kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۵۴۸
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۶

وزیر اقتصاد: با ارز ۴۲۰۰ تومانی نباید افزایش قیمت داشته باشیم

وزیر اقتصاد و دارایی با ‌اشاره به اینکه مواد اولیه وارداتی با ارز چهار هزار و 200 تومانی وارد می‌شود، اعلام کرد بنابراین نباید شاهد افزایش قیمت این کالاها باشیم.

مسعود کرباسیان در جمع خبرنگاران در رابطه با نوسانات ارزی روزهای اخیر و تأثیر آن روی قیمت کالاها و خدمات، اظهار کرد: مواد اولیه وارداتی به کشور به صورت مداوم رصد و کنترل می‌شود و ارز چهار هزار و 200 تومان به آن اختصاص می‌یابد بنابراین نباید با افزایش قیمت روبه‌رو باشیم. بعضاً انعکاس افزایش قیمت‌ها بیشتر از کاهش قیمت کالاها است.
به گزارش خبرگزاری فارس، وی  افزود: اگر خاطرتان باشد چند ماه پیش قیمت‌های واردات با ارز بالاتری انجام می‌شد اما اکنون که با ارز پایین‌تری نیز انجام می‌شود به تبع باید کاهش بیشتری به لحاظ قیمت وجود داشته باشد؛ خواهش می‌کنم آرامش بیشتری به مردم در این زمینه بدهیم و حتماً دولت وظیفه خود را انجام می‌دهد.
با این حال، محمد لاهوتی رئیس ‌کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه تفاوت نرخ ارز آزاد در بازار آزاد و رسمی مشوق واردات و سرکوبگر صادرات است، گفته است: به دنبال سیاست‌های ارزی صادرکنندگان خرد دچار بلاتکلیفی شده‌اند و حتی عده‌ای صادرات را متوقف کرده‌اند.
وی با بیان اینکه قیمت ارز در بازار آزاد غیرواقعی است ادامه داد: اگر دولت فعالیت‌هایی که اکنون در بازار آزاد برای تامین برخی نیازهای ارزی صورت می‌گیرد را ‌به رسمیت بشناسد و اجازه دهد که منابع ارزی که در منازل وجود دارد آزادانه در بازار معامله شود قطعا نرخ بازار غیررسمی و ثانویه به شدت کاهش می‌یابد و حتی می‌تواند به نزدیک شدن نرخ ارز غیررسمی به نرخ ارز رسمی کمک کند.
گفتنی است، یکی دیگر از انتقاداتی که به روش جدید دولت در اختصاص ارز 4200 تومانی وارد می‌شود، این است که چه تضمینی وجود دارد که واردکنندگانی که با این ارز کالای خود را وارد می‌کنند با قیمت دلار بازار، آن را به فروش نرسانند؟ درحقیقت اختلاف نزدیک به سه هزار تومانی بازار آزاد و نرخ دولتی، این نگرانی را ایجاد می‌کند که برخی با سوءاستفاده از این فرصت، اجناس خود را با دلار دولتی وارد کرده و با دلار آزاد بفروشند.
چنان که چندی پیش کاظم دلخوش، نماینده مجلس دهم شورای اسلامی، گفته بود: هیچ تضمینی وجود ندارد که واردکننده دلار خود را با نرخ هفت هزار تومان در بازار آزاد به فروش نرساند.
به هر حال، باید تدابیر لازم برای جلوگیری از این موضوع اندیشیده شود یا اینکه در زمینه سیاست‌گذاری‌های ارزی تجدید‌نظری انجام شود تا کاستی‌های موجود (که در بالا به چند مورد آن ‌اشاره شد) برطرف گردد.