kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۰۲۱
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۴
افزایش شکاف میان کاخ‌سفید و رسانه‌ها

350 روزنامه آمریکایی علیه ترامپ سرمقاله نوشتند




 در ادامه تنش‌ها بین ترامپ و رسانه‌ها 350 روزنامه و رسانه آمریکایی برای مقابله با حملات متعدد «دونالد ترامپ» به آزادی رسانه‌ها، سرمقاله‌های خود را علیه ترامپ اختصاص دادند.
دونالد ترامپ بعد از به دست گرفتن سکان ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2016، بارها و بارها رسانه‌های منتقد خود را به باد انتقاد گرفته و آنها را منتشرکننده «اخبار جعلی خوانده» است. این تنش این روزها به شدت بالا گرفته است و ترامپ رسانه‌ها را علنا به دشمنی با مردم آمریکا متهم می‌کند. اخیرا جریانی نیز در رسانه‌های آمریکا شروع شده که آنها سرمقاله‌های خود را همزمان و در یک روز علیه حملات ترامپ به آزادی مطبوعات و رسانه‌ها اختصاص می‌دهند این فراخوان ابتدا با پیشنهاد روزنامه «بوستون گلوب» آغاز شد وسپس با پیوستن «نیویورک تایمز» و دیگر مطبوعات کوچک و بزرگ، گسترش پیدا کرد. هدف این سرمقاله‌ها، خنثی‌سازی توصیف ترامپ از برخی سازمان‌های رسانه‌ای به عنوان دشمن مردم آمریکا، است.
به نوشته خبرگزاری «رویترز» هیئت سردبیری بوستون گلوب در مطلبی که روز چهارشنبه به صورت آنلاین منتشر شد، تاکید کرد که رئیس‌جمهور آمریکا «به‌طور مداوم به آزادی رسانه‌ها حمله می‌کند»و از رسانه‌ها خواست که به این فراخوان پاسخ مثبت دهند در همین راستا نیز بیش از 350 روزنامه و نشریه در سرتاسر آمریکا روز پنجشنبه در اقدامی هماهنگ با انتشار سرمقاله‌هایی از رویکرد ترامپ در حمله به رسانه‌ها انتقاد کردند. محور تمامی این سرمقاله‌ها انتقاد و واکنش به عبارت ترامپ درباره رسانه‌ها است که آنها را «دشمن مردم» خطاب کرده بود.
ترامپ در واکنش به این سرمقاله‌های هماهنگ طی پیامی در توئیتر نوشت: رسانه‌های جعلی به حزب مخالف تبدیل شده‌اند و این برای کشور بزرگ ما بسیار بد است اما ما در حال پیروز شدن هستیم. ترامپ در توئیتی دیگر نوشت: من خواهان چیزی بیشتر از آزادی رسانه در کشورمان نیستم. واقعیت این است که رسانه آزاد است که هر آنچه را که می‌خواهد بنویسد و بگوید اما بخش عمده‌ای از آن چیزی را که می‌گوید اخبار جعلی است و دستورالعمل سیاسی را به پیش می‌برد یا تنها به دنبال آسیب رساندن به مردم است. صداقت پیروز خواهد شد.کمی پس از توئیت‌های ترامپ روزنامه «بوستون گلوب» تهدید به بمب گذاری شد. این تهدید مدیریت روزنامه را بر آن داشت تا تدابیر امنیتی را در دفاتر خود افزایش دهد. ترامپ در پیامی در توئیتر بوستون گلوب را نیز به همدستی با دیگر روزنامه‌ها متهم کرده بود.این روزنامه پنجشنبه شب در گزارشی نوشت هرچند مقامات محلی براین باورند که این تهدید جدی نبوده‌اما اف بی‌ای تحقیقات در این زمینه را آغاز کرده است.
حمایت سنا از رسانه‌ها
 در کشمکش بین ترامپ و رسانه‌ها سنای آمریکا نیز در اقدامی کاملا خلاف نظرات ترامپ، قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن تصریح شده است رسانه‌ها «دشمن مردم نیستند».
به نوشته نشریه هیل، این قطعنامه غیرالزام‌آور که با اجماع اعضای سنای آمریکا تصویب شده است، بر «نقش ضروری مطبوعات آزاد» تأکید کرده و در آن آمده است که حمله به رسانه‌ها به مثابه «تضعیف نظام‌مند اعتبار رسانه‌ها در کلیت آن و حمله به نهادهای دموکراتیک» دانسته شده است.پیش‌نویس این قطعنامه از سوی سناتور برایان شاتز و سناتور چارلز شومر ارائه شده بود؛ با این حال در متن این قطعنامه‌اشاره مستقیمی به نام ترامپ نشده است، کسی که مطبوعات را «دشمن ملت» توصیف کرده بود.از سوی دیگر همزمان با تنش در روابط کاخ سفید با رسانه‌ها وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) نیز روزهای پرتنشی را با رسانه‌ها سپری می‌کند. بر اساس گزارش پولیتیکو روابط سخنگوی پنتاگون با خبرنگاران رسانه‌های آمریکایی از سه هفته قبل تاکنون دچار تنش شده و او قصد داشته است تا در یک نشست دیگر با خبرنگاران این تنش‌ها را حل و فصل کرده و روابط پنتاگون با رسانه‌های خبری را بهبود بخشد.ولی بر اساس اعلام سه خبرنگار که در این نشست حضور داشته اند، دیدار دانا وایت سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با خبرنگاران بار دیگر با تنش روبرو شده است. خبرنگاران پنتاگون از عدم دسترسی به مقام‌های ارشد وزارت دفاع آمریکا به شدت انتقاد می‌کنند و بر این باورند که این مسئله دسترسی به اطلاعات لازم برای آمریکایی‌ها را سخت و دشوار کرده است، آن هم درباره فعالیت‌های وزارت دفاع که بخش مهمی در دولت ترامپ به شمار می‌رود و کنترل میلیاردها دلار را برای هزینه کردن برای نظامیان آمریکایی در داخل و خارج از کشور بر عهده‌دارد.