kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۵۴۴۵
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
عضو هیات رئیسه انجمن ارگانیک:

همچنان بدون ترمز به سمت مصرف محصولات تراریخته می‌رویم

عضو هیئت رئیسه انجمن ارگانیک با انتقاد از واردات سویا و ذرت اظهار کرد: با وجود آنکه 70 درصد ذرت تولیدی دنیا غیرتراریخته است اما واردکنندگان اقدام به واردات ذرت تراریخته می‌کنند که این امر در مورد سویا نیز صادق است.




آزاد عمرانی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران  در پاسخ به این سوال که آیا واردات محصولات تراریخته توسط دو نفر به صورت انحصاری انجام می‌شود، گفت: اخیرا اسامی افرادی که اقدام به واردات دو محصول تراریخته ذرت و سویا و انحصار در این بازار می‌کنند، منتشر شده است اما به سبب آنکه بنده به این موضوع ورود نکردم، نمی‌توانم اظهار نظری در این باره داشته باشم.
عمرانی ادامه داد: هم اکنون 26 کشور دنیا اقدام به تولید 4 محصول تراریخته ذرت، سویا، پنبه و کلزا می‌کنند و از آنجا که اکثر این محصولات تولیدی وارد زنجیره مستقیم خوراک انسان می‌شود، جای سوال است که چرا با استفاده از تجربه سایر کشورها از مصرف این محصولات تراریخته امتناع نمی‌کنیم؟
این مقام مسئول با انتقاد از گرایش شدید به مصرف محصولات تراریخته بیان کرد: با وجود آنکه کارگروه‌های متعدد با شرکت در مناظرات مختلف، نظر خود را درباره محصولات تراریخته اعلام کرده‌اند، اما نمی‌دانم که به چه دلیل این سیاست‌گذاری‌ها رعایت نمی‌شود و همچنان بدون ترمز به این سمت و سو می‌رویم.
وی ادامه داد: در شرایطی که ایران بیشترین زیان را از سیاست خصمانه آمریکا می‌بیند، ولی جای سوال است که به چه دلیل در مورد محصولات تراریخته، الگوی کشاورزی این کشور را رعایت می‌کنیم، در حالیکه این امر می‌تواند آسیب‌های متعددی به تنوع زیستی، کیفیت خاک و محیط زیست وارد کند.
عمرانی با بیان اینکه ماده اولیه بذر ذرت و سویا آمریکایی است، افزود: اگرچه هیچ محصولی به طور مستقیم و غیرمستقیم از آمریکا وارد نمی‌شود، اما بذرهای تراریخته آمریکایی در کشورهای کانادا، برزیل و آرژانتین کشت می‌شود که واردکنندگان از این کشورها اقدام به واردات می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه ذرت و سویا در کشورهای دیگر به عنوان خوراک دام مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیان کرد: با توجه به آنکه در ایران این محصولات به عنوان غذای انسان مصرف می‌شود، اما نمی‌دانم که  به چه علت محصولات تراریخته از سوی واردکنندگان به کشور وارد می‌شود.
این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به آنکه ذرت و سویا مورد نیاز کشور از برزیل و آرژانتین تامین می‌شود، با ادامه تحریم‌ها واردات ذرت و سویا از این دو کشور غیرممکن است که در این صورت برای تامین غذای خود باید امتیازاتی را به طرف‌های خارجی دهیم.عمرانی با بیان اینکه آمار دقیقی از میزان واردات ذرت و سویا تراریخته وجود ندارد، بیان کرد: سالانه رقمی بالغ بر 6 میلیون تن ذرت و 2/5 تا 4 میلیون تن سویا و کنجاله سویا وارد می‌شود که معلوم نیست چند درصد این میزان تراریخته و مابقی غیرتراریخته است.
عضو هیئت رئیسه انجمن ارگانیک در پایان بیان کرد: وزارت بهداشت واردکنندگان را ملزم کرده تا گواهی و اظهارات لازم نسبت به واردات محصولات تراریخته و غیرتراریخته را ارائه دهند که در صورت اجرای این قانون می‌توان آماری از واردات محصولات تراریخته اعلام کرد.