kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۶۶۲
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۱
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی:

پیشنهاد تشکیل نهاد مردمی جهاد سازندگی را ارائه می‌کنیم

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: جهاد سازندگی یکی از نهادهای مهم اول انقلاب بود که به بهانه ادغام و کوچک‌سازی دولت منحل شد، اما با توجه به نیاز روز جامعه پیشنهاد تشکیل نهاد مردمی انقلابی جهاد سازندگی با رویکرد جدید ارائه می‌کنیم.

حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی‌ در گفت‌وگو با فارس با ‌اشاره به حذف جهاد سازندگی به بهانه ادغام با وزارت کشاورزی در دولت هشتم گفت: عده‌ای با حسن نیت این کار را انجام دادند، اما عده‌ای معتقدند همان جریان نفوذ که امام خمینی(ره) هشدار داده بود، به بهانه ادغام و کوچک سازی دولت قصد داشتند، نهادهای انقلابی را یکی یکی کنار بزنند و منحل کنند.
معتقدان به جریان نفوذ می‌گویند برای اینکه حرکت‌های انقلابی تبدیل به یک نهاد ایستا شود و جریان متوقف شود آمدند به بهانه کوچک‌سازی دولت، جهاد سازندگی را در کشاورزی ادغام کردند. چون جهاد سازندگی به مردم امید می‌دهد، پیام انقلاب اسلامی را به مردم مستضعف و صاحبان انقلاب می‌رساند. نمایانگر روحیه انقلابی بود. فقط کار اقتصادی نمی‌کرد. هم با جهت‌گیری انقلابی بود و هم مشکلات فراوان را به صورت چراغ خاموش حل می‌کرد.
ادغام حتی اگر با 5 واسطه باشد کار نفوذی‌ها است که حرکت انقلاب را جلوگیری کند و چه برنامه‌ای بهتر از اینکه با ابزار قانونگذاری از یک حرکت انقلابی جلوگیری کنند. بر اساس این تحلیل دست‌هایی در پشت صحنه بود که می‌گفت باید حرکت جهاد سازندگی را متوقف کنیم و خود مقام معظم رهبری در زمان ادغام نامه‌ای دارند و مخالفت خود را با اینکه جهاد سازندگی در کشاورزی ادغام شود، صریحا اعلام کردند.
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی افزود:بنده از آن زمان که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حکم دادند که به عنوان نماینده ایشان در وزارت جهاد کشاورزی خدمت کنم، ضمن احترام به وزیر جهاد کشاورزی و همه دست‌اندرکاران این وزارتخانه که تلاش می‌کنند، اما خلأ وجود جهاد سازندگی را کاملا احساس می‌کنم.در وزارت جهاد کشاورزی، نیروهای جهادی و انقلابی وجود دارند اما کار جهاد سازندگی را نمی‌کنند. آن نهاد خاص انقلابی باید ضوابط خاص خود را داشته باشد و اکنون خلأ جهاد سازندگی را به شدت در جامعه احساس می‌کنیم.
تقوی ادامه داد: به نظر من باید جهاد سازندگی متناسب با شرایط سال 1397 را تشکیل دهیم و جهاد سازندگی را زنده کنیم. نیروهای مومن و انقلابی را از سراسر کشور در این نهاد جمع کنیم و شور انقلابی اول انقلاب اسلامی را دوباره به وجود آوریم. البته از صاحب‌نظران کمک می‌گیریم که جهاد سازندگی جدید جنبه مردمی و غیر‌دولتی داشته باشد. نمی‌خواهیم به تشکیلات دولت اضافه کنیم، بلکه با کمک خود مردم و امکانات مردم تشکیل شود. الان چقدر گروه‌های جهادی در کشور هستند که براساس تعهد و ابتکار خود به مناطق محروم می‌روند و خدمت می‌کنند.
وی همچنین با انتقاد از روحیه ‌اشرافی‌گری در برخی مسئولان گفت: روحیه ‌اشرافی‌گری نمی‌گذارد انسان برود و وضع محرومان را ببیند. مشکل ‌اشتغال و تولید وجود دارد. اگر به مستضعفان و محرومان توجه و رسیدگی نشود و زندگی آنها روبه‌راه نشود به اهداف خود نمی‌رسیم. معتقدم باید جریان‌های نفوذی را جدی گرفت. بسیاری از کارهایی که مسئولان کشور می‌خواهند انجام دهند، اما سرانجام به بن‌بست می‌رسد کار نفوذی‌هاست.
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه چرا مهاجرت از نقاط محروم و حاشیه شهرها مرتب در حال افزایش است و حاشیه‌نشینی در حال گسترش است افزود: باید با حرکت انقلابی جلوی این معضل اجتماعی و فرهنگی را گرفت. نمی‌شود فقط نگاه کرد. البته مسئولان دولت کار کردند، ولی پاسخگوی نیاز جامعه نیست زیرا جامعه انقلابی دشمن زیاد دارد و دردهای تاریخی وجود دارد که با حرکت انقلابی باید درمان شود. ساختار فعلی جوابگوی آن نیست.