kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۵۲۲۳
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۴
یک مسئول:

95 درصد بازار دوچرخه کشور در سیطره خارجی هاست

عضو سندیکای تولیدکنندگان قطعات دوچرخه گفت: 95 درصد دوچرخه‌ها به دلیل ممنوع بودن واردات از طریق وارد کردن قطعه از چین و سرهم بندی در داخل صورت می‌گیرد.




حسن صادق زاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره وضعیت صنعت دوچرخه سازی اظهار کرد: برخی از تولید‌کننده‌ها اجزا و قطعات را از چین وارد کرده و بدنه را می‌سازند و مغازه‌داران این بدنه‌ها را خریداری کرده و خودشان آنها را مونتاژ و تبدیل به یک دوچرخه می‌کنند.
وی افزود: تولید داخل در بهترین حالت پنج درصد نیاز بازار را جواب می‌دهد و 95 درصد باقیمانده به دلیل ممنوع بودن واردات دوچرخه از طریق واردات قطعات با تعرفه از چین و سرهم‌بندی در داخل صورت می‌گیرد. برخی از قطعات در کشور چین گران‌تر از ایران تولید می‌شود زیرا آنها هم مجبورند از دستگاه‌هایی مشابه دستگاه‌های ما استفاده کنند اما چون از تکنولوژی روز دنیا بهره‌ می‌برند قیمت محصو‌لاتشان به شدت کاهش پیدا می‌کند.
عضو سندیکای تولیدکنندگان قطعات دوچرخه گفت: بیشتر شرکت‌های تولید‌کننده قطعات دوچرخه در ایران، لوازم مورد نیاز این وسیله را تولید کرده و آن را به عنوان قطعه یدکی به بازار ارائه می‌دهند. کیفیت تولید ما در زمینه ساخت قطعات دوچرخه بسیار خوب است اما نتوانسته‌ایم در زمینه ساخت کامل دوچرخه به توفیق زیادی دست یابیم. بنابراین صادق‌زاده با بیان اینکه ضرورت دارد دولت برای از بین بردن نگرانی تولیدکنندگان داخلی و توسعه سرمایه‌گذاری در واحدهای تولیدی تلاش کند، افزود: یکی از دلایل عدم توفیق در حوزه دوچرخه‌سازی تنوع بالای دوچرخه‌های امروزی است. تولید دوچرخه‌های روز دنیا نیاز به دستگاه‌های جدید دارد.
وی تاکید کرد: تنها کارخانه تولید دوچرخه در ایران، کارخانه آسا‌ک دوچرخ در شهر قوچان بود، کارخانه‌ای بسیار بزرگ و مجهز که قابلیت تولید 30 تا40 مدل دوچرخه را داراست.
عضو سندیکای تولیدکنندگان قطعات دوچرخه افزود: متاسفانه این کارخانه در جریان خصوصی‌سازی به فردی سپرده شد که با سوء مدیریت کارخانه را به تعطیلی کشاند. حتی این روزها حرف‌های بسیاری  بر سر فروش ماشین‌آلات کارخانه‌ و پرداخت حقوق‌های معوقه کارگران مطرح است.
صادق‌زاده تشریح کرد: امروز برای تهیه مواد اولیه کارخانه مشکلات بسیاری داریم به عنوان مثال برای تهیه قطعاتی همچون پیچ و مهره با افزایش نرخ ارز به مشکلات جدی بر‌خورده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه 80 درصد تولیدات داخل تحت تاثیر ارز است گفت: با اشاره به حجم بالای واردات، کارخانه‌هایی همچون کارخانه ما به سختی به حیات خود ادامه می‌دهند و مشکل اصلی این است که تولید ‌کننده‌های داخلی به برنامه‌های دولت در جهت ثبات بازار و نرخ ارز اعتماد ندارند.
عضو سندیکای تولیدکنندگان قطعات دوچرخه ابراز کرد: متاسفانه برنامه‌ریزی دولت به شکلی نبوده که بتواند بازارهای صادراتی را در این سال‌ها گسترش دهد و حتی برای صادرات به بازار عراق هم مشکل داریم.