kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۴۲۰
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۷
یک کارشناس اقتصادی:

بسته جدید ارزی نمی‌تواند سوداگری‌های بازار را کنترل ‌کند

یک کارشناس اقتصادی با ‌اشاره به بسته جدید ارزی دولت اعلام کرد این بسته در عمل، به تنهایی برای کنترل سوداگری‌های بازار ارز کفایت نمی‌کند.

وحید شقاقی شهری با بیان اینکه بسته ارزی پیشنهاد شده مشکلات بدیهی و آشکار سیاستگذاری‌های غلط سه ماه گذشته را برطرف کرده است، اضافه کرد: با این حال واقعیت این است که این بسته تنها توانسته است خطاهای فاحش سیاستگذاری‌های دو سه ماهه گذشته را جبران کند، اما در عمل به تنهایی برای کنترل سوداگری‌های بازار ارز کفایت نمی‌کند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی با بیان اینکه تنها با اصلاح نظام مالیاتی و تعریف پایه‌های مالیاتی جدید می‌توان اثرات منفی بسته ارزی پیشنهادی را جبران کرد، گفت: از طریق مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر ثروت و مالیات بر درآمد می‌توان سوداگری‌های بازار ارز را کنترل کرد.
این اقتصاددان در ادامه با بیان اینکه طبیعتا اصلاح نرخ ارز تبعات تورمی دارد، اظهار کرد: این تبعات تورمی مستقیما متوجه طبقات و دهک‌های پایین جامعه خواهد شد. به همین خاطر هم دولت باید از طریق اصلاح نظام مالیاتی منابع کافی را برای افزایش درآمد دهک‌های پایین جامعه کسب کند.
شقاقی شهری با بیان اینکه دولت باید یارانه طبقات ضعیف را تا ۱۵۰ و ۲۰۰ هزار تومان افزایش دهد، اضافه کرد که در غیر این صورت قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و از طرف دیگر هزینه‌های تولید هم بالا خواهد رفت و در نهایت بازار قفل می‌شود.
وی با بیان اینکه حالا زمان مالیات بستن بر تولید نیست، ادامه داد: در شرایط فعلی که تولیدکنندگان اوضاع خوبی ندارند، نباید فشار مضاعفی را متوجه آنها کرد.
این کارشناس اقتصادی با ‌اشاره به اصطلاح قفل شدن بازار توضیح داد: واقعیت این است که اقتصاد ایران قدرت کشش دلار هشت هزار تومانی را ندارد. زمانی که دلار در اقتصاد ما بالای هشت هزار تومانی نرخ‌گذاری شده و از طرفی میانگین حقوق‌ها دو میلیون تومان است، در چنین شرایطی قدرت خرید کاهش پیدا می‌کند که باعث می‌شود خرید کالاها پایین آمده و در نتیجه بازار دچار رکود شود.
سازوکار خرید و فروش ارز در بازار ثانویه اعلام شد
در همین راستا، سامانه جامع تجارت در اطلاعیه‌ای چگونگی خرید و فروش ارز برای صادرکنندگان و واردکنندگان را تشریح کرد.
با گذشت نزدیک به یک هفته از اعلام سیاست‌های جدید ارزی دولت که محور اصلی آن تعمیق بازار ثانویه از طریق افزایش عرضه ارز به این بازار بود، چگونگی خرید و فروش ارز در این بازار مشخص شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، در اطلاعیه سامانه جامع تجارت آمده است پیرو تصمیمات جدید ارزی دولت، ‌از روز سه‌شنبه مورخ 16 مرداد ماه 1397 دسترسی به بازار ثانویه ارز برای کلیه صادرکنندگان و واردکنندگان گروه‌های کالایی دو و سه (یعنی کالاهای واسطه‌ای و غیر ضروری) برقرار است.
بدین ترتیب تمامی بازرگانان می‌توانند به نرخ توافقی به خرید و فروش ارز به صرافی‌های مجاز بانک مرکزی بپردازند. همچنین جهت فروش ارز، تمامی صادرکنندگان کالا و خدمات می‌توانند در سه دسته زیر اقدام به عرضه ارز کنند:
1- صادرات قطعی: مربوط به صادرکنندگان کالا که دارای پروانه صادرات هستند. 2- پیش‌فروش: برای صادرکنندگان کالا که پیش از دریافت پروانه صادراتی اقدام به عرضه ارز خودمی‌کنند. 3- صادرات خدمات؛ جهت فروش ارز حاصل از صادرات خدمات.
همچنین امکان تامین ارز برای واردات کالاهای گروه دو و سه، به صورت‌های زیر وجود دارد: 1- خرید از سامانه نیما 2- استفاده از ارز حاصل از صادرات قطعی کالا 3- استفاده از ارز موجود در سپرده ارزی.
امکان ثبت کالاهای گروه دو و سه در یک ثبت سفارش وجود دارد اما کالاهای گروه یک باید به صورت مجزا ثبت سفارش شوند. ضمن اینکه ارز کالاهای گروه یک همچنان با نرخ رسمی و از محل منابع بانک مرکزی تامین می‌شود.