kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۷۲
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۵

انتقاد «احمد نجفی» از ساخت فیلم با پول سفارتخانه‌های خارجی (اخبار ادبی و هنری)

یک بازیگر سینما گفت: من هم دلگیری‌‌ها و نگرانی‌های زیادی در حوزه سینما و تلویزیون دارم اما دلیل نمی‌شود که با یک تماس دست و پای خودم را گم کنم و بروم با سفارتخانه کشورهایی همچون فرانسه کار کنم که مثلاً در جشنواره‌‌ها مورد توجه قرار بگیرم.

احمد نجفی در گفت وگو با هنرنیوز، در ارتباط با این سوال مبنی بر اینکه چرا برخی سینماگران به همکاری با سفارتخانه‌هایی روی می‌آورند که سابقه درخشانی در ذهن ملت ایران ندارند، گفت: ابتدا باید بگویم برای افرادی که به هر دلیل از عرصه کار‌های فرهنگی کنار گذاشته شده‌اند و یا توان و شرایط ساختن فیلم برایشان مهیا نیست و می‌خواهند از سفارت‌های بیگانه کمک طلب کنند و یا با پیشنهاد‌های آن‌‌ها لرزه به اندامشان بیفتد و بدون تفکر با آن‌‌ها وارد کار شوند، متاسف هستم.
وی با اشاره به اینکه سازمان صدا و سیما نسبت به این اتفاق‌‌ها باید پیگیر باشد و نه بی‌تفاوت گفت: دقیقاً در این لحظه‌‌ها باید رسانه ملی حساسیت نشان دهد و وارد کار شود. نباید نسبت به این اقدامات فرهنگی بی‌تفاوت بود و بگوید چون این مسئله در حوزه سینما است دیگر نباید دخالت کرد. متاسفانه این رسیدگی‌‌ها کم دیده می‌شود. ما دِینی نسبت به فرهنگ خودمان داریم و این دِین همچنان بر گردن ما است و ادا نشده است، در این شرایط چطور می‌شود که عده‌ای بدون هیچ ‌شناختی کاری می‌کنند که آب به آسیاب دشمن ریخته شود؟!
این هنرمند در ادامه افزود: علت این اتفاق‌‌ها این است که ما از خودمان و از همدیگر دور شده‌ایم. سفارتخانه‌هایی همچون فرانسه منتظر هستند تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. جشنواره‌های گوناگون با رنگ و لعابشان مسیر کا‌رهای فرهنگی ما را تحت تاثیر قرار داده است. ما باید خودمان و ایران عزیزمان را بشناسیم. افراد زیادی برای حفظ این مرز و بوم جان خودشان را از دست داده‌اند. نباید با بی‌توجهی این امر مهم را نادیده بگیریم.
بازیگر مجموعه «کارآگاه علوی» گفت: دوست دارم در ارتباط با جشنواره‌های خارجی این نکته را بگویم که برخی از آن‌‌ها بی‌هویت هستند. هویت آن‌‌ها را قدمت آن‌‌ها مشخص نمی‌کند. اهداف جشنواره نیز بسیار مهم است. من با شرکت فیلم‌‌ها در جشنواره‌های گوناگون مخالف نیستم اما باید بسیار دقت داشته باشیم که در چه جشنواره‌ای شرکت می‌کنیم. با ساختن فیلم‌هایی که شروع می‌کنند به متلک گفتن به خودمان و شرکت آن‌‌ها در جشنواره‌های گوناگون و جایزه گرفتنشان، چیزی گیرمان نمی‌آید.