kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۸۳۶
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۸
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی:

برای عبور از تحریم‌ها برنامه‌های جدی داریم

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با وجود آن ‌که تحریم‌های جدید می‌تواند برای ایران مشکلاتی را به وجود آورد، اما قطعا دریاها برای عبور از تحریم‌های جدید آمادگی کامل دارند.

محمد راستاد در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار کرد: تعدادی از لاینرها چند روز پس از اعلام خروج آمریکا از برجام از این طرح خارج شدند. خوشبختانه آمارهای جدید سازمان بنادر نشان می‌دهد که لاینرهای خارج شده از آب‌های ما نقش چندان گسترده‌ای در جابه‌جایی کالا نداشتند.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی تصور ما این است که از یک سو تعدادی از لاینرها از آب‌های ایران خواهند رفت و از سوی دیگر تعدادی از آنها نیز رسما به ما اعلام کردند که تحت هیچ شرایطی ایران را ترک نخواهند کرد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با‌اشاره به اینکه تجهیزات لازم برای توسعه صنعت دریایی کشور وارد شده است، افزود: درصد قابل توجهی از نیاز بنادر ایران به دریافت تجهیزات جدید در این سال‌ها پاسخ داده شد. برای مثال در ترمینال دوم بندر شهید رجایی ۱۲ جرثقیل در یک قرارداد و ۱۵ جرثقیل در یک قرارداد دیگر جمعا به ارزش حدودا ۱۹ میلیون یورو وارد ایران شده‌ است که حکایت از بهبود ظرفیت تجهیزاتی این بندر به طوری جدی دارد.
راستاد تصریح کرد: کاری که آمریکا در عبور از برجام کرده، در کنار نقض یک تعهد آشکار، تعهدات بین‌المللی دیگر را نیز تحت‌الشعاع خود قرار داده است. از این رو ما به دنبال آن هستیم که ضمن اثبات حقانیت ایران در فضای بین‌المللی از تمامی کشورها و ظرفیت‌هایی که همچنان در ایران وجود دارند، استفاده و آمادگی خود را برای هر گونه فشار یا تحریم بین‌المللی حفظ کنیم. با وجود آن ‌که تحریم‌های جدید می‌تواند برای ایران مشکلاتی را به وجود آورد، اما قطعا دریاها برای عبور از تحریم‌های جدید آمادگی کامل دارند.
وی با‌اشاره به عملکرد بنادر اصلی ایران در طول ماه‌های گذشته، گفت: هر چند با توجه به نوسانات ارزی و شرایط اقتصادی کشور آمار عملکرد کانتینری ما 19/3 درصد کاهش پیدا کرده، اما با وجود تهدیدهایی که نسبت به صادرات کالاهای ایرانی وجود داشت، صادرات غیرنفتی ما تاکنون 5/2 درصد افزایش و در مقابل، واردات ایران حدود ۱۳ درصد کاهش یافته است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بندر چابهار را به عنوان یکی از اصلی‌ترین بنادر ایران که ظرفیت صادرات و ترانزیت کالا در آن وجود دارد دانست و گفت: برای بهره‌برداری از چابهار قراردادی ۸۵ میلیون دلاری با هندی‌ها منعقد کردیم تا شرایط برای استفاده حداکثری از توان این بندر فراهم شود. در کنار آن برای فاز سوم بندر شهید رجایی نیز اقدامات قابل توجهی صورت گرفت تا مشکلات در این زمینه برطرف شود. در حال حاضر هیچ پایانه بندری در ایران وجود ندارد که ضعف تجهیزات داشته باشد.