kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۳۴۱
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۲

انتشار نتایج قطعی بازشماری انتخابات عراق جریان «صدر» در صدر ماند

شورای کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق ضمن اعلام پایان شمارش دستی آرای انتخابات پارلمانی اخیر این کشور، خبر داد که این بازشماری، در نتیجه انتخابات تأثیری نداشته و ائتلاف وابسته به «مقتدا صدر» از لحاظ تعداد کرسی‌های پارلمان، همچنان در صدر قرار دارد.

شورای کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق، نتایج نهایی و قطعی بازشماری دستی انتخابات پارلمانی این کشور را اعلام کرد. از ابتدا قرار بود که آرای مأخوذه از 13 استان از مجموع 18 استان عراق، بازشماری شود.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، تنها نتیجه‌ای که این بازشماری داشته، افزایش یک کرسی به تعداد کرسی‌های ائتلاف «الفتح» تحت رهبری «هادی عامری» بوده است و بدین ترتیب، شمار کرسی‌های این ائتلاف، به 48 کرسی در پارلمان رسیده است. پارلمان عراق 328 کرسی دارد.
انتخابات پارلمانی عراق 22 اردیبهشت برگزار شد، و ائتلاف «سائرون» تحت رهبری «مقتدا صدر» در این انتخابات، با کسب 54 کرسی، در صدر سایر ائتلاف‌ها و احزاب قرار گرفته است. ائتلاف «النصر» به رهبری «حیدر عبادی» نخست‌وزیر نیز در این انتخابات، 42 کرسی به دست آورده، و در جایگاه سوم قرار گرفته است.
پیش از این در پی اعلام نتایج انتخابات، برخی از جریان‌های سیاسی به شمارش آراء به شیوه الکترونیک معترض شدند و همین باعث شد که آرای صندوق‌های 13 استان عراق به شیوه دستی بازشماری شود. در هر حال، رتبه‌های اول تا هفتم این انتخابات به سائرون، الفتح، النصر، دولت قانون (26 کرسی)، دموکرات کردستان (25 کرسی)، ائتلاف الوطنیه (21 کرسی) و جریان حکمت ملی (19 کرسی) تعلق دارد.