kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۱۶۱
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۷

طنین «الغوث الغوث» و راز و نیاز عاشقانه مردم در لیالی قدر

ندای عاشقانه «الغوث الغوث» و «الهی العفو» و نجوای مردم با پروردگار متعال در شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان در سراسر ایران اسلامی طنین انداز شد.

مردم شریف و مومن ایران اسلامی یکشنبه، سه‌شنبه و پنج‌شنبه شب هفته گذشته همزمان با شبهای 19، 21 و 23 ماه مبارک رمضان، با حضور در مساجد و بقاع متبرکه به قرائت دعای جوشن کبیر، مراسم قرآن به سر و تضرع و استغاثه به درگاه خدای متعال پرداختند.
شب زنده‌داران در فضایی سرشار از معنویت به مناجات و راز و نیاز عاشقانه با خالق یکتا پرداختند و با دل آکنده از یاد خدا، بهترین مقدرات را از حی قادر متعال مسألت کردند. مردم در این مراسم‌های پر فیض برای ظهور امام عصر(عج)، سلامتی رهبر معظم انقلاب، شفای بیماران، رفع گرفتاری‌ها، پیروزی مسلمین و نجات مستضعفان عالم از چنگال مستکبران دست به دعا برداشتند.
احیاگران شب‌های قدر، ضمن طلب آمرزش و مغفرت از درگاه الهی، با پروردگار متعال تجدید پیمان کرده و روح و جان خود را با مضامین زیبا و نورانی و عرفانی دعای جوشن کبیر شست‌وشو دادند.
از آنجا که شب‌های مبارک قدر با ضربت خوردن و شهادت جانسوز مولای متقیان حضرت امیرمؤمنان(ع) همزمان است، مردم ایران اسلامی در این مراسم‌های پرفیض در غم این مصیبت جانگداز سوگواری و عزاداری کردند.
شب زنده‌داری مؤمنان در حرم حضرت امام رضا(ع)، حرم حضرت فاطمه معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، حرم حضرت شاهچراغ(ع) در شیراز، حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) در شهرری، حرم حضرت صالح بن موسی الکاظم(ع) در تجریش، حرم حضرت علی بن باقر(ع) در مشهد اردهال، مرقد مطهر امام خمینی(ره) و سایر امامزادگان و بقاع متبرکه با شکوه معنوی خاصی برگزار شد.
مراسم احیاء لیالی قدر همچنین در مساجد دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران، امام صادق(ع)، تربیت مدرس، امیرکبیر، شهید بهشتی و دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات نیز برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی و حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد علم‌الهدی به ترتیب در مراسم احیای شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان در حرم مطهر رضوی به سخنرانی پرداختند. حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی و حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی میرباقری عضو مجلس خبرگان رهبری نیز به ترتیب در مراسم احیای شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان در حرم حضرت معصومه(س) به ایراد سخن پرداختند.
شب قدر یا لیلهًْ‌القدر شب نزول قرآن و مقدر شدن امور یکساله انسان‌هاست. قرآن در سوره‌های قدر و دخان از این شب سخن گفته است. در قرآن و روایات ارزش شب قدر بیش از هزار ماه دانسته شده است. این شب با فضیلت‌ترین شب سال و شب رحمت الهی و آمرزش گناهان است و در آن، فرشتگان به زمین می‌آیند و بنابر احادیث شیعه، مقدرات سال آینده بندگان را بر امام زمان(عج) عرضه می‌کنند.
شب قدر برترین و مهم‌ترین شب سال در فرهنگ اسلامی است. در قرآن کریم، سوره‌ای کامل به توصیف و ستایش شب قدر اختصاص یافته و بدین نام (سوره قدر) خوانده شده است. در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که بهترین ماه، رمضان است و قلب ماه رمضان، شب قدر است. (تفسیر نورالثقلین، ج5، ص 918) همچنین از پیامبر(ص) نقل کرده‌اند که شب قدر، سرور شب‌هاست. (بحارالانوار، ج40، ص54) بنابر منابع روایی و فقهی، روزهای قدر نیز همانند شب‌های آن گرانقدر و با فضیلت‌اند. در برخی از روایات آمده است که «فاطمه(س) سر شب قدر است.» (بحارالانوار، ج25، ص97) و «هر کس منزلت فاطمه(س) را درک کند، شب قدر را درک کرده است.»