kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۲۹۷
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۸
یک مسئول:

اعمال تحریم‌های جدید تأثیری بر صادرات محصولات کشاورزی ندارد

رئیس‌اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت:اعمال تحریم‌های ثانویه تاثیر چندانی بر بخش کشاورزی نخواهد داشت.

رضا نورانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تأثیر اعمال تحریم‌های جدید بر میزان صادرات محصولات کشاورزی، اظهار کرد: در طول سال‌های گذشته اعمال تحریم‌های ظالمانه با شدت و ضعف در حوزه کشاورزی همراه بوده است؛ بنابراین اعمال تحریم‌های ثانویه اتفاق جدیدی نیست و تنها دولتمردان در این موقعیت حساس باید تصمیماتی اتخاذ کنند تا خدشه‌ای بر صادرات وارد نشود.
وی افزود: سفارش 20 میلیارد دلاری دوماه گذشته برای واردات بیانگر آن است که توجهی به توسعه صادرات نداریم و این درحالی است که تنها صادرات می‌تواند کشور را از بحران تحریم‌های ظالمانه دور کند و یا بخشی از هزینه‌های تحریم را کاهش دهد.
نورانی ادامه داد: با توجه به تصمیماتی که دولتمردان برای صادرات اتخاذ می‌کنند نمی‌توان آینده روشنی را برای صادرات متصور بود که به همین دلیل انتظار می‌رود بخش دولتی و خصوصی با همراهی یکدیگر مسائل و مشکلات فراسوی صادرات را مطرح کنند.
به گفته این مقام مسئول با توجه به آنکه از سال 91 کشتیرانی والفجر به طور کامل ما را تحریم کرده است، چطور می‌توان انتظار داشت که شرکت‌های زیر سلطه ابرقدرت‌ها با اعمال تحریم‌های جدید با ایران همکاری داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه صادرکنندگان با تحریم کشتیرانی والفجر با مشکلات متعددی روبه‌رو شدند، بیان کرد: تحریم کشتیرانی والفجر موجب شد صادرات 12 تا 18 ساعته محصولات کشاورزی به حوزه خلیج‌فارس، قطر، عربستان صعودی، بحرین و عمان که جز بازارهای سنتی و قدیمی ایران به شمار می‌رفتند به 15 تا 18 روز طول بکشد که در نهایت این امر تحمیل هزینه‌های سنگین به صادرکنندگان و کاهش کیفیت کالا را به همراه داشت.
رئیس‌اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه در چند ماه نخست سال صادرات میوه به بازارهای هدف کاهش یافته است، اظهار کرد: البته صادرات سبزی و صیفی تا حدودی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.
وی با انتقاد از نادیده گرفته شدن نقش تشکل‌ها در بخش کشاورزی، بیان کرد: این درحالی است که با اهمیت دادن به تشکل‌ها می‌توان بخشی از مشکلات پیش روی صادرات به صورت مویرگی را حل کرد.
وی در پایان با بیان اینکه سیاست ارزی دولت مشکلات متعددی برای صادرکنندگان در برداشته است، تصریح کرد: صادرکنندگان آماده هستند تا دولت اعلام کند که ارز حاصل از صادرات را از کدام سیستم وارد کنند چرا که آنها نمی‌توانند پول‌های خود را یکجا بلوکه کنند و برای رشد صادرات باید ارزهای حاصل ازصادرات وارد چرخه اقتصاد کنند.