kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۱۶۶۱
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۲
گزارش خبری تحلیلی کیهان

برخورد با خیانت ارزی دستور مثبت اما دیرهنگام روحانی

رئیس‌جمهور با انتقاد شدید از شرکت‌های دولتی و خصولتی اقدام آنان که باعث التهاب در بازار ارز شده را خیانت نامید و گفت که دستور داده است تا در صورت تکرار این موارد مقام مربوطه عزل و به دادگاه معرفی شود، ایکاش این دستور قابل تحسین رئیس‌جمهور پیش‌تر صادر شده بود تا از بسیاری از خسارت‌ها جلوگیری شود.

حجت‌الاسلام حسن روحانی در چهاردهمین جشنواره شهید رجایی با بیان اینکه باید زمان خدمت‌رسانی به مردم کوتاه و دقیق شود، گفت: نباید مهر و امضایی که در دست مسئولی قرار دارد به ابزاری برای قدرت‌نمایی و فخرفروشی تبدیل شود و نباید بر سر مردم برای کاری که انجام می‌دهید، منتی بگذارید، چرا که مردم ولی‌نعمت و آقای ما هستند و باید احساس کنند که ما خادم و خدمتگزار آنها هستیم.
رئیس‌جمهور گفت: می‌دانیم که کارمندان دولت در فشار معیشتی و اقتصادی هستند، ‌چرا که از حقوق ثابتی برخوردار می‌‌باشند و مسئولین وظیفه دارند به فکر کارمندان بوده و از آنها حمایت کنند و در این راستا هفته گذشته از ابتدا تا شب پنج‌شنبه بخش بزرگی از موضوعات جلسات چگونگی تهیه بسته‌های حمایتی بود.
روحانی در ادامه تقویت دولت الکترونیک را مورد تأکید قرار‌داد و گفت: دولت الکترونیک شفافیت ایجاد می‌کند، امروز در بازار ارز التهاب وجود دارد که بخشی از آن بخاطر فشار آمریکا و خارجی است اما به عنوان رئیس‌دولت اعلام می‌کنم که بخشی از این التهاب منشأ داخلی دارد. یعنی صادرکننده دولتی و خصولتی، ارزی را که باید در اختیار سامانه نیما قرار دهد با تأخیر 48 ساعته انجام می‌دهد و این کار خیانت به کشور است.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: دیروز به یکی از مسئولین تأکید کردم که اگر کسی این کار را انجام داد در قدم اول او را عزل کند و در قدم دوم به دادگاه معرفی کند که چرا این کار را کرده و بخاطر افزایش سهم خود به مردم ایران صدمه وارد کرده است.
روحانی خاطر نشان کرد: مجموع صادرات غیرنفتی کشورمان، حدود 40 میلیارد دلار است که امروز پس از گذشت 6 ماه از سال باید 20 میلیارد دلار آن به بانک مرکزی و سامانه ارزی وارد می‌شد اما چه کسی مسئول است؟ آیا می‌خواهیم این را هم گردن آمریکا و رژیم صهیونیستی بیندازیم؟‌ اگر چه آنها همواره به دنبال ضربه زدن به نظام اسلامی ما هستند، اما خودمان چه کار کرده‌ایم؟
رئیس‌جمهور گفت: از سازمان امور اداری و استخدامی می‌خواهم که پس از این زمان تحویل ارز مربوط به صادرات به سامانه نیما را یکی از معیارهای اصلی در ارزیابی کیفیت و عملکرد دستگاه‌ها قرار دهد و هر دستگاهی که یک ساعت زودتر ارز خود را تحویل داد، تشویق شده و از طرف دیگر اگر دستگاهی یک ساعت تأخیر داشت هم تنبیه شود.
روحانی اضافه کرد: البته اگر امروز دولت الکترونیک به طور کامل مستقر شده بود دیگر همه این مشکلات حل شده بودند و نیازی نبود که بنده با ناراحتی اینجا چنین سخنانی بیان کنم و نیازی نبود عزل و نصبی بر مبنای این تخلفات انجام شود.
رئیس‌جمهور به درستی تصریح می‌کند که تنها بخشی از مشکلات ناشی از توطئه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی است و مسئولان نباید به این بهانه از زیر بار انجام وظایف خود و پذیرش مسئولیت شانه خالی کنند، سؤال روحانی دقیق است، او می‌پرسد « خودمان چه کار کرده ایم؟!»
طبیعی است که مخاطب این سؤال خود رئیس‌دولت و مسئولان قوه مجریه هستند، این اظهارات اگر بر مبنای خودانتقادی بیان شده باشد و همچنین عزمی راسخ برای اصلاح آن به کار گرفته شود رضایت مندی جامعه را به دنبال خواهد آورد.
بی شک رئیس‌جمهور با یک رسانه که جز انتقاد و ارائه راهکار کاری نمی‌تواند انجام دهد متفاوت است، رئیس‌دولت اختیارات قانونی بسیار زیادی دارد که بایستی از این اختیارات در جهت حل مشکلات مردم از جمله التهابات بازار ارز استفاده کند. باید توجه داشت که صرف انتقاد مشکلی حل نخواهد شد و مکمل انقاد عمل صلاح و صواب است.
در استقرار کامل دولت الکترونیک عقب هستیم
رئیس‌جمهور با بیان اینکه مشکل آنجاست که در استقرار کامل دولت الکترونیک عقب هستیم، اظهار داشت: از آقای جهرمی و وزارت ارتباطات و تمام دستگاه‌های مربوطه دیگر موکداً می‌خواهم که روند استقرار و اجرای دولت الکترونیک را تسریع بخشند.
روحانی افزود: اگر می‌خواهیم روال اداری شفاف و بدون معطلی اضافه باشد، راهی جز آن نیست که دولت الکترونیک را مستقر کنیم.
روحانی در بخش بعدی سخنان خود با تأکید بر اینکه باید حضور زنان و جوانان را در عرصه مدیریت تقویت کنیم، خاطر نشان کرد: اگر قرار نیست از زنان در پست‌های مدیریتی استفاده شود، پس چرا رنج تحصیل و حضور در دانشگاه را به آنان می‌دهیم؟ باید فتیله مرد‌سالاری را پایین بکشیم. زنان قدرت فهم،‌فراگیری علم، توان مدیریتی و ذوق هنری و توانایی‌های خوبی دارند که در برخی عرصه‌ها حتی از مردان نیز بالاتر است پس باید همه تلاش کنیم به جوان‌ها و زنان بیشتر میدان دهیم.
رئیس‌جمهور با‌اشاره به اینکه آمار ارایه شده از سوی رئیس‌سازمان امور اداری و استخدامی مبنی بر اینکه با اجرای برنامه‌های پیش‌بینی شده در پایان دولت دوازدهم سن مدیریت در کشور به طور متوسط 8 سال کاهش خواهد یافت، آن را خبری بسیار خوب توصیف کرد و گفت: اینکه برنامه‌ریزی شده تا 30 درصد پست‌های مدیریتی در اختیار خانم‌ها باشد، کاملاً صحیح و درست است که اتفاقاً فاصله چندانی نیز با تحقق کامل آن نداریم.
بهترین الگوی ما شهیدان رجایی و باهنر هستند
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از اظهارات خود با‌اشاره به فرار رسیدن سالروز واقعه 17 شهریور و برگزاری چهاردهمین جشنواره شهید رجایی در این روز، اظهار داشت: بهترین الگو برای ما، شهیدان رجایی و باهنر هستند که شما می‌دانید چه روزهای سختی را این دو شهید بزرگوار و مخصوصاً شهید رجایی پشت سر گذاشتند.
وی اضافه کرد:‌ در مجلس شورای اسلامی روی هر صندلی می‌نشستیم بعد از چند روز می‌دیدیم صندلی بغل‌دست ما یک قاب عکس و دسته گل جای آن عزیز آمد. مگر ملت ما ترسید؟ مگر ملت ما عقب‌نشینی کرد؟ ملت ایران با روحیه و مقاومت ایستاد و از آن عبور کرد. مگر این ملت ما، ملتی است که در برابر فشار یک گروه حاکم جدید در کاخ سفید که خودشان هم نمی‌دانند چه می‌گویند و چکار می‌کنند و مردمشان هم نمی‌دانند که این حاکمان چه می‌کنند، بترسد؟
روحانی اظهار داشت:‌ دو هفته نمی‌گذرد که یک پیغام جدید برای ما می‌آید. اینجا یا آنجا مذاکره کنیم، ما می‌خواهیم مسائل را حل کنیم (قسم حضرت عباس یا دم خروس). پیغامتان را ببینیم، نرمش در پیام را ببینیم یا عمل ددمنشانه شما را؟ اگر شما راست می‌گویید و دوستدار ملت ایران هستید، چرا می‌خواهید در زندگی مردم ایران فشار وارد کنید؟
رئیس‌جمهور اضافه کرد: شما فکر کرده‌اید اگر دو ماه، سه ماه، چهارماه یا یک سال بر مردم ما فشار آوردید مردم ما می‌آیند در خیابان دست‌هایشان را بالا می‌برند و می‌گویند ما تسلیم آمریکا شدیم؟ تسلیم کاخ سفید شدیم؟ این خطای شماست. این‌اشتباه شماست.
وی تأکید کرد: جنگ امروز، جنگ اقتصادی است. امروز جنگ، جنگ روانی است، جنگ تبلیغاتی است، دولت در صف مقدم این جنگ است.
روحانی ادامه داد: اولاً از همه می‌خواهم، همه احزاب، گروه‌ها، جناح‌ها، قوا و ارکان، امروز نه روز گله هست، نه روز رقابت است، نه خدای ناکرده روز انتقام است. امروز ما در میدان مبارزه هستیم.
باید برنامه عملیاتی به مجلس می‌بردید
روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود به جلسه سؤال نمایندگان از رئیس‌جمهور نیز‌اشاره کرده و گفت: یکی از دوستان بسیار خوبم نامه‌ای برایم نوشته، بعد از حضور من در مجلس شورای اسلامی و پاسخ به سؤال نوشته که‌ای کاش شما این و آن را می‌گفتید. من سه جمله به وی پاسخ دادم و گفتم همه حرف‌های تو درست است، اینها برای شرایط صلح است، خودم بلد بودم، اگر شرایط شما، شرایط صلح بود، اگر دشمن به میدان نیامده بود و آمریکا شمشیر را از غلاف خارج نکرده بود، من جور دیگر صحبت می‌کردم. سخن دیگری می‌گفتم اما امروز روز جنگ با دشمن است.
وی در این باره خاطرنشان کرد: ممکن است با عده‌ای اختلاف سلیقه داشته باشیم و ممکن است یک روزی هم در انتخابات با هم رقابت کردیم. تمام شد، امروز باهم هستیم. امروز مجلس و دولت باهم است و قوه قضائیه در کنار دو قوه دیگر قرار دارد. ارکان دیگر نظام هم در کنار دولت هستند.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه بیانات مقام معظم رهبری در روز پنج‌شنبه را یک بار دیگر مرور کنیم، تصریح کرد: خیلی جمله مهمی گفتند؛ گفتند در روز سخت کسی حق ندارد پشت دولت را خالی کند. مردانگی، مروت، اخلاق، اصول انقلاب، منافع ملی همه اقتضا می‌کند امروز در کنار هم باشیم و همدیگر را یاری کنیم و پشتوانه همدیگر باشیم.
روحانی با‌اشاره به اینکه دولت نمی‌تواند از یک طرف با آمریکا مقابله کند و از یک طرف حواسش به راست و چپ باشد، اضافه کرد: دولت چند طرف بجنگد؟ در سه جبهه که دولت نمی‌تواند بجنگد، امروز روبه‌روی دولت، آمریکا و رژیم صهیونیستی است. راست و چپ در این میدان جنگ به عنوان دو جناح میمنه و میسره دولت حامی باشند والا اگر من بخواهم به راست جواب دهم و به چپ جواب دهم در آن طرف، ما به جایی نمی‌رسیم.
وی ادامه داد: من می‌فهمم سال دیگر انتخابات است و به قول معروف ما این کاره‌ایم، ما سال‌ها در انتخابات بودیم. حداقل ۵ دوره در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کردم و چند دوره در انتخابات خبرگان شرکت کردم. می‌دانم شرایط انتخاب یعنی چه، اما الان همه چیز را باید کنار بگذاریم.
رئیس‌جمهور در حالی از جلسه سؤال در مجلس سخن می‌گوید که یکی از اصلی‌ترین ایرادهایی که توسط نمایندگان مجلس پس از آن روز مطرح شد؛ عدم ارائه برنامه دقیق و عملیاتی از سوی روحانی برای محورهای مورد تاکید در سؤالات بود. نمایندگان می‌گویند از زمان اعلام وصول سؤال رئیس‌جمهور یک ماه وقت داشته تا برای برون رفت از مشکلات مورد تاکید در سؤالات برنامه عملیاتی و کارشناسی تهیه و به مجلس بیاورد. یعنی مجلس با طرح سؤال می‌خواهد دولت را به تحرک بیشتر و برنامه ریزی برای حل مشکلات وادار کند اما متاسفانه هیچ برنامه‌ای ارائه نشد.
انتظار اینکه دولت به درستی سخن بگوید انتظار به جایی است و کسی نیز نگران این سخن گفتن‌ها نیست. ضمن آنکه مردم از فرافکنی خسته شده‌اند و انتظار دارند اقدام‌های عملی و درست در مسیر بهبود شرایط ببینند. اقداماتی از همین دست دستور رئیس‌جمهور برای برخورد قاطع با خیانت‌های ارزی.
گفتنی است در این مراسم از 14 دستگاه برتر در سطح ملی و دستگاه‌های اجرایی به عنوان سازمان‌های برگزیده جشنواره چهاردهم شهید رجایی تقدیر به عمل آمد.