست ریاضت اقتصادی در سال‌های اخیر بر مردم «معمولی» جامعه گفت: «اروپا در دو سال گذشته بر بحران یورو فائق آمده است، اما به چه قیمتی؟ به قیمت ریاضت اقتصادی که مردم را دلسرد کرده است.»