kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۶۷
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۴
در مراسم تشییع پیکر عکاس انقلاب عنوان شد

عکس پرتوی در کیهان ، ارکان نظام شاهنشاهی را به لرزه انداخت

مراسم تشییع پیکر مرحوم عبدالحسین پرتوی خالق عکس ماندگار بیعت همافران ارتش با امام خمینی(ره) در روزنامه کیهان، روز گذشته با حضور خانواده آن مرحوم و جمعی از مسئولین فرهنگی و هنرمندان در خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش تسنیم، علی قلم‌سیاه عکاس و از همراهان زنده یاد پرتوی در این مراسم گفت: زنده یاد پرتوی کسی بود که به تاریخ گزارش داد و تنها عکس او از حضور همافران نبود که در تاریخ ایران جاودانه شده است. عکس زنده یاد پرتوی از حضور همافران در بیعت با امام خمینی(ره) ارکان نظام شاهنشاهی را به لرزه انداخت و با آن عکس، مردم دانستند که ارتش به آنها پیوست و به رهبری ادای دین کرده است.
در ادامه مراسم عباس ملکی از دیگر همراهان و هم‌دوره‌های زنده یاد حسین پرتوی گفت: زنده‌یاد پرتوی زمانی که عکس بیعت همافران با امام خمینی را گرفت تأکید داشت که متعهد شده تا آن را چاپ کند و چهره هیچکدام از آن همافران مشخص نشود.
او ادامه داد: زنده یاد حسین پرتوی علاوه بر عکس بیعت همافران عکس‌های ماندگار دیگری همچون بستن فرودگاه مهرآباد با تانک‌ها را نیز گرفتند و در تاریخ ایران جاودانه کردند. زنده یاد پرتوی معتقد بود عکس جان یک روزنامه است و می‌تواند آن را نجات دهد.
هاشم طالب نیز از دیگر همدوره‌ای‌های زنده‌یاد حسین پرتوی در بخش دیگری از این مراسم اظهار کرد: خوشبختانه من توفیق همکاری با زنده یاد پرتوی را داشتم و می‌دانم او هر آنچه که داشت در اختیار انقلاب اسلامی گذاشته است. اما من از این ناراحتم که چرا باید فقط پیکر زنده یاد پرتوی از خانه هنرمندان تشییع شود. چرا تا زمانی که در قید حیات بود در خانه هنرمندان حتی یک اتاق هم نبود تا زمانی که او دلش می‌گیرد به آنجا بیاید.
در ادامه مراسم مهدی رحیمیان نیز از دیگر همراهان و همدوره‌ای‌های حسین پرتوی بیانیه‌ای را از طرف انجمن عکاسان مطبوعاتی و انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در وصف این هنرمند بزرگ خواند. در بخشی از این بیانیه آمده بود «...پرتوی یک نام نبود بلکه نوری بود که به جهان و زیبایی‌هایش عشق می‌ورزید...او در زمان حیاتش در صبح روز 19 بهمن ماه ماندگارترین عکس تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران معاصر را گرفت...شاید اگر آن عکس چاپ نمی‌شد مسیر انقلاب دشوارتر بود...»
حاشیه‌ها
مراسم تشییع پیکر زنده یاد حسین پرتوی در خانه هنرمندان ایران همراه با حاشیه‌هایی بود.قبل از آغاز رسمی مراسم یک گروه از نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادای احترام به زنده یاد پرتوی مارش نظامی نواختند. همچنین این گروه، سرود جمهوری اسلامی را در آستانه رسیدن به پیکر حسین پرتوی به خانه هنرمندان نواختند. حضور پرشمار عکاسان و اهالی مطبوعات و همچنین علاقه‌مندان به حسین پرتوی از جمله نکات قابل توجه در مراسم تشییع پیکر زنده یاد پرتوی بود.
 بیان پیام تسلیت‌هایی از سوی ریاست جمهوری و همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از دیگر موارد مراسم تشییع پیکر زنده یاد پرتوی بود. در هنگام بدرقه پیکر زنده یاد پرتوی به سمت بهشت زهرای تهران شماری از نیروهای هوانیروز بر بالای پیکر زنده یاد حسین پرتوی ادای احترام نظامی کردند.
هنگامی که سیاوش پرتوی فرزند زنده یاد حسین پرتوی برای بیان سخنانی به پشت تریبون آمد ناگهان اشک‌های او جاری شد و نتوانست صحبت‌های خود را به پایان برساند.
جمعی از مسئولین سیاسی و فرهنگی از جمله وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون هنری وزیر ارشاد اسلامی، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از جمله حاضران در این مراسم بودند.