kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۴۷
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۷
با پایان چین اول بهاره

39 هزار تن برگ سبز چای از کشاورزان خریداری شد

رئیس سازمان چای کشور گفت: با پایان چین اول بهاره، تاکنون 38 هزار و 800 تن برگ سبز چای در چین اول از کشاورزان گیلان و مازندران خریداری شده است.
«علی محرر» در حاشیه بازدید از باغ‌های چای و اجارگاه شهرستان رودسر افزود: 72 درصد چای خریداری شده درجه یک و 28 درصد درجه دو است.
وی اظهار کرد: حدود 60 میلیارد ریال از مطالبات چایکاران پرداخت شده و یکصد میلیارد ریال دیگر هم تخصیص یافته و کارخانه‌داران می‌توانند روزانه پول چایکاران را به آنان پرداخت کنند.رئیس سازمان چای کشور ابراز امیدواری کرد با پرداخت این میزان مطالبات چایکاران، پول کشاورزان، هفتگی و روزانه به حسابشان واریز شود.
محرر با اشاره به افزایش شش درصدی خرید برگ سبز چای در سال جاری نسبت به سال گذشته یادآور شد: این میزان چای خریداری شده از سوی 150 کارخانه چایسازی و 10 شعبه خریداری شده است.
وی ادامه داد: از مجموع برگ سبز چای خریداری شده، هشت هزار و 700 تن چای خشک استحصال شده است.
سرانه مصرف سالانه چای در کشور حدود یکصد هزار تن است که از این میزان، حدود 30 هزار تن چای خشک در استان گیلان تولید و روانه بازار می‌شود.
امسال یک هزار و 600 میلیارد ریال اعتبار نیز برای چایکاری اختصاص یافته که از این میزان؛ یک هزار میلیارد ریال بابت خرید تضمینی برگ سبز چای و 600 میلیارد ریال برای به زراعی و هرس باغ‌های چای است.