kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۶۲
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۱

آغاز شمارش آرا در اوکراین سلطان شکلات پیشتاز است

نتایج انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست جمهوری اوکراین امروز و در حالی اعلام می‌شود که پیش‌بینی‌ها از پیروزی «پترو پروشنکو» معروف به «سلطان شکلات» حکایت می‌کند.


دیروز انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری اوکراین با حمایت‌های بی‌حد و حصر غرب و در میان درگیری‌های خونین شرق اوکراین، در این کشور بزرگ اروپایی برگزار شد.
در این انتخابات که امروز نتایج آن اعلام خواهد شد، در مجموع 21 نفر به رقابت با یکدیگر پرداختند که بر اساس گزارش‌های منتشر شده، بخت «پترو پروشنکو» میلیاردر معروف اوکراینی برای پیروزی بیش از بقیه است.
بد نیست گفته شود 23 نامزد انتخابات نیز پس از ثبت‌نام، به نوعی از سوی مقامات کیف رد صلاحیت شدند و هفت نامزد نیز طی روزهای گذشته انصراف داده‌اند.
در میان این 21 نامزد، نام «یولیا تیموشنکو»، نخست‌وزیر سابق و نارنجی اوکراین بیش از دیگران مطرح است اما بنا بر برخی گزارش‌ها، وی از بخت زیادی مقابل «پروشنکو» برخوردار نیست. دیروز در رسانه‌های اوکراینی خبری منتشر شد مبنی بر اینکه «تیموشنکو» تهدید کرده در صورت پیروزی «پروشنکو» اعتراض‌های خیابانی ادامه خواهد داشت.
همزمان با آغاز این انتخابات که با حضور سناتورهایی از آمریکا و نمایندگانی از اروپا برگزار شد، ارتش اوکراین نیز بر شدت عملیات «ضد تروریسم» خود برای سرکوب استقلال‌طلبان شرق اوکراین افزود.
طی یکی دو روز گذشته درگیری‌های خونینی بین استقلال‌طلبان مسلح و نظامیان دولتی کیف رخ داد که طی آن از طرفین شمار نسبتا زیادی کشته و مجروح شدند.
همین ناامنی‌ها در کنار تسلط استقلال‌طلبان حامی روسیه بر مناطق شرقی باعث شد انتخابات در این مناطق برگزار نشود. گزارش‌هایی از استقرار چندین صندوق رای در مناطق مختلف «دونتسک» منتشر شد اما استقلال‌طلبان با حمله به این مناطق تمام صندوق‌ها را شکستند.
این انتخابات روز گذشته و 3 ماه پس از کودتای نارنجی غربی‌ها علیه دولت «ویکتور یانوکوویچ» برگزار شد.
پوتین در آخرین موضع‌گیری خود راجع به این انتخابات گفته به آن «احترام» می‌گذارد و با رئیس‌جمهور جدید این کشور همکاری می‌کند. موضع‌گیری که به رغم اهمیت آن، از سوی غربی‌ها با تردید مواجه شده است.
دولت کیف و غرب، روسیه را به «حمایت» از ناآرامی‌های اوکراین متهم می‌کنند.
دیروز و پیش از آغاز انتخابات ریاست جمهوری اوکراین دو سناتور آمریکایی که به کیف سفر کرده‌اند پس از دیدار با رئیس‌جمهور موقت این کشور تاکید کردند، واشنگتن به حمایت‌های نظامی و اقتصادی خود از دولت نارنجی اوکراین ادامه خواهد داد.
از جمله حواشی دیروز انتخابات اوکراین اینکه، وزارت کشور اعلام کرد، کار شمارش آرا به دلیل از کار افتادن سیستم شمارش الکترونیکی، به صورت دستی صورت گرفته است.
به گفته «آرسن آواکوف» هکرهای ناشناس 22 ماه مه با حمله به سامانه اطلاع‌رسانی و تجزیه و تحلیل اطلاعات انتخابات، آن را به طور کامل از کار انداختند.
انتخابات روز گذشته اوکراین ساعت 8 صبح به وقت محلی و در 33 هزار و 600 مرکز رای‌گیری آغاز و تا 11شب ادامه داشت. بر اساس اعلام کمیسیون مرکزی انتخابات اوکراین، 33 میلیون و 500 هزار نفر از جمعیت اوکراین حائز شرکت در این انتخابات هستند.
تا دو ماه پیش یعنی قبل از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه این رقم 43 میلیون و 850 هزار نفر بود!
روسیه جدید
از تحولات شرق اوکراین نیز خبر می‌رسد، رهبران استقلال‌طلب دونتسک و لوهانسک تصمیم گرفته‌اند پس از استقلال کامل، نظامی جدید در شرق اوکراین تاسیس کنند و نام آن را «روسیه جدید» بگذارند.
بنا به اعلام رسانه‌های محلی اوکراین، رهبران استقلال‌طلبان این تصمیم خود را روز شنبه علنی کرده‌اند. این رهبران نمایندگان 6/5 میلیون نفر هستند که در این دو منطقه زندگی می‌کنند. گفته می‌شود این عده حتی توافقنامه‌ای نیز در این باره به امضا رسانده‌اند. این تحولات درست یک روز قبل از آغاز انتخابات ریاست جمهوری اوکراین صورت گرفته است.
اظهارات «دیمیتری مدودف»، نخست‌وزیر روسیه در جریان گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی بلومبرگ و تاکید وی به اینکه «روسیه هیچ بخشی از اوکراین را جدا نکرده» یکی دیگر از خبرهای مربوط به بحران اوکراین است.
«مدودف» گفته: این خود مردم کریمه بودند که با همه‌پرسی درباره سرنوشت خود تصمیم گرفتند و روسیه هیچ بخشی از اوکراین را جدا نکرده است. وی در عین حال از اوکراین خواست بدهی‌ 3/5 میلیاردی خود به روسیه را پرداخت کند.
سایر رویدادها
* دیروز هزاران نفر از استقلال‌طلبان در دونتسک علیه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور تظاهرات کردند.
* خبرگزاری اینترفکس اعلام کرد، از 2430 حوزه رای‌ در منطقه دونتسک، فقط 308 حوزه اقدام به جمع‌آوری رای کردند. دفتر مطبوعاتی منطقه دونتسک اما گزارش داد این تعداد حوزه هم دیروز نتوانست فعالیتی کرده و رای جمع‌آوری کند!
* هیئت سازمان امنیت و همکاری اروپا دیروز ساعاتی پس از آغاز انتخابات بنا به «دلایل امنیتی» دونتسک را ترک کرد.