kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۹۴۵
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۲

رئیس ‌سازمان دامپزشکی ازکاهش 9۰ درصدی آنفلوآنزای طیور خبر داد

رئیس ‌سازمان دامپزشکی از کاهش نزدیک به 90 درصدی کانون‌های بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خبر داد و پیش‌بینی کرد این بیماری تا پایان سال جاری ریشه‌کن شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علیرضا رفیعی‌پور اظهار کرد: با توجه به روند رو به رشد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال گذشته و حتی اوایل امسال نگرانی جدی در زمینه دامپزشکی داشتیم، چرا که چرخش دیروز با شدت و حدت زیادی انجام می‌شد و طی ماه‌های گذشته و از اواخر فروردین ماه اقدامات مناسب انجام شده است.
وی افزود: طی ماه‌های اخیر روزهای بسیاری وجود داشت که حتی یک گزارش هم از شیوع این بیماری و بروز کانون نداشتیم در حالی که سال گذشته تقریبا هر روز یک کانون در کشور گزارش می‌شد. به گونه‌ای که سال گذشته ۶۴۰ کانون این بیماری گزارش شد در حالی که طی ماه‌های گذشته حتی ۱۵ کانون هم شناسایی و گزارش نشد که اهمیت بسیار بالایی دارد و نشان دهنده کاهش بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصدی کانون‌های بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.
رئیس‌ سازمان دامپزشکی با‌ اشاره به اینکه اقدامات صورت گرفته در زمینه مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان سبب ریشه‌کن شدن این بیماری در سال جاری خواهد شد، ادامه داد: کاهش جوجه‌ریزی در مکان‌ها و مناطق پرخطر که بعضا در سال‌های متمادی با وجود جوجه‌ریزی مجدد و انجام اقدامات بهداشتی، آلوده به این بیماری شده بودند، یکی از اقدامات انجام شده در راستای جلوگیری از شیوع مجدد این بیماری بود.
به گفته رفیعی‌پور، همچنین کنترل تردد خودروهای حمل جوجه، مرغ، تخم‌مرغ و... نیز به شدت و با هماهنگی با نیروی انتظامی در حال انجام است و گزارش‌های منتشر شده نشان از افزایش سطح همکاری‌های غیرسازمان در این زمینه است.
وی با‌ اشاره به آموزش بهره‌برداران و فعالان در صنعت طیور در راستای چگونگی پیشگیری، مقابله و مبارزه با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیان کرد: آموزش‌های صورت گرفته که توسط وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی آغاز شده است، بسیار می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد تا بتوانیم از طغیان بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان جلوگیری کنیم. رئیس‌ سازمان دامپزشکی ادامه داد: از سوی دیگر نیز واکسن این بیماری وارد شده است و هم‌اکنون در سردخانه‌های کشور وجود دارد و هر جایی ستاد ضرورت استفاده از واکسن را تشخیص دهد، واکسیناسیون انجام خواهد شد که واکسیناسیون صورت گرفته هدفمند خواهد بود و امیدواریم با کمک همه دستگاه‌ها و رسانه‌ها بتوانیم از طغیان این بیماری جلوگیری کنیم.رفیعی‌پور با بیان اینکه طی ماه‌های گذشته موفق به تعطیل کردن بازار روز عرضه پرنده در استان‌های شمالی کشور به عنوان یکی از عوامل بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بودیم، گفت: در استان اصفهان به عنوان یکی از مناطق بحرانی در زمینه این بیماری جلوی عرضه طیور رنگی را گرفتیم و همه مرغداری‌های غیرمجاز یا تعطیل شدند یا آنکه اقدامات لازم برای اخذ مجوز و فعالیت تحت نظر سازمان دامپزشکی درباره آنها انجام شد.