kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۱۵۹۹
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۸

تأیید حکم اعدام 75 نفر از اعضای اخوان‌المسلمین توسط مفتی اعظم مصر

دادگاه مصر پس از تایید مفتی اعظم این کشور، 75 نفر از اعضای اخوان المسلمین را به اعدام و 47 تن دیگر را نیز به حبس ابد محکوم کرد.

دادگاه قاهره دیروز پس از اعلام نظر مثبت مفتی اعظم این کشور، 75 نفر از اعضای «اخوان المسلمین» را به جرم دست داشتن در حوادث موسوم به «رابعه العدویه»(سال 2013) به اعدام و 47 تن دیگر را به حبس ابد محکوم کرد. پایگاه مصری«الاهرام» در این باره اعلام کرده، این دادگاه 75 نفر از اعضای اخوان المسلمین از جمله «محمد البلتاجی»، «صفوت حجازی»، «عصام العریان»، «عبد الرحمن البر»، «عاصم عبد الماجد»، «طارق الزمر» و «وجدی غنیم» از رهبران این گروه را به اعدام محکوم کرده است. 29 نفر از کسانی که دادگاه قاهره حکم به اعدام آنها داده، در این دادگاه حضور نداشتند و به صورت غیابی محاکمه شده‌اند.
حبس ابد برای رهبر اخوان
دادگاه مصر همچنین «محمد بدیع» رهبر اخوان المسلمین و 46 نفر دیگر از اعضای این گروه را به جرم دست داشتن در حوادث رابعه العدویه، به حبس ابد محکوم کرده است. اسامه پسر «محمد مرسی» رئیس‌جمهور پیشین مصر نیز به 10 سال زندان محکوم شده است. «محمد شوکان» عکاس و خبرنگار مصری نیز از جمله کسانی است که به حبس ابد محکوم شده‌اند.
دادستانی مصر این افراد را به «تلاش برای تشکیل گروه مسلح» و همچنین «جمع کردن پنج هزار نفر در اطراف میدان رابعه العدویه در قاهره، به خطر انداختن صلح و امنیت کشور، مقاومت مقابل نیروهای پلیس، قتل عمد» و همچنین «تلاش برای براندازی نظام حاکم پس از برکناری مرسی» متهم کرده است.
دادگاه کیفری قاهره به ریاست قاضی«حسن فرید» اوایل مرداد گذشته حکم اعدام 75 تن از اعضای اخوان ‌المسلمین را در پرونده موسوم به میدان رابعه العدویه در شمال شرق قاهره در سال 2013 میلادی برای تایید به مفتی این کشور ارجاع داده بود. اعضا و حامیان اخوان المسلمین در سال 2013 در اعتراض به کودتا علیه مرسی رئیس‌جمهوری پیشین مصر در میدان رابعه العدویه تظاهرات کردند. ارتش مصر در 14 اوت 2013 (23 مرداد 1392) تحصن‌کنندگان میدان رابعه العدویه را با توسل به خشونت متفرق کرد که در جریان آن صدها نفر کشته، زخمی و یا دستگیر شدند. تجمع در میدان رابعه العدویه برای اعتراض به حوادث آن زمان مصر بود که برخی به ویژه طرفداران مرسی آن را کودتای نظامی می‌دانند. ارتش مصر 739 شهروند مصری را در ارتباط با این پرونده دستگیر کرده است.
مقام‌های مصری از سال 2013 اخوان المسلمین را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده‌اند. از زمان برکناری مرسی فشار علیه اخوان المسلمین افزایش یافته و هزاران نفر از اعضای این جنبش زندانی یا اعدام شده‌اند. آمریکا و رژیم صهیونیستی با دولت فعلی مصر روابط خوبی دارند بنابر این قطعا علیه اعدام همزمان 75 فعال سیاسی در این کشور موضع موثری نخواهند گرفت.
کمک میلیاردی آمریکا به ارتش مصر
خبر دیگر اینکه، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده این کشور یک میلیارد و 200 میلیون دلار از کمک‌های نظامی‌اش به مصر را آزاد می‌کند. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده، مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور یادداشتی را درباره ارائه کمک‌های نظامی به مصر امضا کرده و این وزارتخانه یادداشت را برای کنگره فرستاده است. کنگره آمریکا ۱۵ روز فرصت دارد موضع خود را درباره این یادداشت اعلام کند. این حمایت مالی شامل یک میلیارد دلار کمک برای بودجه سال مالی جاری و ۱۹۵ میلیون دلار اختصاصی به سال ۲۰۱۷ است که در صورت عدم پرداخت تا تاریخ ۳۰ سپتامبر به وزارت خزانه‌داری بازگردانده می‌شود. بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا پمپئو تأکید دارد ادامه کمک‌ها برای تقویت همکاری امنیتی با مصر لازم است.