kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۸۳۵
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۷

اشتغالزایی 600 نفری یک تعاونی روستایی در خراسان جنوبی

تعاونی روستایی زنان الزهرا در استان خراسان جنوبی با تولید محصولاتی اعم از صنایع دستی، شیرینی پزی و... توانسته برای بیش از 600 نفر شغل ایجاد کند.
گروه اقتصادی-

شرکت تعاونی روستایی زنان الزهرا (س) که شش سال به عنوان تعاونی برتر کشور انتخاب شده، توانسته در حوزه‌های تولید عرقیات، شیرینی پزی، پارچه بافی و... فعالیت شایسته‌ای داشته باشد.
بر همین اساس این تعاونی که در خراسان جنوبی فعالیت دارد، موفق شده سالانه شش هزار لیتر عرقیجات، هفت تن شیرینی و سه هزار متر پارچه تولید کند که در نوع خود ارقام قابل توجهی محسوب می‌شود.
ضمن اینکه این تعاونی علاوه‌بر موارد فوق، موفق به تولید 500 تا هزار کیلوگرم کشک محلی شده و توانسته 200 متر برک بافی نیز داشته باشد.
برک بافی از جمله هنر‌های سنتی شرق ایران است که با تلاش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی با تلاش تعدادی از زنان عضو شرکت تعاونی روستایی الزهرا (س) در شهر تاریخی «مود» شهرستان سربیشه در خرداد ماه سال 94 پس از حدود 25 سال احیا شد.
عرض پارچه برک 60 تا 75 سانتی متر است و هر متر مربع آن، یک میلیون تا یک میلیون و 200 هزار ریال ارزش دارد، هر بافنده در روز قادر به تولید یک متر پارچه است.
با گذشت زمان و توسعه صنعت ریسندگی و سختی تولید، این هنر در گذر زمان کم کم منسوخ شده بود. برای تولید پارچه برک مراحلی نیاز است که در حال حاضر به علت سختی کار و زمان بر بودن تولید محصول، تعداد جوانان علاقه‌مند به فراگیری این هنر دست بافت بسیار کم است. لازم به ذکر است که در صنعت برک بافی از کرک بز، نخ تولید می‌شود.
این تعاونی با توجه به موفقیت‌های کسب کرده در زمینه تولید محصولات خود، توانسته برای 600 نفر از اعضای تعاونی و 10 نفر کارمند بخش اداری‌اشتغال ایجاد کند.
این تعاونی همچنین با ارائه تضمین خرید از اعضای تعاونی و ارائه وام معیشتی، قرض الحسنه و کارآفرینی به اعضا؛ توانسته شرایط خوبی از منظر امنیت شغلی ایجاد کرده و تسهیلات مناسبی به کارکنان ارائه دهد.
گفتنی است، با توجه به بازار خوب فروش این تعاونی، محصولات آن در نمایشگاه‌های سراسر کشور، استان‌ها و فروشگاه مرکزی تعاونی، عرضه می‌شود.
در شرایطی که وضع تولید کشور چندان مناسب نبوده و حالت رکودی دارد، حمایت دولت از این دست مشاغل می‌تواند علاوه شغل آفرینی منجر به رونق برخی صنایع کوچک شود.