kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۷۶۵
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۸

مردم درگیر مشکلات اقتصادی، نمایندگان لیست امید دنبال تلگرام‌بازی!

دیروز وزیر اطلاعات به مجلس آمد تا به سؤال چند نماینده پاسخ دهد، کریمی قدوسی یکی از سؤال کنندگان در صحن مجلس گفت از آقای مطهری که یکی دیگر از سؤال کنندگان است خواستم تا از طرح سؤال در مورد کانال‌های تلگرام اعلام انصراف کنیم چرا که اکنون معیشت مردم مهم‌تر است اما او نپذیرفت.

 
  سرویس سیاسی-

دیروز جلسه مجلس شورای اسلامی در حالی آغاز شد که به منظور صرفه‌جویی در مصرف برق بخشی از لامپ‌های سالن‌های اطراف صحن خاموش بودند.
علی لاریجانی رئیس‌مجلس شورای اسلامی در آغاز نشست علنی دیروز درگذشت استاد معظم اخلاق؛ آیت‌الله شیخ مرتضی تهرانی را به خانواده و شاگردان وی و مردم تسلیت گفت و برای آن مرحوم علو درجات را از خداوند خواست.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 129 رأی مثبت با تقاضای بررسی با اولویت و خارج از نوبت لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان موافقت کردند.
همچنین در نشست علنی دیروز مجلس مجازات انتقال و فروش خاک به خارج از کشور را تعیین شد. براساس لایحه مصوب دیروز انتقال و فروش خاک به خارج از کشور ممنوع است. مرتکب به یک یا دو مورد از مجازات تعزیری درجه (5) محکوم می‌گردد. تشخیص ماده معدنی برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است و برای خروج خاک معدنی از کشور أخذ مجوز توسط وزارت مذکور الزامی است.
چرا با اقدامات غیراخلاقی کانال‌ها
برخورد شد؟!!
دیروز در صحن مجلس نمایندگان مجلس سؤالات خود را از وزیر اطلاعات مطرح کردند. نخستین سؤال به علی مطهری اختصاص داشت و سپس الیاس حضرتی به ایراد سخن پرداخت که درباره احضار برخی مدیران کانال‌ها در محیط مجازی از وزیر اطلاعات پرسید. او معتقد بود که این افراد چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری و با اهداف سیاسی برای مدتی بازداشت شده‌اند.
البته در این باره لازم به ذکر است که در همان ایام اخباری از جلسات برخی دولتمردان با کانال‌های تلگرامی و صرف هزینه به منظور اهداف انتخاباتی منتشر شد. ضمن آنکه متاسفانه برخی از این کانال‌ها به شیوه غیراخلاقی ترورشخصیت آن هم با انتشار شایعات و دروغ روی آوردند. حالا نماینده لیست امید می‌گوید چرا با کانال‌هایی که به این دست اقدامات غیراخلاقی دست زدند برخورد شد!
پاسخ وزیر اطلاعات
حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات در جریان پاسخ به سؤال علی مطهری و الیاس حضرتی اظهار داشت: دغدغه امنیت شغلی فعالان عرصه رسانه و فضای مجازی و عرصه‌ای که امنیت آن به ثبات امنیتی ملی کمک می‌کند باعث خوشایندی است. وزارت اطلاعات نسبت به مسائل مختلف با نگاه تخصصی ورود می‌کند و عواطف، گرایش قومیتی و سیاسی بر مسائل کارشناسی سایه نمی‌اندازد.
علوی بر همین اساس اضافه کرد:‌ وزارت اطلاعات با این دستور که اقدام اول، بدون هشدار چاره‌سازی نیست، همواره سعی کرده افرادی که دانسته یا ندانسته حرکتی انجام می‌دهند و اقدام به بازگشت محتوا می‌کنند، که مخالف با مسائل ملی و تهدید برای امنیت کشور باشد، به افراد ابتدا تذکر، هشدار و سپس اخطار می‌دهد.
وزیر اطلاعات در ادامه همین مطلب عنوان کرد: در صورت عدم تأثیرگذاری تذکر، هشدار و اخطارهای وزارت اطلاعات، آن را نسبت به برخورد سخت‌افزارانه با متخلفان اقدام خواهد شد، البته در کارنامه وزارت اطلاعات، برخورد سخت‌افزارانه نسبت به تذکرها یک در هزارم است و در همین رابطه تذکرات همواره اثر خود را داشته است.
وزیر اطلاعات در بخش دوم توضیحات خود در پاسخ به سؤال الیاس حضرتی اظهار داشت: از آنجایی که اغلب کانال‌ها فعالیت‌هایی دارند که دانسته یا نادانسته نسبت به امنیت ملی مغایرت دارد، عموما از تذکرات ما استقبال می‌کنند.
به مطهری گفتم اولویت
معیشت مردم است؛ اما نپذیرفت
محمدجواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دیگر نماینده طرح‌کننده سؤال از وزیر اطلاعات ضمن تسلیت و تبریک شهادت دسته جمعی 11 نفر از بسیجیان و سپاهیان در نقاط مرزی کشور اظهار داشت: امروز نگرانی مردم و دغدغه اصلی مسائل اقتصادی است بنده می‌خواستم به جای سؤالم از وزیر اطلاعات موضوع مسائل اقتصادی را بیان کنم.
وی افزود: بنده با آقای مطهری قبل از طرح سؤال از وزیر اطلاعات خواستم که نامه‌ای بنویسیم و هر دو سؤالمان را پس بگیریم و‌اشاره کنیم که اولویت با مسائل اقتصادی کشور است اما آقای مطهری گفت هر چیز جای خود را دارد و باید مسائل با هم مطرح و حل شود و اصرار بر مطرح شدن سؤال خود داشت.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: 15 روز در حوزه‌های انتخابیه خود بودیم گرفتاری‌های مردم و مشکلات کسبه و بازاریان را از نزدیک دیدیم مردم انتظار دارند مجلس ورود پیدا کند.
وی عنوان کرد: یادمان هست که دو هفته پیش چه تجمعی روبروی مجلس اتفاق افتاد اما لابه‌لای این تجمعات هیچ کدام یک پلاکارد هم مبنی بر رفع حصر، دستگیری چند ادمین تلگرامی و یا بستن دو روزنامه بر دستانشان نبود و تمام دغدغه تجمع کنندگان رفع گرفتاری‌ها و مشکلات امروز بود و این امری است که همه ما بر آن اذعان داریم.
 کمک به رئیس‌جمهور
به جای حاشیه‌پردازی
کریمی قدوسی در ادامه سخنانش عنوان کرد: ما واقعا باید در مسائل کلان تصمیم بگیریم چرا که این وضع و قیمت طلا و وضعیت ارز به گونه‌ای اسفبار شده است که باید موضوع تغییر کابینه مطرح شود و به رئیس‌جمهور باید کمک کنیم. به جای اینکه بگوییم رئیس‌جمهور باید استیضاح شود باید کمک کنیم تا کابینه او تغییر کند. امروز نباید بگوئیم رئیس‌جمهور فاشیست است.
کریمی قدوسی تاکید کرد: حمله به سپاه پاسداران توسط دشمن با این هدف صورت می‌گرفت که این رکن عظیم انقلاب از بین برود بنابراین انتظار ملت از دستگاه امنیت هم جلوگیری از این اقدامات است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: سربازان گمنام امام زمان (عج) هم همان سربازان قدیم‌اند اما گاهی که وزرا عوض می‌شود اتفاقاتی می‌افتد که وزیر اطلاعات باید پاسخگو باشد و یکی از این اتفاقات همین بحث فضای مجازی است.
وی با‌اشاره به سفر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به کشور پرتغال که چندی پیش صورت گرفت گفت: وزیر کشور پرتغال در آنجا اعلام کرد که ما در عرض کمتر از نیم ساعت تهدید یک کانال را بررسی و با ادمین آن برخورد قاطع می‌‌کنیم اما جالب است که عده‌ای در داخل کشور از پهنای 70 درصدی باند کشور سوءاستفاده می‌کنند و هیچ‌اشرافی روی آنها وجود ندارد و زمانی که دستگیری توسط سازمان اطلاعات سپاه انجام می‌شود ناگاه هجمه‌ها هم آغاز می‌شود.
بازی وقت کشی!
حجت‌الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر، نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی پیرامون سؤال از وزیر اطلاعات درباره فضای مجازی به خبرنگار کیهان گفت: امروز آسیب‌های فضای مجازی بسیار جدی است اما متاسفانه برخی اظهار نظرها بسیار سطحی و بدون اطلاعات کافی است. فضای مجازی یک جامعه را می‌تواند در یک خلا فکری قرار دهد. متاسفانه در این قضیه وزارتخانه‌های اطلاعات و ارتباطات علیرغم مسئولیتی که داشته‌اند یک بازی وقت‌کشی در این موضوع پیگیری کردند و باعث خارج شدن فرصت از دست مسئولین شدند.
وی تصریح کرد: متاسفانه به بهانه فضای آزاد ظرفیت‌های زیادی در فضای مجازی در اختیار ضدانقلاب و برهم زنندگان امنیت روانی و اقتصادی جامعه قرار داده شد. مدیریت این موضوع هم به دست تلگرام بود. همین وزیر ارتباطات ما یک روز یک حرف غیرواقعی را مطرح کردند که ما با تلگرام چنین وارد مذاکره شدیم که هر کانالی که مرتکب اعمال خلاف قانون شود آنها به سرعت مسدود می‌کنند اما بعد از آن از جانب آنها مطرح شد که امکان چنین چیزی وجود ندارد.
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: در مقابل این موضوع امکانات و پهنای باند کشور به یک پیام رسان خارجی اختصاص داده شد و از پیام رسان‌های داخلی هیچ حمایتی صورت نگرفت.
پژمانفر گفت: ما دیدیم که یک امر غیرواقعی و گاه یک شایعه توسط این فضا تا چه حد باورپذیر می‌شود. حالا به جای مقابله با این تهدید و آسیب آقای وزیر اطلاعات می‌آید و یک گزارش می‌دهد که فضای مجازی کشور گل و بلبل است. من به آقای وزیر گفتم که شما این شهادت را اینجا می‌دهید امیدوارم در قیامت هم در پیشگاه خدا بتوانید از این موضوع دفاع بکنید و از این تبعات فضای مجازی که در جامعه به همراه داشته و گروهی از جوان‌های ما را دچار بحران‌های فرهنگی و عقیدتی کرده است.
وی خاطرنشان کرد: به غیر از اینها درباره این موضوعی که امروز نیز در مجلس مطرح شد در مورد کانال‌های تلگرامی، باید گفت که این کانال‌ها با شیوه‌های خاص خود به ایجاد بحران دامن می‌زنند. مثلا فلان کانال اصلاح‌طلب می‌آید خبری کاملا دروغ را علیه امام جمعه مشهد منتشر می‌کند که ایشان در رابطه با اغتشاش‌های دی ماه به شورای عالی امنیت ملی احضار شده و در آنجا‌اشتباه خویش را پذیرفته!! برای مدتی این خبر را روی خروجی کانال می‌گذارند و بعد از آنکه آن خبر در گستره بسیار منتشر و بازنشر شد آن را برمی دارند و چندخط می‌نویسند که این خبر به دلیل‌اشتباه خبرنگار ما در کانال قرار داده شد!!
نماینده مشهد در خاتمه تاکید کرد: آیا می‌توان پذیرفت چنین خبری که از صدر تا ذیل آن دروغ است و ساخته ذهن بر اثر‌اشتباه بوده؟! حالا این آقایان در مجلس می‌گویند با این کانال‌هایی که این طور دروغ می‌گویند یا عقاید و فرهنگ مردم را به بازی می‌گیرند برخورد نشود.
مردم باید در جریان مجلس باشند
حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر دیروز در مجلس گفت: طی دو هفته‌ای که بین مردم بودیم، مشکلات مردم را مشاهده کردیم و در این رابطه نیاز است سایت و فضایی ایجاد شود تا نمایندگان بتوانند مشکلات جامعه را به آنجا منتقل و دغدغه‌های آنها را پیگیری کنند.
وی افزود: مردم باید در جریان فعالیت‌های مجلس باشند، باید گزارشی از تصمیمات و خروجی شورایعالی هماهنگی اقتصادی به جامعه ارائه شود، زیرا مردم باید در جریان فعالیت‌ها و تصمیمات مجلس باشند تا امیدوار شوند، تولیدکنندگان با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند و تولید با مشکل مواجه شده است، کارگران و مهندسان با بحران بیکاری مواجه هستند، بنابراین ضروری است فضایی مشخص شود که تمامی نمایندگان بتوانند به آنجا مراجعه و نقطه‌نظرات و پیشنهادات خود را طرح و به مجلس ارائه دهند.