kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۶۹۵
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۸
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

عامل گرانی‌های اخیر منتقدان دولت هستند!

سرویس سیاسی-
در حالی که بی‌برنامگی اقتصادی کشور منجر به شرایط تاسف بار این روزها شده اما ارگان دولت (روزنامه ایران) به جای عذرخواهی از مردم به فرافکنی تازه‌ای روی آورده و منتقدان دولت را عامل گرانی‌های اخیر نامید، این در حالی رخ داد که دیروز مجلس شاهد تذکرهای اقتصادی نمایندگان به دولت بود و همچنین یکی از نمایندگان جناح حامی دولت گفت که باتوجه به شرایط موجود خجالت می‌کشم بگویم از این دولت حمایت کرده‌ام.
بزک‌کنندگان برجام و تضمین پنداران امضای کری که با دوز و کلک خسارت محض برجام را نسخه گشایش اقتصادی جا زدند، منتقدان و دلواپسان را مسبب گرانی‌ها عنوان می‌کنند تا خیانت خود به مردم و منافع ملی را کتمان کنند.
روزنامه ایران دیروز گزارشی را با عنوان «بازار لحظه‌ای چگونه شکل می‌گیرد» منتشر کرد و به نقل از یک به اصطلاح فعال اقتصادی نوشت: «در داخل دلواپسان و در خارج آمریکا و تحریم‌ها مشکل اصلی محسوب می‌شوند. هم‌اکنون خدشه‌دار شدن اعتماد به دولت، شرایط ناپایدار و نبود اطلاع‌رسانی دقیق به مردم باعث شده است تا شاهد نوسان شدید در بازار باشیم.»
عامل گرانی دلواپسان‌اند یا غربگرایان فریبکار؟
مشکل و عامل اصلی در گرانی و رکود اقتصادی نه دلواپسان‌اند، نه آمریکا و نه تحریم‌ها. گرانیگاه مشکل آنجا بود که رئیس‌دولت تدبیر آب خوردن مردم را هم به رسیدن به توافق هسته‌ای با دشمنان تابلودار کشورش منوط کرد. سیاست‌‎های اقتصاد مقاومتی روی کاغذ و بر لسان مسئولان نشست نه در زندگی مردم. راهکار دولت عقیم ماند و دومینوی تعطیلی مراکز تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی آغاز شد. بیکاری، گرانی، رکود، تورم و کاهش ارزش پول ملی به جان اقتصاد افتاد. همین دلواپسان بارها هشدار دادند؛کلید حل مشکلات کشور نزد اجنبی نیست و مسئولان دولت به حرف آنها رسیدند. آقای عراقچی می‌گوید «ایران برجام را داستانی موفق نمی‌داند چراکه ایران از آن بهره‌مند نشده و تحریم‌ها برداشته نشده است.» دلواپسان گفتند به بیگانه اعتماد نکنید؛ آقای ظریف می‌گوید یک حساب بانکی هم نمی‌توانیم در انگلیس باز کنیم.» رئیس‌جمهور می‌گوید 4 سال است دلار را با گونی وارد می‌کنیم. او مذاکره با آمریکا را دیوانگی خواند. آن وقت مدعیان اصلاحات به دلواپسان می‌تازند. آنها با بزک برجام خسارت بار و یکطرفه، آن را نسخه معجره آسا جا زدند و مردم را فریب دادند، ناامیدی در جامعه پمپاژ شد، امروز هم با هر حیله و ترفندی در حال فریفتن و توهین به ادراک و درایت و هوشمندی مردم‌اند. مصاحبه شونده کارشناس اقتصادی است یا عمله سیاسی؟
فرافکنی را تمام کنید و به امور ملت بپردازید
ارگان دولت درباره گرانی و وضعیت نابسامان بازار نوشت: «بازارهای مختلف ایران از ارز و طلا گرفته تا خودرو و کالا با نوسان قیمتی بیگانه نیست، اما طی هفته‌های اخیر با نوسانی فراگیر و گسترده در اکثر بازارها روبه‌رو هستیم. نوسانی که گاه به‌صورت لحظه‌ای قیمت‌ها را بالا و پایین می‌کند. در بازار ارز آزاد با وجود ثبات نسبی قیمت ارز تعادلی قیمت‌ها صدها تومان بالا می‌رود و در انتهای بازار فرومی ریزد. در بازار طلا سکه با بیش از 800 هزار تومان رشد از ابتدای سال خود را به بالای 2/5 میلیون تومان رسانده است. خودرو نیز از این نوسان در امان نمانده و فاصله نرخ کارخانه تا بازار برای برخی از خودروها رکورد 100 میلیون تومان را به ثبت رسانده است.»
ایران افزود: «درپی این نوسان بازار کالا و مواد غذایی هم واکنش نشان داده و برخی از کالاها با وجود اعلام مکرر مسئولان که هیچ‌گونه مجوزی برای افزایش قیمت صادر نشده راه افزایش درپیش گرفته و 10 تا 20 درصد گران شده‌اند. بازار مسکن هم که سال‌ها در خواب رکود به سر می‌برد و فروشنده‌ها به سختی به‌دنبال مشتری می‌گشتند، حالا به یکباره 30 تا 40 درصد گران شده و همه را غافلگیر کرده است. ظاهراً این نوسان شدید قیمتی و گرانی‌ها باعث عقب‌نشینی متقاضیان نشده و رو‌زبه‌روز بر تعداد مشتری این بازار‌ها افزوده می‌شود.»
تجربه تلخ برجام
روزنامه زنجیره‌ای شرق در شماره دیروز خود به دیدار روسای دو کشور آمریکا و کره شمالی با ذوق زدگی هر چه تمام پرداخته و از این ملاقات با عنوان «افتادن روی دنده راست» یاد کرد.
در یکی از یادداشت‌های پرونده روزنامه شرق برای این دیدار آمده است: «دو کشوري که در يک قدمي جنگ اتمي قرار داشتند، در مدت زمان کوتاهي به دوستانی نزديک بدل شدند.»
نویسنده در عین ذوق زدگی نتوانسته است این سؤال را نادیده بگیرد که: «هنوز بعد از نزدیک به دو ماه پس از نخستين اعلام خبر ديدار سران دو کشور آمريكا و کره‌شمالي، به اين سؤال پاسخ داده نشده است که ترامپ و کيم چگونه از جنگ به صلح رسيده‌اند؟ البته سؤال مهم‌تر اين است که تا چه اندازه صلح وعده‌ داده‌ شده از سوي ترامپ و کيم، بادوام خواهد بود؟»
شرق به توافق سست صورت گرفته نیز پرداخته وتصریح کرده است: «آمريكايي‌ها به‌صراحت اعلام کرده‌‌اند خلع سلاح اتمي کره‌شمالي بايد شامل نابودي و برچيده‌شدن کامل، قابل راستي‌آزمايي و غيرقابل ‌برگشت‌بودن اتمي و موشکي اين کشور باشد. اين در حالي است که براساس برداشت‌هاي کلي از مواضع کره‌اي‌ها، خلع سلاح اتمي شبه‌جزيره کره بايد برداشته‌شدن چتر اتمي آمريكا از سر کره‌جنوبي و ژاپن را نيز در بر گيرد.»
این روزنامه که در دو سال گذشته به وظیفه بزک کردن برجام مشغول بود در ادامه به غیرقابل اعتماد بودن آمریکا نیز‌اشاره می‌کند و می‌نویسد: «تجربه توافق هسته‌اي با ايران نشان داد هر لحظه امکان نقض قول‌و‌قرارها از سوي آمريكايي‌ها وجود دارد و کره‌اي‌ها نیز قادر هستند باوجود برچيدن بخشي از تأسيسات رآکتور اتمي خود، آن‌گونه که در اوايل قرن حاضر انجام دادند، به مسير گذشته برگردند.»
اعتراف دیر هنگامی است ولی این دلیل نمی‌شود که به خاطر دیرهنگام بودن آن را ندید، روزنامه زنجیره‌ای شرق دچار ابهام شده است که چگونه کره شمالی با وجود سابقه ایران در برجام به آمریکا اعتماد کرده است آمریکایی که هر لحظه امکان دارد زیر قول و قرارهای خود بزند، ظاهرا نویسنده قبل از نوشتن این یادداشت به آخرین خبرها نیز نگاهی نینداخته بود، خبرهایی که نشان می‌داد ترامپ گفته است مشخص نیست چند ماه بعد به توافق با کره شمالی پایبند و معتقد باشم یا نه!
برجام، آینه عبرت
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «ابعاد تبلیغاتی و سیاسی دیدار رئیس‌جمهور آمریکا با رهبر کره شمالی بسیار پررنگ‌تر از اسناد همکاری بود که میان طرفین امضا شد. نگاهی به کلیات اسناد همکاری میان ترامپ و اون نشان می‌دهد که به‌جز یکسری کلیات نباید انتظار خروجی مضاعفی در کوتاه مدت از این اسناد همکاری داشت. پیش از این نیز مذاکرات 6 جانبه‌ای در شرق آسیا میان کره شمالی، چین، ژاپن، روسیه و آمریکا در مورد کره شمالی برگزار شده بود که آن زمان نیز آمریکا به هیچ یک از تعهدات و قول و قرار‌هایی که با هدف خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی داشت عمل نکرد و همین امر موجب شد تا کره شمالی عملا به سمت خروج از ان‌پی‌تی و دنباله‌گیری برنامه هسته‌ای خود برود».
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت: «مقامات کره شمالی نیز به عینه می‌بینند آمریکا از برجام که پشتوانه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را داشت بدون هیچ تعهد و پایبندی خارج شد. حال چطور می‌شود به چنین رئیس‌جمهور و کشوری اعتماد کرد که در قبال تعهدات خود مبنی بر لغو تحریم‌های کره شمالی در ازای خلع سلاح هسته‌ای این کشور پایبند بماند؟».
در روزهای گذشته بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه گفته بود: «ماهیت سیاست آمریکا موضوعی نیست که بشود با خوشبینی به آن نگاه کرد و حوادث اخیر هم تاییدکننده این موضوع است. ما از صلح و امنیت که به نفع مردم شبه‌جزیره است حمایت می‌کنیم ولی به رفتارهای آمریکا با بدبینی می‌نگریم. توصیه می‌کنیم کره شمالی مراقب بدعهدی‌های آمریکا باشد.»
روحانی نیز -آبان 96- در جلسه دفاع از وزرای پیشنهادی نیرو و علوم در مجلس تصریح کرد: «به بعضی از کشورهای شرق آسیا پیغام می‌دهند که با ما مذاکره کن، این کشورها مگر دیوانه شده‌اند که با شما مذاکره کنند. شما علناً مذاکره دیروز را زیرپا می‌گذارید و به مذاکره امضا شده‌ای که به تأیید شورای امنیت سازمان ملل رسیده بی‌اعتنا هستید.»
این مهم است که مقامات ارشد دولت و رسانه‌های زنجیره‌ای پس از تعریف و تمجیدهای فراوان از برجام و حمله به منتقدان، حال به بی‌دستاوردی برجام اذعان دارند و به عبارتی به حرف منتقدان رسیده‌اند و تلویحا برجام را آینه عبرت معرفی می‌کنند. اما اذعان به عهدشکنی طرف مقابل و اعتراف به بی‌دستاوردی برجام،کافی نیست.دولت و رسانه‌های زنجیره‌ای می‌بایست ضمن عذرخواهی درخصوص رفتار خود در موضوع برجام یک تغییر اساسی ایجاد کند و تغییر مسیر دهد.
فردمحوری در اردوگاه مدعیان دموکراسی
جارزنندگان دموکراسی و رجوع به آرای اکثریت، امروز از فردمحوری در اردوگاه خود گلایه دارند!
روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «اصلاح اصلاحات» نوشت: «صد فعال رسانه‌ای و سیاسی اصلاح‌طلب در نامه‌ای سرگشاده به رئیس‌دولت اصلاحات، خواستار اصلاح ساختار و سازوکار نهاد تصمیم‌گیر و تصمیم ساز اصلاح‌طلبان شدند؛‌اشاره‌ای واضح و مستقیم به شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان که اگرچه سال 94 به‌عنوان یک نهاد انتخاباتی آغاز به کار کرد، اما امروز بعد از سه سال دیگر به پسوند «انتخاباتی» منحصر نیست.»ایران افزود: «نویسندگان نامه که سالگرد 22 خرداد را برای انتشار مکتوبشان مناسب دیدند، در نامه خود هشدار داده‌اند: «بروز اختلافات و مشکلات جدی در شیوه تهیه فهرست نامزدهای انتخاباتی در انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر نشان داد که عملکرد این شورا و ساختار و ترکیب آن دچار ضعف‌ها و نقایص جدی‌ است که در صورت بی‌توجهی به آنها بیم آن می‌رود که حتی نام و اعتبار جنابعالی نیز دیگر برای جذب آرای مردم مؤثر نیفتد.»
شورای عالی سیاستگذاری یا لویی‌جرگه؟
نویسندگان نامه با این هشدار خطاب به سید محمد خاتمی تأکید کرده اند: «می دانیم که حضور شما به‌عنوان رهبر اصلاحات و چهره مورد وثوق همه گروه‌های این طیف تاکنون موجب تکرار پیروزی‌هایی در انتخابات مختلف شده است، اما نباید فراموش کرد جریانی که توسعه سیاسی را به‌عنوان شعار اصلی و برنامه محوری خود انتخاب کرده است باید از «فردمحوری» به سوی «نهادمحوری» حرکت کند؛ چرا که معلوم نیست همواره بتوان از سرمایه اجتماعی گرانقدر شما بهره برد... از سهم‌خواهی افرادی که محدودیت‌های ایجاد شده برای چهره‌های مقاوم و شاخص اصلاح‌طلب را به عاملی برای دوپینگ سیاسی خود بدل کرده‌اند، جلوگیری فرمایید.»
در بخش دیگری از این نامه آمده است: «پر بیراه نیست اگر بگوییم تا سال گذشته شورای عالی سیاستگذاری این همه آماج انتقاد نبود؛ اما انتشار فهرست شورای شهر تهران همان و آغاز اعتراض‌ها همان. منتقدان نه تنها معتقد بودند جای اصلاح‌طلبان تأیید شده بسیاری در فهرست شورای سیاستگذاری خالی است، بلکه به درج برخی نام‌ها در این فهرست انتقاد جدی داشتند. از سوی دیگر به گفته منتقدان، سازوکاررسیدن به چنین انتخاب و فهرستی آنقدر شفاف نبود که برای پایگاه اجتماعی این جریان قانع‌کننده باشد؛ به زعم این افراد و گروه‌ها، چه بسا اگر حمایت لحظه آخری رئیس‌دولت اصلاحات نبود، بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان تمایلی به رأی دادن به همه اسامی مندرج در لیست نداشتند. همین گروه بعد از انتخابات بلافاصله خواستار اصلاح ساختار شورای عالی سیاستگذاری و تدوین سازوکار روشن تصمیم‌گیری در آن شدند. عده‌ای از منتقدان، معتقد بودند شورای عالی سیاستگذاری بازگشت به دوران «لویی جرگه»‌ای است و در دوران حاضر باید احزاب میاندار باشند نه افراد.» افراد و رسانه‌های مدعیان اصلاحات از روش‌های مشعشع این طیف در لیست بستن، حکایات جالبی آورده‌اند. یک روز افشای گرفتن دو میلیارد تومان پول از متقاضیان حضور در لیست امید شورای شهر تهران به تصریح رسانه‌های اصلاح‌طلب؛ روز دیگر بستن لیست با رانت و پول به گفته الهه کولایی. چند روز قبل هم البته یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس در گفت‌وگو با آرمان از شرط دشنام بیشتر به احمدی‌نژاد برای حضور در لیست امید مجلس خبر داده بود.