kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۶۶۷
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۳

همکاری روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب با وزارت ارشاد در بازی با کلنل(اخبار ادبی و هنری)

محمود دولت‌آبادی برخورد وزیر ارشاد با وی درباره رمان توقیف شده‌اش را یک «طرح» دانست.

این نویسنده درباره رفتار سیدعباس صالحی وزیر فعلی و معاون وقت امور فرهنگی وزارت ارشاد در مواجهه با رمان «کلنل» در بخشی از مصاحبه با مهر گفت: ایشان خلاف گفت. نباید این کار را می‌کرد، باید می‌گفت من نمی‌توانم. مثل «مهاجرانی» که گفت نمی‌توانم. به مهاجرانی گفتم شما بودید به این کتاب اجازه می‌دادید منتشر شود، گفت نمی‌توانستم، شما هم می‌گفتید نمی‌توانم. من که این‌قدر حوصله پیچاپیچ ندارم. چرا مرا آن‌جا صدا می‌کنید، دو ساعت می‌نشینیم و می‌گوییم و می‌شنویم و...
وی افزود: ]عباس صالحی[گفت شب عید درمی‌آید اما فقط من می‌دانم و تو، هیچ جا هم رسانه‌ای نشود. به من گفت شب عید درمی‌آوریم که روزنامه‌ها بسته باشند. من هم گفتم دو ماه درباره این کتاب حرف نمی‌زنم؛ یعنی توافق. دقیقاً فردای همان روز یک خبرنگار به من زنگ زد و پرسید کتاب مجوز گرفت؟ گفتم نه، پس‌فردا در همان روزنامه عکس نیم‌قد مرا چاپ کردند و نوشتند کلنل از سد سانسور گذشت. اصلاً این ادبیات من نبود؛ بعد بلافاصله بعد از این اتفاق، کتاب به صورت جعلی در خیابان آمد و پخش شد. شما باشید چه تصوری می‌کنید، جز این‌که همه ماجرا یک چیدمان بوده که آن‌جا دعوت شوم، من را متقاعد کند که درمی‌آید، بعد فردا و پس‌فردا این اتفاق بیفتد. این چیزی جز یک طرح بوده است؟
گفتنی است، منظور دولت‌آبادی از روزنامه مذکور که ظاهرا با هماهنگی وزارت ارشاد دست به این صحنه‌سازی زده بود، «آسمان» به سردبیری محمد قوچانی است. نشریه «مهرنامه» به سردبیری محمد قوچانی نیز چند سال پیش اظهاراتی را به هوشنگ ابتهاج نسبت داده بود. اما ابتهاج، مطالب منسوب به خود در نشریه قوچانی را دروغ دانست.