kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۶۶
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۱
استقبال آمریکا از گزارش اخیر آژانس درباره ایران

کاخ سفید: موضوعات حل نشده زیادی باقی مانده است !

آلن ایر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای با وجود استقبال از توافقات اخیر میان ایران و آژانس، مدعی شد که هنوز موضوعات حل نشده زیادی در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران باقی مانده است!
 به گزارش فارس، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد به دلیل عدم انتشار عمومی گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته‌ای ایران، نمی‌تواند در این رابطه اظهارنظر کند. با این حال واشنگتن از توافقات اخیر تهران و آژانس استقبال کرده، اما مدعی شده است که هنوز مسائل بسیاری مانده که باید حل شود.
وی در رابطه با گزارش  دو پهلوی «یوکیا آمانو» که روز جمعه منتشر شد، گفت: از آنجا که این گزارش به طور عمومی منتشر نشده، نمی‌توانیم در مورد محتوای آن اظهار نظر کنیم  اما همانطور که به کرات گفته‌ایم، ما ایران را به همکاری کامل با آژانس و به پرداختن به همه مسائل باقی‌مانده در مورد برنامه هسته‌ای‌اش فرا می‌خوانیم،‌ مخصوصا آنچه که به ابعاد احتمالی نظامی مربوط می‌شود
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در رابطه با توافق اخیر ایران و آژانس برای انجام 5 گام عملی دیگر تا روز سوم شهریور هم گفت:.  ما از این سری گام‌‌ها تحت چارچوب همکاری ایران و آژانس استقبال می‌کنیم،‌ اما خیلی از مسایل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران باقی مانده است و باید حل و فصل شوند.
همزمان با بیانیه آلن ایر، خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی و علی رغم همکاری‌های گسترده ایران با آژانس مدعی شد ایران اجازه بازدید از پارچین را به آژانس نمی‌دهد
رویترز نوشت : تا زمانی که ایران اجازه دسترسی آژانس به سایت پارچین را ندهد، هرگونه امیدواری در این مورد که این کشور حاضر است تا به طور کامل به نگرانی‌‌ها در مورد فعالیت‌های هسته‌ای‌اش بپردازد را نابود خواهد کرد.
 ادعای رویترز در حالی است که اساسا پارچین یک مرکز نظامی است و ایران وظیفه‌ای در این خصوص ندارد که اجازه بازدید این مرکز را به بازرسان آژانس بدهد با این وجود دو بار آژانس از پارچین بازدید کرده و کوچکترین مدرکی دال بر پنهان کاری ایران پیدا نکرده است.