kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۸۴۶۷
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۴
با کمک بسیج سازندگی صورت گرفت

سود100میلیونی جوان رامسری از راه‌اندازی مزرعه تمشک

یک کارآفرین جوان رامسری با دریافت 15 میلیون تومان تسهیلات اقتصاد مقاومتی از بسیج سازندگی مزرعه تمشک راه‌اندازی و برای15 نفر ‌اشتغال‌زایی کرده است.



مجید زمانی درباره پایه گذاری کشت تمشک در شمال کشور اظهار داشت: در شهر رامسر که من در آن زندگی می‌کنم، کشاورزی و باغداری زمینه اصلی فعالیت مردم است. با وجود اینکه در عرصه ساختمان فعالیت می‌کنم، به‌خاطر علایق شخصی مایل بودم که وارد عرصه کشاورزی و باغداری شوم. طی مطالعاتی که انجام دادم متوجه خواص فوق‌العاده میوه تمشک شدم.
زمانی با بیان اینکه از سال 91 این کار را شروع کردیم گفت: کار خود را از زمین 500 متری در یک محیط خانوادگی شروع کردم. اما الان 20 باغ تمشک در استان‌های شمالی احداث کردیم. در مجموعه ایران تمشک حدود 15 نفر به طور مستقیم مشغول کار هستند. اشتغال‌ها در بخش فنی، احداث باغ، نگهداری باغ و بازرگانی است. بخشی از باغ‌ها مالکیت خودمان است و در بخشی دیگر مشارکت کرده‌ایم. به نوعی حضور فیزیکی داریم.
 وی ادامه داد: سطح زیر کشت تمشک کم است. یک برنامه بازاریابی و فروش داریم که خوشبختانه هر روز یک بازار جدید را شناسایی می‌کنیم. برآورد‌ها این است که تا یک سال دیگر حجم تولید تمشک نیازمند بازار داخلی باشد، شاید تا 2سال دیگر بتوانیم بازار داخل را تأمین کنیم.
زمانی بیان کرد: با بیان اینکه هزینه تولید این محصول بالا است اما رقم فروش این محصول هم مقرون به صرفه است. تا قبل از نوسانات اقتصادی هزینه احداث باغ هر1000 متری ، متری 10 هزار تومان هزینه احداث دارد که برای احداث یک باغ تمشک به ابعاد 1000 متر مربع حدود 10 میلیون تومان هزینه احداث است. هزینه نگهداری سالیانه این باغ برای 1000 متر سالیانه حدود 5 میلیون تومان است.
نه وی گفت: هر 1000 متر سالیانه سود 10میلیون تومانی را به همراه دارد. باغ تمشک برای اینکه تجاری باشد و بتوان به عنوان کسب و کار روی آن حساب باز کرد،این است که در حداقل متراژ 2 تا 3هزار متر را باید در نظر گرفت. برای یک باغ 3هزار متری سود 30 میلیون تومان نصیبم می‌شود. یک باغ 3هزار متری برای یک فرد حدود 2/5 میلیون تومان در ماه سود دارد. ما در محصولات باغی سطح عملکرد محصولات باغی مشخص است. به طور مثال سطح زیر کشت محصولات باغی در شمال کشور مشخص است که در هکتار حدود 35 میلیون تومان سود خالص دارد. در کیوی و خرمالو حدود 40 میلیون تومان در هکتار سود دارد. اما در باغ تمشک برای یک باغدار حدود 100 میلیون تومان می‌تواند سود داشته باشد.
زمانی افزود: کشورهای اروپایی و آمریکا اهمیت بسیار زیادی برای تمشک قائل هستند و به وفور آن را تولید و مصرف می‌کنند. اما تمشک در ایران فقط به صورت خودرو و وحشی آن هم صرفا در شمال کشور یافت می‌شود. در واقع تمام تمشک‌هایی که در حاشیه جاده‌های شمالی کشور فروخته می‌شود به صورت وحشی و خودرو تولید شده است. به همین دلیل علاقمند شدم که در این عرصه بکر وارد شوم.
 این فعال اقتصاد مقاومتی به تسنیم گفت: شاخه‌های تمشک ظرف یک سال بین 5 تا 10 متر رشد می‌کند و 18 ماه پس از کاشت، هر بوته آن بین 3 تا 10 کیلوگرم محصول می‌دهد.
وی درباره بازار فروش تمشک در کشور، افزود: میوه تمشک قابلیت نگهداری به صورت انبارداری را ندارد و ظرف حداکثر سه روز باید مصرف شود. ما برای فروش تمشک در شمال کشور به صورت حاضری خوری مشکلی نداریم و با تقاضای انباشته هم مواجهیم اما اگر قصد انتقال آن به سایر نقاط کشور را داشته باشیم باید ظرف حداکثر 2 روز آن را به دست مصرف‌کننده برسانیم که کار مشکلی است. البته اگر از تکنولوژی تونل انجماد استفاده شود، تمشک منجمد به مدت 2 سال قابلیت نگهداری دارد. خدا را شکر به دلیل رعایت نکات علمی پرورش تمشک، میزان محصولی که در حال برداشت هستیم 2 برابر حد انتظارمان است.