kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۵۵۴۷
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۶
یک فعال اقتصادی:

مشکل فعلی بازار سوء مدیریت دولت است

یک فعال اقتصادی می‌گوید «70 درصد ارزهای غیردولتی هم در اختیار مدیران دولتی است... اینکه دولت می‌گوید سرمان را در حساب مردم نمی‌کنیم، سوء مدیریت است».





مجیدرضا حریری، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره اوضاع آشفته بازار سکه، خودرو و دیگر بخش‌ها می‌گوید: باید با مردم شفاف‌تر صحبت کنیم و با دارندگان پول‌های کثیف و فساد برخورد کنیم. اگر مردم این برخوردها را ببینند، احساس ناامنی از آنها دور خواهد شد.
حریری در گفت‌وگو با سایت انتخاب گفت: وقتی می‌گوییم سیاست تعیین نرخ 4200 تومانی برای دلار را بپذیریم یعنی دلار باید با نظارت در بازار عرضه شود. این موضوع به این معنا نیست که نیازهای واقعی مردم را جواب ندهیم. اگر جلوی واردات گرفته شود یعنی خودمان مردم را به سمت بازار قاچاق سوق داده‌ایم.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه همه مبادلات کلان پولی، مالی باید قابل نظارت باشد، گفت: البته منظور از این حرف، معاملات خرد چند میلیون تومانی نیست. اما معاملات کلان نمی‌تواند بدون تحت نظارت حاکمیت و دولت باشد. شما ببینید ارز مورد نیاز 13 میلیارد دلار قاچاق کشور را چه کسی تأمین می‌کند؟ آن هم در شرایطی که بدون در نظر گرفتن ارزهای دولتی مربوط به نفت، حدود70 درصد ارزهای غیردولتی نیز مستقیم یا غیرمستقیم در دست مدیران دولتی است.
حریری با اشاره به سوء مدیریت‌های دولت گفت: یکی از سوء مدیریت‌ها این است که دولت با افتخار اعلام می‌کند سرمان را در حساب مردم نمی‌کنیم. این در حالی است که کسب و کار باید شفاف باشد و در انتهای سال، آن را به دارایی ارائه دهیم. چطور ممکن است گردش‌های چند ده میلیاردی بدون شفافیت انجام شود؟
او ادامه داد: سال گذشته حدود 26 یا 27 میلیارد دلار کسری موازنه داشتیم. سوء مدیریت آنجا بود که وقتی صندوق‌ها را بستیم، پول مردم را از خزانه دادیم یعنی پول اصلی در دست بدهکار اصلی باقی ماند. بخشی از این پول از کشور خارج شده و بخشی همچنان در داخل کشور است. اکنون این افراد هر بار به یک بازار هجوم می‌آورند.
حریری اضافه کرد: در نتیجه این اتفاقات، دارندگان سرمایه‌های خرد احساس زیان می‌کنند. اگرچه مجموع معاملات آنها 10 درصد کل معاملات را هم تشکیل نمی‌دهد اما احساس ناامنی به آنها منتقل می‌شود.
وی می‌گوید: تعجبم از معاون اول رئیس‌جمهور به عنوان رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی و مسئول دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی، این است که چرا نام دارندگان پول‌های کثیف را که حداکثر چند هزار نفر هستند اعلام نمی‌کند؟ باید اسامی این افراد را اعلام کنیم تا معلوم شود سربازان داخلی ترامپ چه کسانی هستند. حریری در خصوص اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر پیرامون خودروهای وارداتی رخ داده گفت: عدم سیاستگذاری صحیح در واردات خودرو، ما را به نقطه‌ای رسانده که داشتن یک خودروی خارجی سرمایه محسوب می‌شود. اتومبیلی که به صورت قاچاق وارد شده، شامپو نیست که به سر بزنیم و تمام شود. این اتومبیل باید در داخل شماره‌گذاری شود و نظارت‌هایی بر آن صورت بگیرد.
او ادامه داد: خودروسازهای ما که همگی دولتی‌اند و پول این اتومبیل‌ها را از چند ماه قبل گرفته‌اند. پس چه معنایی دارد که آنها را به بازار عرضه نکرده‌اند؟ متأسفانه وقتی بازار آشفته می‌شود، برخی از مدیران دولتی جیب مردم را نشانه می‌گیرند.