kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۰۶۶
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۲
خطیب جمعه تهران:

سه قوه با استفاده از نخبگان علمی نظام بانکی را اصلاح کنند

امام جمعه موقت تهران گفت: سه قوه با عزم جدی، نگاه بلند مدت و استفاده از نخبگان مسئله اصلاح نظام بانکی را در دستور کار خود قرار دهند و قدم‌ها را استوار بردارند، در این راه باید عزم جدی معطوف به فراهم آوردن زمینه استقلال بانک مرکزی باشد.




حجت‌الاسلام سید محمد حسن ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه تهران اظهار داشت: در این روزها شاهد انتصاب رئیس کل بانک مرکزی بودیم، برای این برادر ارجمند از خداوند آرزوی توفیق داریم و امیدواریم که برای اصلاح نظام بانکی کشور قدم‌های اساسی و مبنایی برداشته شود.
به گزارش تسنیم، وی تصریح کرد: رهبر عالیقدر انقلاب اسلامی مؤکدا اصلاح نظام بانکی را از دولت محترم مطالبه کرده‌اند، این کار بزرگ نیازمند برنامه‌ریزی، استفاده از نخبگان علمی، اجماع نخبگان علمی و سیاسی است، باید سه قوه با عزم جدی و با نگاه بلند مدت مسئله اصلاح نظام بانکی را در دستور کار خود قرار دهند و قدم‌ها را استوار بردارند، در این راه باید عزم جدی معطوف به فراهم آوردن زمینه استقلال بانک مرکزی باشد.
امام جمعه موقت تهران خطاب به رئیس جدید بانک مرکزی گفت: رئیس کل محترم باید به طور شفاف استقلال بانک مرکزی را از دولت و مجلس داشته باشد، بدون این مطالبه قطعا نمی‌توان بر مشکلات جدی فرا روی نظام بانکی غالب شد.
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با تأکید بر اینکه اصلاح نظام بانکی راه را برای رشد اقتصاد ملی هموار خواهد کرد، افزود: پایه پولی کشور دارای اجزایی است، یکی از اجزای آن خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی است، اولا باید اراده بانک مرکزی بر عدم افزایش دارایی‌های خارجی باشد، این سیاستی است که همه بر آن اتفاق نظر دارند، ما در این حوزه قانون را هم تصویب کردیم، اما عملی نشد.
وی تصریح کرد: عامل دوم خالص بدهی‌های دولت است، با افزایش بدهی‌های دولت، شاهد رشد پایه پولی غیرمتناسب هستیم، رشد پایه پولی به صورت معقول، متناسب با رشد اقتصاد ملی، رشد تولید ناخالص داخلی، صحیح است، اما رشد پایه پولی متناسب با بدهی‌های دولت، این مشکلات امروز را خلق می‌کند، لذا اولا باید دولت با برنامه‌ریزی نسبت به پرداخت بدهی‌های انباشته شده‌اش قدم بردارد و مانع رشد بدهی‌های دولت به بانک مرکزی باشد.
امام جمعه موقت تهران سومین عامل در مشکلات اقتصادی را خالص بدهی‌های بانک‌ها به بانک مرکزی دانست و اظهار داشت: متأسفانه در این حوزه با چالش روبه‌رو هستیم، امروز معضل اصلی در این حوزه است، ما بانک‌های خصوصی را بدون ضابطه خلق کردیم، در حالی که ابزارهای لازم برای نظارت بر عملکرد این بانک‌‌ها را در اختیار نداشتیم.
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با تأکید بر اینکه امروز شاهد افزایش بی‌رویه بدهی‌ بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی هستیم، افزود: در طول یک سال این میزان بدهی‌ها از 120 هزار به 200 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است، رئیس کل بانک مرکزی باید با ابزار مناسب و با ابزارهای نظارتی کارآمد بر عملکرد بانک‌های خصوصی نظارت جدی داشته باشد، از رئیس کل بانک مرکزی انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی مناسب در جهت هدایت منابع به سمت واقعیت اقتصاد و رشد تولید ناخالص داخلی برنامه‌ریزی کند.
وی با بیان اینکه ما هر چند امروز با مشکلاتی در بازار ارز روبه‌رو هستیم، اما به دلایلی مشکلاتی که دیگر کشورهای مبتلا به معضلات ارزی با آن روبه‌رو هستند، مواجه نیستیم، گفت: کشورهایی که با کاهش ارزش پول ملی مواجه می‌شوند و بدهی‌های خارجی سنگین دارند، نظیر بعضی از کشورهای همسایه ما که امروز شاهد کاهش ارزش پولی ملی آنها هستیم، بیش از 400 میلیارد دلار بدهی خارجی دارند، چگونه باید این بدهی را پرداخت کنند و چه بار سنگینی بر شانه آنهاست؟
امام جمعه موقت تهران افزود: جمهوری اسلامی ایران امروز کمترین بدهی خارجی را دارد، بدهی خارجی میان‌مدت و بلندمدت ما، حداکثر 11 میلیارد دلار است، یعنی صفر، در کنار این موقعیت که می‌تواند راه را برای حرکت اقتصاد هموار کند، ما از ظرفیت‌های بالایی برای خلق ثروت، تولید ارز و صادرات برخورداریم، این منابع عظیم انرژی ما، پتروپالایشگاه‌ها، اگر همین تحریم باعث شود ما به سمت تبدیل نفت خام به فرآورده‌های با ارزش بالاتر که امکان تحریم آنها برای دشمن بسیار سخت است، برویم، این یک موفقیت است و می‌توانیم با تحریم‌ها مقابله کنیم.
وی خطاب به رئیس جدید بانک مرکزی، گفت: آقای رئیس کل، با دستور زید و امر یک معاون و مدیر را منصوب و عزل نکنید، شما مسئول و پاسخ‌گو هستید، مسئولیت‌‌ها را به دست مدیران عالم، با تجربه، متعهد و به تعبیر قرآن حفیظ و علیم بسپارید، کشور این سرمایه‌ها را در اختیار دارد.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: قانون پولی و بانکی کشور مربوط به سال 1351 است، با همکاری دولت، با لایحه‌ای متناسب با امروز این قانون را اصلاح کنید، هدف‌گذاری شما در بانک مرکزی در راستای رشد تولید ناخالص داخلی به منظور ثبات نرخ ارز در کشور و جلوگیری از این تکانه‌های سخت در میان‌مدت و بلند مدت باشد.
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد خاطرنشان کرد: کشور ظرفیت این تکانه‌های ارزی را ندارد، قطعا با برنامه‌ریزی صحیح می‌توان به این هدف رسید، رضایت کوتاه‌مدت و اهداف بی ارزش ناپایدار را ملاک اقدامات خود قرار ندهید، مردم آماده همکاری هستند، برنامه‌های بلندمدت و اهداف کلان، راه را برای اقتدار ملی هموار می‌کند.
وی ضمن گرامیداشت سالروز ورود آزادگان به کشور، ابراز داشت: در سالروز بازگشت ستاره‌های پر فروغ آسمان ایران و فرزندان سلحشور امت اسلام، مجاهدین راه خدا، آزادگان مقاوم و صبور و افتخارآفرین قرار داریم، شخصیت‌هایی که رهبر عالیقدر انقلاب اسلامی از آنان به الماس‌های درخشان و گوهرهای گرانبهای تربیت‌یافته در فراز و نشیب‌های سخت دفاع مقدس یاد کردند و آنها را ذخیره انقلاب اسلامی نامیدند.