kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۱۵۹۷
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۷

1000 روز از زندانی شدن شیخ زکزاکی گذشت

شیعیان نیجریه به مناسبت هزارمین روز دستگیری رهبرشان ضمن برگزاری تظاهراتی خواستار آزادی وی شدند.

«شیخ ابراهیم زکزاکی»، رهبر جنبش اسلامی نیجریه و همسرش در حمله دسامبر(دی ماه) 2015 نظامیان ارتش نیجریه به حسینیه‌ای در شهر «زاریا» در ایالت «کادونا» بازداشت شدند. در این حمله صدها نفر(و به روایتی دیگر هزاران نفر) از جمله سه فرزند شیخ زکزاکی به شهادت رسیدند. با وجود آنکه دادگاه عالی نیجریه حکم آزادی شیخ زکزاکی و همسرش را صادر کرده اما، ارتش و دولت این کشور به رغم بیماری و ضعف شدید وی، حاضر به اجرای این حکم نیستند. اکنون هزار روز از بازداشت وی گذشته و وی همچنان در بازداشت  به سر می برد. حالا شمار زیادی از شیعیان نیجریه در هزارمین روز از بازداشت غیرقانونی شیخ ابراهیم زکزکی و همسرش در ابوجا پایتخت این کشور دست به تظاهرات زده‌اند.
طی این 1000 روز دستگیری شیخ زکزاکی اعتراض گسترده مسلمانان این کشور را در پی داشته است. آنها خواستار آزادی فوری رهبرشان هستند. اگر چه پس از مدت‌ها دادگاه عالی فدرال نیجریه حکم به آزادی شیخ زکزاکی داد و طرفدارانش امیدوار بودند که وی آزاد شود اما دولت نیجریه هیچ اقدامی برای آزادی وی انجام نداده و شیخ زکزاکی همچنان درزندان به سر می‌برد.
شیخ  زکزاکی چند ماه پیش اعلام کرد عربستان بنا به دستور آمریکا و انگلیس، به ارتش نیجریه کمک مالی کرد تا در سال 2015 در زاریا دست به کشتار شیعیان بزند. وی در تماس تلفنی با پسرش گفت، عربستان هزینه حمله به «زاریا» را تامین کرده بود. رهبر جنبش اسلامی نیجریه در ادامه پیش‌شرط‌های دولت نیجریه را برای آزادی خود رد کرد و گفت، نمی‌توان با افسران امنیتی مذاکره کرد.
به گفته فرزند و برخی اطرافیان شیخ، ایشان به دلیل وضعیت وخیم محل نگهداری‌اش، بینایی یکی از چشمانش را از دست داده است.