kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۱۷۸۹
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۳

کدام دولت پس از انقلاب بیشترین درآمد نفتی را داشته است؟


 
 محمد محسني تنكابني
  در شرایطی که پیش‌بینی می‌شود تنها تا پایان سال جاری درآمد نفتی دولت روحانی بیش از کل درآمدهای نفتی سال‌های پس از انقلاب باشد اما برخی افراد تلاش می‌کنند تا وضعیت درآمدهای نفتی را نامناسب جلوه دهند.
در مقايسه ساده شرايط اين روزهاي صنعت نفت با دوران اوج تحريم‌هاي چهارجانبه شوراي امنيت، اتحاديه اروپا، تحريم‌هاي كنگره و تحريم‌هاي موردي دولت‌هاي غربي، به اين نتيجه مي‌رسيم كه نه تنها شرايط صنعت نفت اصلا به ميزان ادعاهاي مديريتي بحراني نيست بلكه طبق ادعاي نه‌چندان دور خود مديران شرايط اميدواركننده‌تري نسبت به قبل دارد.
ساده‌ترين شاخص‌ مقايسه‌اي براي بررسي وضعيت صنعت نفت طي ساليان اخير ميزان درآمد نفتي است كه ميزان درآمد نفتي دولت‌هاي پس از انقلاب اسلامي عبارت است از:
8 سال دولت موسوي 886 ميليارد تومان
8 سال دولت هاشمي 13/400 ميليارد تومان
8 سال دولت خاتمي 86/676 ميليارد تومان
8 سال دولت احمدي‌نژاد 494/391 ميليارد تومان
و پنج سال اخير دولت روحاني 539/554 ميليارد تومان، در حالي كه هنوز سه سال ديگر به پايان اين دولت باقي مانده است و پيش‌بيني مي‌شود كه تنها تا پايان سال جاري درآمد نفتي دولت روحاني بيش از كل درآمد نفتي سال‌هاي پس از انقلاب باشد.
از نظر ميانگين صادرات روزانه نفت نيز در ارديبهشت امسال ركورد دو ميليون و هفتصد هزار بشكه در روز براي ايران ثبت شده است كه يك ركورد در چهل سال گذشته و در دولت‌هاي پس از انقلاب اسلامي ايران محسوب مي‌شود.
از طرف ديگر سخنگوي دولت در تيرماه سال جاري از افزايش 22 درصدي درآمدهاي نفتي ايران در سه ماهه نخست سال‌ جاري خبر داد، چرا كه درآمدهاي نفتي براي سال 97 با ميانگين صادرات روزانه دو ميليون و چهارصد و ده هزار بشكه در روز و قيمت هر بشكه نيز 55 دلار پيش بيني شده بود كه در سه ماهه نخست امسال بطور ميانگين دو ميليون چهارصد و پنجاه هزار بشكه با ميانگين قيمتي هر بشكه 71 دلار صادرات داشته‌ايم.
در ماه گذشته نيز صادرات نفت ايران به هند نسبت به اين تاريخ در سال گذشته 85 درصد رشد داشته و به 768 هزار بشكه در روز رسيده است.
از ابتدای سال تاکنون به طور میانگین روزانه ۹۳ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۶، حدود ۵۰درصد رشد داشته است و با بهره‌برداری از فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تا پایان امسال و تولید روزانه ۳۰ میلیون لیتر بنزین در این پالایشگاه، بنزین تولیدی در کشور به روزانه ۱۰۷ میلیون لیتر خواهد ‌رسيد.
تا پايان سال 96 برداشت روزانه گاز ترش از پارس جنوبي به 570 میلیون مترمکعب رسيد و طي پنج سال گذشته برداشت گاز از ميدان مشترك پارس جنوبي دوبرابر شده است.
ارائه آمار و گزارش‌هاي اين چنيني از افزايش توليد و صادرات و درآمد ارزي توسط شخص وزير و مديران ارشد نفتي در كنار اخبار مرتبط با پيشرفت چشم‌گير طرح‌هاي توسعه صنعت نفت بخصوص در ميادين مشترك مثل پارس جنوبي، همگي نشان از اوضاع خوب صنعت نفت كشور در اين روزها دارد.
حال باوجود اين آمارهاي مثبت از مسئولين و در عين‌حال مصاحبه‌هاي اميدواركننده از آنها كه بعنوان مثال وزير نفت اعلام كرده است كه تحريم‌ها بر صادرات نفت ايران تاكنون تاثيري نداشته است و يا مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نيز خروج آمریکا از برجام و تحریم‌ها را بي تاثير بر تولید نفت ایران دانسته است، اين سؤال مطرح مي‌شود كه چرا در بدنه صنعت نفت با بحراني جلوه دادن شرايط و صدور بخشنامه‌هاي داخلي و سخت‌گيرانه، موج نااميدي و سرخوردگي را در بين كاركنان مخصوصا كاركنان مناطق عملياتي كه در سخت‌ترين شرايط كاري مسئوليت توليد را برعهده‌ دارند ايجاد كرده‌اند؟