kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۴۲۴
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۸
یک کارشناس اقتصادی:

مجلس به‌جای تصویب معاهده قوانین غربی خودش قانونگذاری کند

یک کارشناس اقتصادی معتقد است مجلس باید به جای تصویب لوایح و معاهدات غربی‌ها که از عواقب آنها اطلاع چندانی ندارد، خود با ابتکار عمل در این حوزه‌ها، به قانون‌گذاری بپردازد.

رحمان حبیبی اظهار کرد: ماهیت درخواست غربی‌ها برای پیوستن ایران به این معاهدات برای شناسایی گلوگاه‌ها، آسیب‌پذیرتر کردن ایران و تضعیف جریان مقاومت است. بدین ترتیب، با توجه به شواهد موجود می‌توان گفت، تصویب و اجرای چنین درخواست‌هایی مخاطرات امنیتی برای ایران به دنبال خواهد داشت و این کشورها به دنبال آن نیستند که به تسهیل مراودات بانکی خودشان با ایران، باوجود تحریم‌های ثانویه آمریکا بپردازند.
حبیبی ادامه داد: بر این اساس مجلس شورای اسلامی با توجه به وظیفه قانونی‌ای که دارد باید با ابتکار عمل خود، قوانینی را در حوزه‌های مبارزه با پول‌شویی و مبارزه با تروریسم وضع نماید. وضع قوانین و تصویب طرح‌ها و لایحه‌ها باید در راستای رفع مشکلات درجه اول کشور باشد نه اینکه قوانینی وضع شود که نه‌تنها مشکلات کشور را حل نکند بلکه مزید بر مشکل شود. نمونه چنین قوانینی را می‌توان در لایحه پالرمو و سایر لوایح FATF مشاهده کرد که در صورت تصویب، مشکلات کشور را دوچندان خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، لایحه الحاق به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته (پالرمو) به خاطر برخی از‌اشکالاتی که داشت مورد تائید شورای نگهبان قرار نگرفت. این شورا، لایحه پالرمو را به همراه نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام به مجلس ارجاع داده است. اللهیار ملکشاهی رئیس‌کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس می‌گوید: «یک جلسه در کمیسیون درباره لایحه پالرمو و رفع ایرادات موردنظر شورای نگهبان برگزارشده و مابقی ایرادات را هم در جلسات آتی مرتفع خواهیم کرد، ایرادات موردنظر شورای نگهبان اکثراً عبارتی و قابل‌رفع است».
تلاش مجلس برای تصویب این لایحه در شرایطی مطرح می‌شود که رهبر انقلاب در ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ در دیدار با نمایندگان و کارکنان مجلس شورای اسلامی فرمودند: «این معاهدات بین‌المللی که به آن در لغت فرنگی گفته می‌شود کنوانسیون، در اصل در یک نقطه‌ای پخت‌وپز می‌شود. یک جایی بالاخره چند قدرت بزرگ در مجموعه‌های هیئت‌های فکری‌شان- به قول خودشان اتاق فکرشان- می‌نشینند برای یک منافعی و مصالحی که برای خودشان تعریف کردند، یک‌چیزی را پخت‌وپز می‌کنند، بعد این را به‌وسیله‌ دولت‌هایی که همسوی با آنها هستند یا مرعوب آنها هستند تصویب می‌کنند».
ولی متأسفانه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌جای قانون‌گذاری‌های ابتکاری در این نهاد قانون‌گذاری، این روزها تمام سعی و تلاششان بر این است که بتوانند لوایح دولت را که برای اجرای درخواست‌های FATF است، تصویب نمایند. یحیی کمالی پور عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه برخی از نمایندگان راغب به تصویب این لوایح در مجلس نیستند، می‌گوید: «علیرغم این بی‌رغبتی برخی از نمایندگان، مجلس و دولت همچنان پیگیر تصویب این لوایح هستند.» برای نمونه مصطفی کواکبیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورداجرای درخواست‌های FATF می‌گوید: «امروز قطعاً مشکلات سیستم بانکی داریم و طرف‌های دیگر می‌گویند برای حل مشکلات بانکی باید به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (لایحه درخواستیFATF ) بپیوندد.» همچنین وی در اظهاراتی مدعی شده است که «تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم به‌نوعی مقابله با آمریکا است»!