kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۵۲۰۳
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۲
شورای روابط خارجی آمریکا:

میراث نشست «ترامپ» و «اون» احتمالا جنگ خواهد بود

رئیس شورای روابط خارجی آمریکا طی تحلیلی درباره مذاکرات «دونالد ترامپ» و رهبرکره‌ شمالی، اعلام کرد که میراث نهایی این مذاکرات، ممکن است «جنگ» باشد.




در حالی که رئیس‌جمهور آمریکا چند روزی است از موفقیت خود در گفت‌وگوهایش با «کیم جونگ‌اون»  می‌گوید، «ریچارد هاس» رئیس شورای روابط خارجی آمریکا نظر کاملا متفاوتی را اعلام کرده و گفته که ممکن است این مذاکرات به جنگ بینجامد.
به گزارش تسنیم، «هاس» طی تحلیلی نوشته: «نشست سنگاپور میان ترامپ و جونگ اون، موجب کاهش احتمال درگیری در کوتاه‌مدت شده است، ولی میراث نهایی این نشست، همچنان ممکن است جنگ باشد.»
ترامپ پس از نشست سنگاپور و دیدار با رهبر کره‌شمالی با انتشار توئیتی  مدعی شده بود: «همگان امروز نسبت به روزی که من به قدرت رسیده‌ام، احساس امنیت و آرامش بیشتری می‌کنند. دیگر هیچ‌گونه تهدید هسته‌ای از سوی کره‌شمالی وجود ندارد. من مشکل را حل کرده‌ام.» (!)
رئیس شورای روابط خارجی آمریکا افزود: «قصد نداریم این طور استدلال کنیم که نشست سنگاپور هیچ‌گونه ارزشی نداشته است. حداقل در شرایط کنونی روابط دوجانبه آمریکا و کره‌شمالی در وضعیت بهتری نسبت به یک سال قبل، که کره‌شمالی آزمایش‌های متعدد موشکی و هسته‌ای را انجام می‌داده قرار دارد. ناظران و تحلیلگران سیاسی در آن شرایط احتمال وقوع درگیری و جنگ نظامی را محاسبه می‌کردند و در آن زمان احتمال جنگ بیشتر از دستیابی به صلح بود.»
هاس افزود، ولی به نظر می‌رسد محقق شدن احتمال دستیابی به توافق و صلح بین آمریکا و کره‌شمالی به شدت سخت و دشوار است. دلایل زیادی وجود دارد تا نسبت به این مسئله شک و تردید داشته باشیم که کره‌شمالی تسلیحات هسته‌ای‌اش را تسلیم خواهد کرد. کره‌شمالی در مقابل دیدگانش تجربه معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی را می‌بیند. دلایل خوبی نیز وجود دارد که نسبت به این مسئله شک داشته باشیم که کره‌شمالی اجازه بازرسی‌های فراگیر و گسترده بین‌المللی را از تاسیسات هسته‌ای‌اش بدهد تا بازرسان بین‌المللی بتوانند اقدامات پیونگ‌یانگ را راستی‌آزمایی نمایند.
گرچه ترامپ پیش از این وعده‌های زیادی برای خلع‌سلاح‌ سریع هسته‌ای کره‌شمالی داده بود، ولی به نظر می‌رسد اظهارات وی پس از نشست سنگاپور چشم‌انداز مربوط به دستیابی به این هدف را تضعیف کرده است. ادعای ترامپ درباره حل و فصل شدن تهدید هسته‌ای کره‌شمالی، حفظ فشارهای بین‌المللی و تحریم‌ها علیه کره‌شمالی را سخت‌تر خواهد کرد.
اظهارات جدید ترامپ
به گزارش ایسنا، ترامپ در اظهارات جدید خود، مدعی شده کره‌شمالی در حال تخریب چهار پایگاه بزرگ آزمایش‌های تسلیحاتی خود است و فرآیند «خلع سلاح هسته‌ای کامل، هم‌اکنون آغاز شده است.»
«جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا نیز اعلام کرده که کره‌شمالی با یک گزینه تعیین‌کننده و چشمگیر مواجه بوده و باید برنامه اتمی و موشک‌های بالستیک خود را کنار بگذارد. وی این را نیز گفت که آمریکا علاقه‌ای به مذاکره طولانی ندارد!