kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۱۱۶
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۵

پیکر کارگردان متعهد«کیف انگلیسی» در شاهچراغ تشییع شد

مراسم تشییع پیکر کارگردان سینما و تلویزیون، سید ضیاء‌الدین دری، دیروز شنبه 27 مرداد در صحن مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد.
بخش ادب و هنر-

در این مراسم که با حضور مردم و هنرمندان شیرازی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و مدیر کل صدا و سیمای مرکز فارس برگزار شد، پیکر مرحوم دری دور آرامگاه حضرت شاهچراغ، طواف داده شد. پیکر کارگردان «کیف انگلیسی» پس از این مراسم و جهت تشییع و خاکسپاری به تهران منتقل شد. مراسم تشییع ضیاء‌الدین دری در تهران نیز فردا دوشنبه ‌۲۹ مرداد از مقابل ساختمان شماره دو خانه‌ سینما برگزار خواهد شد. گفتنی است، سید ضیاءالدین دری، سازنده سریال‌هایی چون «کیف انگلیسی» و «کلاه پهلوی» روز جمعه 26 مرداد در اثر بیماری کبدی از دنیا رفت.
بایکوت توسط رسانه‌های اصلاح‌طلب
درگذشت مرحوم دری با واکنش رسانه‌های خارجی و همچنین برخی از رسانه‌های داخلی مواجه شد. سایت شبکه بی‌بی‌سی فارسی حتی یک خبر کوتاه هم درباره درگذشت این کارگردان ایرانی منتشر نکرد. البته بایکوت دری توسط رسانه رسمی سلطنت انگلیس طبیعی به نظر می‌رسد، چون این کارگردان، سازنده یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های تاریخ تلویزیون ایران با محتوایی ضدانگلیسی بود. اما نوع برخورد برخی از رسانه‌های داخلی که معمولا تظاهر به حمایت از اهالی فرهنگ و هنر می‌کنند جای تعجب داشت. به طوری که خیلی از رسانه‌هایی که منتسب به جریان به اصطلاح اصلاح‌طلبی هستند، یا خبری را درباره درگذشت دری چاپ نکردند و یا اخبار بسیار کوتاهی کار کردند. مشخص نیست که ساخت سریال‌هایی چون «کیف انگلیسی» و «کلاه پهلوی» چرا باعث ناراحتی این روزنامه‌ها شده است؟
ضمن اینکه مرحوم دری طی دو دهه اخیر نیز در سینمای ایران بایکوت شد. این فیلمساز که حاضر نشده بود در جهت منافع برخی جریان‌های سیاسی فعالیت کند و آثارش در حمایت از فرهنگ و ارزش‌های ملی این کشور بود، در سینما مهجور ماند. به گونه‌ای که چند فیلم اخیر او در سکوت و با حداقل تالار سینما به اکران رسید و در 10 سال اخیر هم هیچ فیلمی نتوانست بسازد.
خاطره دری از حساسیت سفارت انگلیس
به «کیف انگلیسی»
مرحوم سید ضیاءالدین دری در یکی از گفت‌وگوهای اخیر خود ابراز علاقه کرده بود که سریالی درباره حضرت زینب(س) بسازد. وی همچنین در گفت‌وگویی دیگر خاطره‌ای جالب از واکنش و حساسیت سفارت انگلستان در تهران نسبت به سریال «کیف انگلیسی» را تعریف کرده بود. وی در بخشی از گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، بیان کرده بود: «مدیران صدا و سیما به من گفتند که قسمت دهم که پخش می‌شود در سطح عالی از طرف سفارت انگلیس با شورای سرپرستی صدا و سیما تماس گرفته و به آنها می‌گویند ما دوست نداریم خاکستر اختلافات گذشته کنار زده بشود. ما می‌خواهیم سرنوشت این سریال را بدانیم. آقای علی لاریجانی اینها را می‌خواهد و می‌گوید که به شورای سرپرستی توضیح بدهید که قضیه چه هست و اینها توضیح می‌دهند که چهار هفته دیگر سریال تمام می‌شود و نگران نباشید.»