kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۱۶۴۷
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۹
رئیس‌کل بانک مرکزی:

مجوز ورود اسکناس ارز به صرافی‌ها و صادرکنندگان داده شد

رئیس‌ کل بانک مرکزی با ‌اشاره به مجوز اعطاشده به صرافی‌ها و صادرکنندگان برای ورود اسکناس ارز به کشور، گفت: صرافی‌ها از روز شنبه (دیروز)به طور گسترده شروع به واردات اسکناس ارز به کشور کرده‌اند.

عبدالناصر همتی در حاشیه جلسه با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: علاوه‌بر صرافی‌ها، به صادرکنندگان نیز مجوز داده‌ایم که بخشی از ارز حاصل از صادرات خود را نیز به شکل اسکناس وارد کشور کرده و از طریق سامانه نیما و تحت نظارت بانک مرکزی در بازار عرضه کنند.
وی افزود: 2/5 میلیارد یورو با متوسط قیمت ۹ هزار تومان برای واردات کالاهای ضروری، مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها و تولید از طریق سامانه نیما و بازار ثانویه در اختیار فعالان اقتصادی قرار گرفته است.
رئیس‌شورای پول و اعتبار به اظهار نظر هفته گذشته خود مبنی بر اینکه «ذخایر ارزی، ناموس بانک مرکزی است» ‌اشاره کرد و افزود: نکته‌ای در این رابطه باید بگویم؛ ذخایر بانک مرکزی متعلق به تمام ملت ایران است و ما مجاز نیستیم، این ذخایر را به بازار تزریق کنیم.
وی با بیان اینکه ذخایر بانک مرکزی ظرف یک ماه گذشته تقویت قابل توجهی یافته است، اظهار داشت: ذخایر بانک مرکزی باید تقویت شوند؛ ورود ارز حاصل از صادرات محصولات نفتی و غیرنفتی برای تامین نیازهای اساسی کشور کافی است.
رئیس ‌کل بانک مرکزی با‌ اشاره به روند نرخ ارز ظرف یک ماه گذشته افزود: در طول یک ماه گذشته درباره اینکه نرخ ارز کاهش یافته یا افزایش می‌یابد، اظهار نظری نکردم و مردم خود باید به مسائل توجه کرده و ریسک آن را در نظر بگیرند.
رئیس ‌کل بانک مرکزی درباره صادرکنندگانی که ارز خود را به بازار تزریق نمی‌کنند، گفت: میزان صادرات صادرکنندگان اصلی مانند پتروشیمی‌ها، شرکت‌های فولاد، فلزات رنگی و معادن مشخص است و می‌دانیم که آنها سال گذشته چه میزان کالا صادر کرده‌اند.
وی افزود: صادرکنندگان موظف هستند، ارز حاصل از صادرات خود را به کشور وارد کنند و اگر این اقدام را انجام ندهند، با آنها برخورد می‌شود؛ دولت و نظام از این موضوع کوتاه نخواهد آمد.
همتی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که پیمان سپاری ارزی برای صادرکنندگان ضروری شده است و صادرکنندگان قبل از صادرات باید تعهدنامه‌ای را امضا کرده و متعهد شوند که ظرف دو ماه ارز حاصل از صادرات خود را به کشور وارد کنند.
رئیس‌ کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: مطمئن هستیم، با توجه به اینکه قیمت ارز برای صادرکنندگان خوب شده است، باید ارز حاصل از صادرات خود را به داخل کشور بیاورند.
رئیس‌ شورای پول و اعتبار در پاسخ به سؤال دیگری درباره پیمان‌های پولی و مذاکرات حاشیه‌ای بین ایران، روسیه و ترکیه گفت: در حاشیه اجلاس سران سه کشور، بحث‌های مفصلی داشتیم و توافقات خوبی درباره صادرات نفت، گاز، مبادله پول و حل مشکلات بانکی حاصل شد.