kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۵۱۱
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۸

انتقال تجربه استفاده ابزاری از مقدسات (پاورقی)


Research@kayhan.ir
با نگاهى به انقلابهاى رنگين صورت گرفته در جهان، نقش و جايگاه نمادهاى رنگى بيش از پيش روشن مى‌گردد. به طور مثال در گرجستان، گل رز، در قرقيزستان، گل لاله و در اوكراين رنگ نارنجى به عنوان نماد انقلابهاى رنگى اين كشورها مطرح گرديد. درواقع وجه مشترك اين انقلابها، علاوه بر شايعه تقلب و باطل بودن انتخابات كه تحت لواى شعار «دموكراسى‌خواهى» انجام شد، استفاده از نماد رنگى بود. لذا تجديدنظرطلبان كه سوداى براندازى را در سر مى‌پروراندند، با استفاده از همين تجربه، تلاشهايى را براى شكل‌گيرى انقلاب رنگى در ايران ترتيب دادند.
هرچند آغاز انقلاب رنگى در ايران به دهه 70 و بويژه حادثه 18 تير 1378 بازمى‌گردد، امّا اوج آن در جريان دهمين دوره انتخابات رياست‌جمهورى شكل گرفت و انتخاب رنگ سبز به عنوان نماد تبليغاتى ميرحسين موسوى در يكى از نشستهاى انتخاباتى، نقطه عطف اين تلاشها محسوب مى‌گردد.
سيد محمد خاتمى رئيس شوراى سياستگذارى مجمع روحانيون با استفاده از تجربه بهره‌بردارى از سيادت خود در انتخابات  1376 كه در شعارهاى «سلام على آل ياسين» و «سلام بر سه سيد فاطمى خمينى، خامنه‌اى، خاتمى»632  متبلور گرديد، و اين كه سيادتش تا چه ميزان به افزايش آراى وى كمك كرد، در مراسمى با حضور اصلاح‌طلبان و هواداران ميرحسين، شال سبزى را بر گردن ميرحسين موسوى انداخت تا او را نيز از اين فضيلت! بهره‌مند سازد.
اگرچه ابوالفضل فاتح (رئيس بخش رسانه‌اى ستاد موسوى) در جمع دانشجويان اظهار داشت :
«موسوى نيازى و علاقه‌اى به داشتن ستاد عريض و طويل ندارد و ما ترجيح مى‌دهيم هركس هرطور كه خودش مى‌فهمد و مى‌خواهد، مهندس موسوى را تبليغ كند».633  امّا اين ظاهر قضيه بود، چرا كه ستاد موسوى برنامه‌ريزى گسترده‌اى را براى جلوى چشم آوردن او انجام داد. بويژه آن كه وى حدود بيست سال در انظار مردم ظاهر نشده بود و نسل دومى‌ها آشنايى چندانى با وى نداشتند. براى تحقق اين امر ميرحسين موسوى در محافل و نشستها و همايشهاى مختلف انتخاباتى با شال سبز حضور مى‌يافت و بر آن افتخار مى‌كرد و هواداران او نيز در سطح گسترده‌اى سبزپوش شدند. البته در اين ميان از نقش فائزه هاشمى (دختر هاشمى رفسنجانى) و حزب كارگزاران سازندگى در سازماندهى و پشتيبانى مالى سبزها به سادگى نبايد گذشت.
فائزه هاشمى در ستاد موسوى با سازماندهى دختران فيروزه‌اى عملا اقدام به توزيع وسيع مانتو، دستبند، روسرى و تى‌شرتهاى سبز براى همبستگى بيشتر با اين جريان نمود و حمايتهاى داخلى از ستادهاى موسوى بدين ترتيب انجام شد. ولى علاوه بر حمايتهاى داخلى، حمايتهاى خارجى نيز شامل حال ستادهاى موسوى گرديد!
8 ارديبهشت 1388 خبرگزاريها از سفر خاتمى به چند كشور عربى از جمله؛ عربستان سعودى، مصر، مغرب، تونس، كويت و قطر خبر دادند634  و پادشاه عربستان در رياض روى خروجى خبرگزاريها رفت. هرچند دلايل سفر خاتمى به اين كشورها بيش از پيش مشخص و وى براى جلب توجه سران اين كشورها و حمايت از موج سبز بدان‌جا سفر كرده بود، امّا بعدها محمدعلى ابطحى (عضو مجمع روحانيون مبارز) در اعترافات خود از انتخاباتى بودن سفرهاى خاتمى و اختصاص مبلغى توسط يكى از كشورهاى حاشيه خليج فارس براى كمك به برنامه تبليغاتى اصلاح‌طلبان سخن به ميان آورد.635
تلاش عضو ارشد مجمع روحانيون مبارز براى جلب حمايت خارجى از موسوى تا بدان‌جا بود كه كميسيون اصل 90 مجلس شوراى اسلامى در گزارش رسمى خود از «فتنه  88» در اين باره آورد: «مسافرتهاى خارجى افرادى چون محمد خاتمى كه اغلب به تلاش براى متقاعد كردن طرف خارجى به اين كه ميرحسين موسوى فردى مناسب براى پيش بردن پروژه تغييرات ساختارى در ايران است، اختصاص داشته است. اسناد موجود نشان مى‌دهد خاتمى در تونس، تركيه و استراليا براى ترغيب خارجيها به حمايت از موسوى تلاش كرده و موفق نيز شده است».636
البته ارتباط‌گيرى خاتمى با بيگانگان بويژه طراحان براندازى خاموش مسبوق به سابقه بود. خاتمى در سال 1385 با مجوز شخص جرج بوش (رئيس‌جمهور وقت آمريكا) راهى واشنگتن شده بود. بوش در اين‌باره مى‌گويد :
«شخصآ با ويزاى خاتمى موافقت كردم و مى‌خواهم سخنانى غير از سخنان احمدى‌نژاد بشنوم».637
روزنامه واشنگتن پست نيز خبر داد كه در اين ديدار «جيمى كارتر» از رؤساى جمهور سابق آمريكا ميزبان خاتمى خواهد بود.638
او كه هدفى جز جلب حمايت نداشت در مصاحبه‌هاى گوناگون مواضعى متفاوت با گذشته خود گرفت. خاتمى در مصاحبه با مجله آمريكايى تايم، هولوكاست را يك واقعه تاريخى خواند و از تسخير لانه جاسوسى آمريكا در سال 1358 و گروگانگيرى كاركنان سفارت ابراز تأسف كرد. در اين مصاحبه، خبرنگار تايم از وى پرسيد :
«اين نخستين سفر شما به واشنگتن است، نظرتان درباره كشورى كه شيطان بزرگ خوانده شده است چيست؟» و خاتمى در پاسخ گفت :
«من هرگز نمى‌گويم شيطان بزرگ».639
___________________________________
632- متن استفاده شده در برخى پوسترهاى انتخاباتى سيد محمد خاتمى در سال 1376.
633- مطالبات غيرقانونى، ص 222.
634- خبرگزارى جمهورى اسلامى، به تاريخ 8/2/1388.
635- روزنامه ايران، به تاريخ 11/5/1388.
636- خبر آنلاين، به تاريخ 7/10/1390.
637- سوداى سكولاريسم، ص 323.
638- همان.
639- سوداى سكولاريسم، ص 324.