kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۱۷۴۲
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۵
نایب رئیس حشدالشعبی:

فرستاده ترامپ تهدید کرده بود بصره را به آتش می‌کشد!

نایب رئیس بسیج مردمی عراق (حشدالشعبی) در ارتباط با اتفاقات «بصره» و حمله به کنسولگری ایران در این شهر، گفته آمریکا تهدید کرده بود اگر نماینده مورد نظرش به نخست‌وزیری نرسد بصره را به آتش می‌کشد!

به گفته «ابومهدی المهندس» آمریکایی‌ها تهدید کرده بودند اگر اوضاع بصره و دولت تغییر نکند، این استان را به آتش خواهند کشید. ما کلیه شواهد مربوط به نقش مخرب کنسولگری آمریکا در بصره را (به دولت) ارائه خواهیم کرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان «المهندس» که در یک نشست خبری سخن می‌گفت، تصریح کرد: «فرستاده (دونالد) ترامپ تهدید کرده بود، اگر دولت مطلوب واشنگتن (نخست‌وزیری حیدر عبادی) در عراق تشکیل نشود، بصره را به آتش می‌کشد. کنسولگری آمریکا در بصره، پشت اقدامات تخریبی و آتش‌زدن‌ها در این استان قرار دارد و در واقع، این کنسولگری آشوب‌ها را مدیریت می‌کند.
ایسنا نیز به نقل از المهندس گزارش داده، هدف قرار گرفتن مراکز بسیج مردمی و سوزاندن تصاویر شهدا از سوی طرف‌های خاصی هدایت می‌شود. ما خودمان را برای هر وضعیت اضطراری در بصره و بغداد آماده کرده‌ایم و با قدرت مقابل هر توطئه می‌ایستیم. به گفته وی، قبلاً سوخت مورد نیاز خودروهای بسیج مردمی قطع و همین مسئله، باعث شد که بسیج مردمی از بصره عقب‌نشینی کند.
المهندس درباره کشورمان نیز گفت: «تنها کشوری که به ما در جنگ علیه داعش کمک کرد، ایران بود و پیروزی‌های چهار سال گذشته، نتیجه تلاش‌های نخست‌وزیر (عبادی) نیست.»المهندس در خصوص پرونده حضور نظامی آمریکا در عراق نیز گفت: «در حال حاضر 6000 تا 8000 نیروی نظامی آمریکا در عراق حضور دارند که در جنوب غربی «سنجار» مستقر شده‌اند. جای تأسف دارد که آمریکایی‌ها از خاک عراق برای اقدامات خود استفاده می‌کنند، ما این موضوع را به نخست‌وزیر عراق اطلاع دادیم، اما وی اظهار بی‌اطلاعی کرد. وجود آمریکا یک خطر محسوب می‌شود و قانون اساسی کشور اجازه نمی‌دهد که از خاک عراق برای هدف قرار دادن کشورهای همسایه استفاده شود.»
گفتنی است شهر بصره از سه‌شنبه هفته گذشته ناآرام بود و این ناآرامی با حمله افراد مشکوک به کنسولگری ایران و آتش زدن آن در جمعه شب گذشته، به اوج خود رسید. آشوبگران علاوه بر کنسولگری ایران، دفاتر و پایگاه‌های بسیج مردمی، «جریان حکمت» و ساختمان‌های دولتی را نیز به آتش کشیده‌اند. این ناآرامی‌ها جمعاً 15 کشته و بیش از 190 مجروح بر جای گذاشت.در ارتباط با مداخله آمریکا، «حسن سالم» نماینده پارلمان و عضو جنبش «عصائب اهل‌الحق» هم گفت «رابرت مک گورک» نماینده آمریکا در عراق تهدید کرده بود که یا دولت مطلوب آمریکا باید تشکیل شود و یا بصره به آتش کشیده می‌شود.
رد پای عربستان
شبکه خبری «العهد» نیز با انتشار یک فایل صوتی، اعلام کرده که دستگاه جاسوسی عربستان هم در ناآرامی‌های بصره نقش داشته است.این شبکه اعلام کرده، فایل‌های صوتی به دست آمده نشان می‌دهد که دستگاه اطلاعات سعودی اقدام به جذب افرادی در عراق برای استفاده از آنها در مواقع حساس کرده است.علاوه بر این،‌دستگاه اطلاعات رژیم سعودی با کمک افراد جذب شده، تحرکات نیروهای امنیتی و پلیس را رصد می‌کرده و مکان‌های تأسیسات حیاتی و حساس در مناطق مختلف را شناسایی می‌کرده است.
براساس این گزارش، مزدوران سعودی در عراق اطلاعات لازم از قبیل «ورود و خروج» افراد امنیتی، فرماندهان ارتش و پلیس را در اختیار افسر سعودی به نام «ابو خالد السعودی» قرار می‌داده‌اند. این افسر توجه ویژه‌ای به استان بصره داشته است.
این افسر سعودی در یکی از تماس‌های خود با عوامل خود در عراق، از آنها می‌خواهد اقدام به تهیه عکس و فیلم از نیروهای امنیتی و محل‌های استقرار آنها بکنند.فرد عراقی که با ابوخالد سعودی گفت‌وگو می‌کند، از ورود اخیر یک گردان از نیروهای نظامی به استان بصره خبر می‌دهد. آل‌سعود بابت این اطلاعات مبالغ کلانی پرداخت کرده است.
هشدار بسیج مردمی
بسیج مردمی عراق اما شنبه‌شب در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با کسانی که می‌خواهند بصره را ناآرام و به مقرهای بسیج حمله کنند،‌ همانطوری برخورد می‌کنیم که با داعش برخورد کردیم.»
در این بیانیه آمده است: «حمله به مراکز بسیج به دستور خارجی‌ها صورت گرفته و توسط مزدوران آنها در داخل بصره اجرا شده است. به کسانی که از خارج در این کشور فتنه ایجاد می‌کنند، هشدار می‌دهیم که کنسولگری و مراکز اطلاعاتی و جاسوسی آنها را در عراق هدف قرار می‌دهیم.»بسیج مردمی در ادامه این بیانیه، با اعلام اینکه توقف ناامنی‌ها در بصره و حمایت از غیرنظامیان وظیفه شرعی است، افزود: «آمدن به خیابان‌ها برای حفظ بصره، وظیفه شرعی و انسانی و ملی ما است.» بسیج مردمی افزود: «امروز بعد از اینکه بر گروه تروریستی «داعش» پیروز شدیم، می‌بینیم که آنها چگونه با سوء استفاده از اعتراضات جوانان بصره، به ناآرامی‌ها دامن می‌زنند.»