kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۵۲
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۸

ایران در عید مبعث غرق شادمانی شد

جشن عید مبعث نبی‌مکرم اسلام در تمام شهرها و روستاهای کشور به‌ویژه در مشهد، قم و شیراز باشکوه خاصی برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، هزاران نفر از زائران و مجاوران حضرت ثامن‌الحجج(ع) با حضور در بارگاه آن امام همام سالروز بعثت خاتم‌الرسل(ص) را جشن گرفتند. مداحان و مدیحه سرایان اشعاری را در وصف پیامبر اعظم(ص) قرائت کردند. به همین مناسبت بارگاه ملکوتی ضامن آهو آذین بندی و چراغانی شده بود. حرم فاطمه معصومه(س) نیز به طرز باشکوهی چراغانی و آذین‌بندی شده بود و خیل گسترده زائران کریمه اهل بیت به همراه مجاوران آن حضرت در آیین‌های جشن بعثت پیامبر اکرم(ص)، این روز بزرگ را به یکدیگر تبریک گفتند.
در بیوت مراجع تقلید، دفتر رهبر معظم انقلاب مساجد، تکایا و حسینیه‌های این شهر مجالس جشن ترتیب یافته و سخنرانان گوشه‌هایی از وقایع مربوط به بعثت پیامبر(ص) را برای حاضران بیان کردند.
مسلمانان خارجی مقیم قم نیز با برپایی آیین‌های جشن و سرور عشق و ارادت خالصانه خود را به پیامبر اکرم(ص) به نمایش گذاشتند.
مسجد مقدس جمکران در سالروز بعثت پیامبر اسلام(ص) میزبان خیل زائران و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت(ع) بود. مردم با پخش شیرینی و شربت این عید را به یکدیگر تبریک گفتند. همچنین جشن مبعث در حرم شاهچراغ در شیراز برگزار شد. در این مراسم سخنرانان درباره منزلت پیامبر(ص) سخنرانی کردند و مداحان اشعاری در خصوص میمنت این روز خواندند. براساس همین گزارش جشن بعثت پیامبر اسلام(ص) در شهرهای سنی‌نشین کشور نیز با شکوه خاصی برگزار شد.
صحن قدیم مسجد جامع سنندج میزبان جمع کثیری از زنان و مردان، کودکان، نوجوانان و جوانان عاشق رسول‌الله(ص) و خاندان مطهرش بود.
مداحی گروه تواشیح قائم سنندج و مولودی‌خوانی قصیده مارکه بردیه توسط مولودی‌خوانان برجسته اهل سنت کردستان از مهم‌ترین برنامه‌های این مراسم معنوی بود که با استقبال گسترده اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان مواجه شد.
در شهرهای جنوب آذربایجان غربی نیز اهل تسنن با برگزاری مراسم خاص و نواختن نواهای شاد و دلنشین، اشعار شاعران را در مدح پیامبر بزرگوار اسلام(ص) قرائت کردند.
همچنین به مناسبت فرا رسیدن سالروز فرخنده بعثت نبی ‌اسلام(ص) بسیاری از زوج‌های جوان زندگی مشترک خود را شروع کردند. جشن ازدواج 60 طلبه درحوزه علمیه خواهران الزهرا(س) بندرعباس برگزار شد و جشنواره ملی گل‌محمدی با حضور اقشار مختلف مردم کاشان در ورزشگاه 15 هزار نفری امیرکبیر این شهر برپا شد.