kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۸۷۶
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۸
به گفته ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا

گسیل تکفیری‌ها به افغانستان یک دلیل دارد حضور نظامی آمریکا

یک ژنرال بازنشسته آمریکایی تصریح کرد، علت کشیده شدن سازمان‌های تروریستی به افغانستان، حضور نظامیان آمریکایی در این کشور است.

ژنرال «دونالد سی.بولدوک» فرمانده سابق عملیات ویژه ارتش آمریکا در آفریقا اظهار داشت: ما آمریکایی‌ها مردم افغانستان را از خود خسته کرده‌ایم و همه از ادامه جنگ (در این کشور) خسته هستند... ما سبب کشیده شدن گروه‌های افراطی و خشن بیشتری به افغانستان شده‌ایم.
«بولدوک» تصریح کرد، علی‌رغم تلاش‌های آمریکا و کشته شدن نظامیان این کشور در افغانستان، این جنگ پایان خوشی برای آمریکا نخواهد داشت.
این ژنرال بازنشسته آمریکایی به کاخ سفید توصیه کرد، در روند صلح افغانستان مداخله نکند و چنین مداخله‌ای را مخرب دانست. وی گفت: این دولت افغانستان و طالبان هستند که باید بر سر شرایط آتش‌بس به توافق برسند.
بولدوک که مطالب ذکر شده را طی یادداشتی در روزنامه «دیلی بیست» آورده است، تصریح کرد: با توجه به اقدامات ما طی 17 سال گذشته در افغانستان، عاقلانه این است که ما کنار بایستیم و اجازه دهیم دولت افغانستان و طالبان شرایط آتش‌بس با یکدیگر را تعیین کنند.
هرچند منظور این ژنرال بازنشسته، این است که نفس حضور نیروهای آمریکایی، هم تروریست‌ها را به افغانستان می‌کشد و هم در روند مذاکرات و آشتی، اختلال ایجاد می‌کند ولی او به حمایت پشت پرده آمریکایی‌ها از تروریست‌ها، به ویژه داعش، اشاره‌ای نمی‌کند؛ ولی همین اظهارات هم نوعی اعتراف و اقرار به شکست سیاست آمریکا در افغانستان است.
در هر حال، طی سال‌های اخیر گزارش‌های متواتری در مورد
«هلی برن» عناصر داعش از سوریه به افغانستان توسط نیروهای آمریکایی گزارش شده است و یک‌بار هم «کابلوف» نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در افغانستان، بر آن صحه گذاشته است.
چیزی که خبر مذکور درباره تروریست‌های داعش را تأیید می‌کند، خبری است که هفته قبل رسانه‌ای شده بود؛ براساس این خبر که 16 مرداد منتشر شده، داعش اعلام کرد که اولین گروه از عناصر خود را در اردوگاه آموزشی موسوم به «ابوعبیده بن جراح» که در ولایت «ننگرهار» واقع شده، آموزش داده است.
به گفته کارشناسان، حضور تکفیری‌های داعش در این حد و اندازه در افغانستان، نمی‌تواند بدون حمایت‌های خارجی صورت گرفته باشد.
رهبر معظم انقلاب نیز دهم بهمن سال گذشته و در ابتدای جلسه درس خارج فقه گفتند: همان دست‌هایی که با ایجاد داعش، آن را ابزاری برای ظلم و جنایت علیه مردم در سوریه و عراق قرار داد، امروز پس از شکست در آن مناطق، به دنبال انتقال داعش به افغانستان هستند و کشتارهای اخیر (در افغانستان) در واقع، آغاز همین نقشه است.